סגור
סניף של טיב טעם בסיטי ב רחוב ארלוזרוב 149 ב תל אביב
סניף טיב טעם. הרשת עתרה נגד כוונת עיריית ת"א להגביל את פעילותה בשבתות (צילום: יובל חן)

בלעדי
בשבועיים שלפני פסח: קונים בשבת בטיב טעם - משלמים 18% יותר מאמצע השבוע

הרשת, אחת הבודדות שסניפיה פתוחים בסופי שבוע, הקפיצה מחירי מוצרים בשישי־שבת - פערים נמצאו ב-265 מוצרים. בחלק מהמקרים מדובר ביותר מהכפלת המחיר. בימי חול, הרשת התאימה מחירי 3,000 מוצרים למחירי שופרסל דיל

פתיחת סניפי טיב טעם בשבתות גובה מחיר כבד מהצרכנים. מנתוני פרייסז שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מתחילת החודש, מזניקה טיב טעם בימי שישי ושבת את מחירי המוצרים בסניפיה בשיעור של כ־18% ביחס למחירים באמצע השבוע. בעקבות כך, מחיר סל של 265 מוצרים, שעמד בימים ראשון עד חמישי בשבוע הראשון של חודש אפריל על 5,011 שקל, זינק ב־17.9% בשישי־שבת באותו שבוע ל־5,909 שקל. מיד למחרת, ירדו מחירי המוצרים, כך שעלות הסל הסתכמה ב־5,029 שקל. אלא שביום שישי, 12.4, שוב זינק הסל ב־17.4% למחיר של 5,905 שקל. מדובר בזינוק חד וחריג במחירים, שנרשם בדיוק ביומיים שבהם טיב טעם שהיא אחת מרשתות המזון הבודדות שפתוחות בסופי שבוע, נהנית מתנועה ערה מאוד של לקוחות. בעבר, היו סופי השבוע אחראים לכמחצית מהמכירות ברשת, אך עם השנים התגברה התחרות גם בסופי השבוע וההערכות בענף הן כי כרבע מהמכירות ברשתות הפתוחות בשבת, נרשמות בסופי השבוע.
הזינוק החד במחירי המוצרים בשישי ובשבת בא לידי ביטוי לדוגמה במחיר קטשופ אסם, שנמכר באמצע השבוע ב־6 שקלים, ובסופי שבוע מחירו יותר ממוכפל, ל־12.5 שקלים. גם מחירה של חבילת נקניקיות טירת צבי מזנק בחדות, מ־8.5 שקלים באמצע השבוע ל־20.8 שקל בסופ"ש. מחירה של גלידת קרמיסימו, שעומד באמצע השבוע על 17.5 שקל, מטפס בסופ"ש ל־24.9 שקל ואילו מחירו של יין מרלו סלקטד של יקבי כרמל מזנק בשבת ל־34.9 שקל לעומת 20 שקל בימי חול.
הפערים לא נעצרים במזון. גם מחירי מוצרי התינוקות קופצים בסופ"ש. מחיר תרכובת מזון מטרנה אקסטרה קייר שלב 3 עולה בשבת 60.5 שקל, לעומת 49.5 שקל בימי ראשון עד חמישי. כך גם חיתולי האגיס פרידום דריי, שעולים בשבת 43.9 שקל, לעומת 30 שקל בלבד באמצע השבוע. בקטגוריית מוצרי הניקוי מזנקים בסופ"ש מחירי אבקת הכביסה מקסימה ומסיר כתמים סנו אוקסיג'ן ל־34.9 שקל ו־32.8 שקל בהתאמה, לעומת 24.9 שקל באמצע השבוע.
בטיב טעם לא חושפים מה נתח המכירות בסופי השבוע מכלל הפעילות, אולם על התרומה המשמעותית שיש למכירות בשבת, ניתן ללמוד מהתנגדותה הנחרצת של הרשת ליישום תיקון לחוק עזר בת"א בנוגע לפתיחת חנויות בשבת, שפורסם ב־2017, לפיו מספר המרכולים שיפתחו בימי המנוחה יוגבל בהתאם למכסות שנקבעו על ידי העירייה לכל אזור, וכי אם מספר הבקשות באזור מסוים יעלה על מספר המכסות שהקצתה העירייה, תערך הגרלה, או שתקבע תורנות בין העסקים. ב־2019, אחרי שהעירייה פרסמה את הנוהל לעריכת הגרלה למתן היתר לפעילות בשבת, הגישה טיב טעם עתירה בבית המשפט לעניינים מנהליים למתן צו ביניים שיורה לעירייה לבטל את הנוהל, בשל "פגיעה בזכויות יסוד של החברה שלא כדין", ו"פגמים מנהליים מהותיים שנפלו בהליך גיבושו ובתוכנו". רוב העתירה נדחתה וטיב טעם קיבלה היתרי פתיחה עד לסוף השנה הבאה, לחלק מחנויותיה.
בדו"חותיה לסיכום 2020 ציינה החברה כי "מרבית סניפי החברה פועלים גם בימי המנוחה השבועית ומועדי ישראל. לפיכך, להגבלות... עלולות להיות השפעות מהותיות על החברה ועל תוצאותיה העסקיות".
בדו"חותיה לסיכום 2023 ציינה החברה תחת סעיף סיכונים ייחודיים לקבוצה את הסיכון שקיים מהטלת הגבלות בהפעלת עסקים בשבת ובחג. בהקשר זה כתבה טיב טעם כי לשינויים בהסדרים הקיימים, כמו גם להגברת האכיפה "תיתכן השפעה לרעה על תוצאותיה העסקיות, בין היתר, כי אלו עלולים להביא לסגירת הסניפים בימי שבתות וחגים".
טיב טעם נוסדה לפני 34 שנים על ידי קובי טריביטש, והשליטה בה (46.83%) נרכשה על ידי חגי שלום ב־2009. היא היתה מזוהה לאורך השנים כרשת פרימיום נישתית ויקרה. בינואר 2019 לקח שלום את מושכות הניהול וכעבור שנה החליט על מהלך אסטרטגי לשינוי תפיסת המחיר של טיב טעם, לצד הרחבת מועדון הלקוחות אותו היא מפעילה, במטרה לעודד לקוחות חדשים לקנות ברשת. המהלך החל עם הורדת מחירי 2,000 מוצרים מובילים והשוואתם למחירי שופרסל דיל, שנתפסה באותם ימים כרשת מוזלת. בנוסף, המעבר לחברות חינם במועדון הלקוחות, שהעניק עד אז הנחות לקהל מצומצם, הוביל לכך שמספר חברי המועדון עלה. בתום אותה שנה, כתב שלום למשקיעים כי "לתפיסת המחיר החדשה היתה השפעה בולטת מאוד, לא רק לגבי השנה החולפת, אלא לגבי מעמדה הקבוע של הקבוצה, בקובעה אסטרטגיה שונה מזו שנהגה בה בעבר בכל הקשור למדיניות המחירים. טיב טעם בתום השנה המדוברת היא חברה אחרת לחלוטין והדבר מקבל ביטוי, בכל ולטובה".
מאז, הורחב סל המוצרים שמחירו הותאם לשופרסל דיל ל־3,000 מוצרים ובחודש שעבר התווספו גם חלק מהירקות והפירות. אלא שבשבועיים האחרונים, תפיסת המחיר היתה נכונה רק בימי החול ולא בשבת, במהלכה מתבצע נתח גדול מהמכירות. מטיב טעם לא נמסרה תגובה.