סגור

פרשנות
מחברות הטלוויזיה ועד אוהדי הספורט: מי מרוויח ומי מפסיד מאישור מיזם הסטרימינג של קשת

בעקבות החלטתה הדרמטית של מועצת הרשות השנייה לאשר את עלייתו לאוויר של מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE עולה השאלה מי המרוויחים ומי המפסידים הגדולים מהמיזם: מקשת שתרוויח מנוע הכנסות חדש, דרך פרטנר שתשווק את המיזם יחד עם הסיבים שלה ועד יוצרי התוכן שעלולים להפסיד מהתגברות התחרות על המחיר


לאחר ציפייה של יותר משנה אישרה היום (ד') מועצת הרשות השנייה את הפעלתו של מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE. בגלל מורכבות היותה של קשת שחקן משמעותי מאוד בשוק הטלוויזיה, קבעה הרשות שורה ארוכה של תנאים להפעלת המיזם. כעת נשאלת השאלה - מיהם המרוויחים הגדולים ומיהם המפסידים הגדולים מהשחקן החדש-ישן שנכנס לשוק הטלוויזיה.
המרוויחים הגדולים: קשת, RGE ופרטנר
המרוויחים הגדולים מהאישור שניתן להפעלת המיזם הן, כמובן, בעלות הבית קשת ו-RGE. טרם מתן האישור, גורמים רבים בשוק חששו מהמיזם בשל הפוטנציאל הגדול שלו. בתקופה שבה מצטרפים לשוק עוד ועוד שחקני תוכן בינלאומיים עם תוכן בלעדי ועשיר, יחפש הצרכן הישראלי איפה לקצץ בעלות הטלוויזיה הבסיסית שלו כדי להוזיל עלויות.
בהתאם לכך, אפליקציית טלוויזיה הכוללת חבילה בסיסית במחיר של כמה עשרות שקלים הכוללת גם את ערוץ הספורט תוכל להיות מאוד אטרקטיבית. לשם השוואה, חבילת טלוויזיה בסיסית זולה, הכוללת את חבילת הערוצים של ערוץ הספורט, עולה בשאר הפלטפורמות 100-150 שקל.
עוד מרוויחה בולטת מההחלטה, שכנראה חיכתה לה בקוצר רוח, היא חברת פרטנר, שסגרה עם מיזם הטלוויזיה על עסקה במסגרתה ישווק השירות החדש יחד עם הסיבים של פרטנר בבלעדיות. יותר משקשת הרוויחה בעקבות ההחלטה כוח משמעותי נוסף, פרטנר הרוויחה מנוע מכירת סיבים אפקטיבי שיאפשר לה בעתיד לוותר על שירות הטלוויזיה שלה, אם השוק יהפוך לאכזרי מדי.
אלה שייהנו מרחוק: גופי הסטרימינג הבינ"ל
גופים נוספים שצפויים להרוויח מהאישור שניתן למיזם הם שחקני הסטרימינג הבינלאומיים. שירות טלוויזיה רזה וזול, כמו זה שצפויה קשת להציע, יפנה מקום בארנק של הצרכן הישראלי לרכישת אפליקציות סטרימינג כמו נטפליקס, דיסני, HBO, אפל טי וי ואמזון פריים. גם אם שחקניות הענק לא תולות תקוות גדולות בשוק הישראלי הקטן, אין ספק שהמגמה הזו תיטיב איתן לאחר שהמיזם ייכנס לשוק.
מרוויחים בסימן שאלה: יוצרי התוכן ואוהדי הספורט
ומה עם תעשיית התוכן הישראלית? עוד לא ברור אם תעשיית הפקות המקור הישראליות צפויה להרוויח מהמיזם החדש. תחילה, עורר המיזם התנגדות רבה בתעשייה מחשש שהתחרות העזה שהוא יוביל תקטין עוד יותר את ההכנסות של HOT ו-yes, השחקניות היחידות בשוק הטלוויזיה שעדיין מחויבות להפריש כ-8% מההכנסות שלהן להשקעה בתוכן ישראלי.
הבעיה המרכזית בהקמת המיזם היא שקשת ו-RGE, שעד עתה מכרו את ערוציהן ל-yes, HOT, פרטנר וסלקום הופכות בבת אחת להיות גם המתחרות של פלטפורמות אלו. המצב מייצר חשש שקשת ו-RGE ימכרו בתנאים לא הוגנים או אפילו יסרבו למכור את התכנים שלהן לפלטפורמות הטלוויזיה האחרות
לאחר שהמיזם החדש הודיע שהוא מתכוון להשקיע 8% מהכנסותיו בתוכן מקור, חלק מהתעשייה השתכנע. מצד אחד, ההתחייבות של FREETV להשקיע נתח משמעותי מהכנסותיו היא מרשימה, במיוחד כאשר אסור למיזם להשתמש בתוכן של חברת החדשות. מצד שני, ההכנסות ממיזם סטרימינג זול ורזה לא יצילו ככל הנראה את שוק הפקות המקור מקריסה.
בנוסף, המרוץ לתחתית בגזרת המחיר לא תיטיב עם התעשיה: הצרכן הישראלי מעוניין לשלם כמה שפחות, גם אם זה אומר שרוב התוכן שלו יגיע מאפליקציות בינלאומיות - וFREETV הולכת לתת לו בדיוק את מה שהוא רוצה כדי לעשות את זה.
קבוצה נוספת שטרם ברור אם תרויח מהשינוי הצפוי היא זו של אוהדי הספורט. אם באמת מחיר האפליקציה יהיה כמה עשרות שקלים ויכלול בתוכו את ערוצי הפרימיום של RGE, אוהדי הספורט הישראלים צפויים לקבל סוף כל סוף דרך להוזיל את מחירי חבילות הספורט שלהם. יחד עם החדשות המרגשות, יש חשש שמחירי הספורט בשאר פלטפורמות הטלוויזיה יעלו.
הבעיה המרכזית בהקמת המיזם היא שבעלות ערוצים כמו קשת ו-RGE, שעד עתה מכרו את ערוציהן לפלטפורמות טלוויזיה כמו yes, HOT, פרטנר וסלקום הופכות בבת אחת להיות גם המתחרות של פלטפורמות אלו. המצב המורכב הזה מיצר חשש שקשת ו-RGE ימכרו בתנאים לא הוגנים או אפילו יסרבו למכור את התכנים שלהן לפלטפורמות הטלוויזיה המתחרות, כדי לייצר יתרון לפלטפורמה החדשה שלהן.
בכללי הרשות השנייה נכתב כי קשת תהיה מחויבת לספק לשאר הפלטפורמות את תכניה באותו המחיר שהיא מספקת אותם ל-FREETV, אבל כרגע על RGE וערוצי הספורט שלה לא חלים אותם כללים, ובעקבות הפער ברגולציה יש חשש שצופי הספורט המנויים לשאר פלטפורמות הטלוויזיה ייפגעו בטווח הרחוק מהשינוי.
המפסידים הגדולים: HOT ו-yes
המפסידים הברורים מההודעה של הרשות השנייה היום הן כמובן חברות הטלוויזיה - בדגש על הוט ויס. לא רק שחברות אלו צריכות להתמודד מהיום עם מתחרה נוסף בשוק שיש לו יתרון גדול בעקבות התוכן של קשת, אישור המיזם הוא החותמת האחרונה לפערים המשמעותיים שיש ברגולציה הישראלית בשוק השידורים.
בעוד ש-HOT ו-yes מחויבות לכללים רגולטוריים רבים, כגון איסור על שידור פרסומות, השקעה בתוכן מקור ועוד, חברות הטלוויזיה שמשדרות על גבי האינטרנט אינן כפופות לאותם כללים. עם התפרקות הממשלה אתמול קטן גם הסיכוי לרגולציה אחידה בשוק הטלוויזיה.
ומה עם הציבור? ימים יגידו
ומה לגבי הציבור? לא ניתן לומר באופן ברור אם הציבור הרוויח מההחלטה של הרשות השנייה. הציבור בהחלט צפוי לזכות בבשורה משמעותית הנוגעת למחיר הטלוויזיה שלו שתחסוך לו עוד כמה שקלים בכיס. אבל צריך לזכור שהחיסכון הזה יגיע יחד עם פגיעה ארוכת טווח בתוכן המקור ובשוק החדשות והשידורים הישראלי. כמו דברים רבים נוספים, גם תיקון חוק השידורים ייאלץ להמתין לשר התקשורת הבא, שלא ברור מתי יגיע.