סגור

ניתוח
כשעזריאלי ופוקס רבים, העסקים הקטנים מפסידים

במערכת היחסים בין הרשתות לקניונים, ניסיון העבר של הגלים הקודמים הוכיח שהכוח מצוי בידי הראשונות. אלא שהעסקים הקטנים הם אלה שיסבסדו את ההנחות שיקבלו הענקיות

ההתבצרות של קבוצות הקניונים הגדולות בימים האחרונים מאחורי הסיסמאות של "סיימנו לתת" היא לא רק כוחנית, אלא גם בעיקר לא אמינה. "מאחר שקניוני עזריאלי פתוחים, ויישארו פתוחים — הנושא אינו רלבנטי לקבוצה", כך מסרה בשבוע שעבר קבוצת עזריאלי בתגובה לפניית "כלכליסט" לשאלה האם בכוונת הקבוצה להעניק הנחה לשוכרים בגל החמישי. בקבוצת מליסרון לא מגיבים וממלאים פיהם מים בכל הקשור לגל החמישי, עד כה, וגם בגזית גלוב, קבוצת קניונים לא קטנה במיוחד, בחרו לשתוק.

על רקע ההודעה של קבוצת ביג, כי תעניק הנחה של 25% לשוכרים בקניונים הסגורים שלה, ותעזור נקודתית לשוכרים בקניונים הפתוחים, השתיקה של הקניונים הגדולים רועמת, והאמירה כאילו אין להם כל קשר לאירוע והם רק צופים מהצד, היא לא פחות ממקוממת. שבועיים וחצי אל תוך ההגבלות על המסחר, כשכמות המבודדים והמאומתים מכפילה את עצמה מדי יום, כבר ברור לכל כי רשתות המסחר, האופנה והמסעדות איבדו פדיונות של עשרות אחוזים מהמחזור. צודקים הקניונים בכך שטוענים להפסדי ענק ללא פיצוי בסגרים הקודמים, אבל במקום שתיקה הם יכלו למצוא פתרונות אחרים, כמו להתנות את ההנחות בגובה הפדיונות ולהתקזז עם השוכרים במקרה של פריחה במסחר, כמו שכבר נעשה בעבר. החשש הוא שהפתרון שלהם יהיה לגמרי אחר, ויפגע, כרגיל, בחלשים.

הכוח לא בידי הקניונים

כבר ברור לכל הצדדים כיצד הסיבוב הנוכחי יסתיים. ההיסטוריה של הגלים הקודמים הוכיחה בידי מי מצוי הכוח בעת הזאת — וזה לא הקניונים. ברור לכולם, וגם להנהלות הקניונים, שהרשתות הגדולות יסרבו לשלם דמי שכירות מלאים נוכח המצב. כמו בעבר, הקניונים צפויים להתקפל במחשכים אל מול דרישותיהן של ענקיות כמו פוקס, זארה, קסטרו או רנואר. אלא שאז מי שישלם את המחיר הם השוכרים הקטנים והבינוניים — אלה שקולם פחות נשמע.


הם אלה שלא שוכרים עשרות אלפי מטרים רבועים בקניונים, שהקניונים תלויים בהם במידת מה, שדלתם של מנהלי הקניונים לא פתוחה בפניהם בכל רגע נתון. אלה השוכרים השקופים. לא רק שהם לא יקבלו הנחה, אלה בפועל הם אלה שיסבסדו את ההנחות שיקבלו הרשתות הגדולות, אלו שנהנות מיתרון הגודל.

3 צפייה בגלריה
בעלת השליטה במליסרון ליאורה עופר בעלת השליטה בעזריאלי דנה עזריאלי ובעל השליטה בפוקס הראל ויזל
בעלת השליטה במליסרון ליאורה עופר בעלת השליטה בעזריאלי דנה עזריאלי ובעל השליטה בפוקס הראל ויזל
מימין: בעלת השליטה במליסרון ליאורה עופר, בעלת השליטה בעזריאלי דנה עזריאלי ובעל השליטה בפוקס הראל ויזל. בסוף החלש יסבסד את החזק
(צילומים: עמית שעל, זיו קורן, דימה טליאנסקי)

מתווה ביג להעניק הנחה רוחבית לכל הקמעונאים, בלי הבדלי גודל, מחזור כספי ומטראז', הוא מתווה הוגן ושיוויוני. במצב החריג שנוצר, אין ברירה אחרת לעזריאלי ומליסרון. אם הן באמת חושבות שלא מגיעה הנחה לשוכרים, שלא ייתנו הנחה לאף אחד. אבל אם יעניקו הנחה לחזקים ולגדולים, המשמעות היא שמי שיממנו אותה הם השוכרים הקטנים והבינוניים שאולי לא ישרדו כבר את הגל החמישי, ויאלצו אותן להישאר בקניון רק עם אלה שיכולים להפעיל עליהן כוח.
הרשתות, בינתיים, כבר החליטו לשדר מסרים לבעלי הנכסים. כפי שאמר בעל רשת השוכר עשרות חנויות בקניונים ברחבי הארץ ל”כלכליסט”: “בעלי הקניונים מנותקים. הם תמיד היו מנותקים, אבל בשעת משבר זה מעורר זעם. ככל שהלחץ יעלה, לא תישאר להם ברירה והם יהיו חייבים להכניס יד לכיס ולסייע לשוכרים”.

הקטנים מגלים גמישות

אל מול ההתנהלות של קבוצות הקניונים הגדולות, דווקא קבוצות הנדל”ן הקטנות מגלות פרגמטיות ונאמנות לבעלי העסקים. קניון הדר ודיזנגוף סנטר היו הראשונים להודיע שיאפשרו לשוכרים שלהם לסגור מוקדם יותר. כעת הודיעו גם קניון שבעת הכוכבים בהרצליה וקניון פרנדלי סביונים ביהוד, שיאפשרו לבעלי העסקים שיהיו מעוניינים, להקדים את שעות הסגירה.

3 צפייה בגלריה
גרנד קניון ב חיפה ריק מ לקוחות ב זמן התפשטות זן ה אומיקרון
גרנד קניון ב חיפה ריק מ לקוחות ב זמן התפשטות זן ה אומיקרון
גרנד קניון חיפה של מליסרון ריק מאנשים. הקניונים הקטנים מגלים יותר גמישות לשוכרים
(צילום: נחום סגל)

קניון סביונים, בבעלות קבוצת JTLV, הודיע כי עסקים שיבקשו יוכלו לסגור בשעה 20 בערב, ובמוצ"ש פתיחת העסקים תהיה רשות ולא חובה. קניון שבעת הכוכבים הודיע לשוכרים על שינויים בשעות הפעילות, כך שבימים ראשון עד חמישי יפעלו החנויות בין 8 בבוקר ועד 20, במקום 22, ובמוצ"ש מחויבים לפתוח עד 21.