סגור
מפעל פריניב
מפעל פריניב (צילום: גיל נחושתן)

יצא המיץ: נחתמה העסקה לרכישת מחצית מפריניב

קבוצת גרין לנטרן של ריצ'י האנטר, דני בן רעי ויוסף אליאש תרכוש 50% מחברת המשקאות לפי שווי של 120 מיליון שקל. העסקה כפופה לאישור רשות התחרות, שלא צפויה להתנגד

פריניב בדרך לשינוי בעלות. חודש וחצי אחרי שנחשף ב"כלכליסט" כי קרן גרין לנטרן מנהלת משא ומתן לקנות 50% מחברת המשקאות פריניב, הגישו השתיים לרשות התחרות בקשה לאישור העסקה, המשקפת לפריניב שווי המוערך בכ־120 מיליון שקל. על פניו, לא צפויה הרשות להתנגד לעסקה, שכן לקרן הפועלת בשוק החלב, הגלידה והוופלים, אין פעילות בשוק המשקאות.
גרין לנטרן, שבבעלות ריצ'י האנטר ושותפיו, דני בן רעי ויוסף אליאש, פועלת בעיקר בתחום המזון ומחזיקה במחצית מחברת גד ומחברת הגלידות פלדמן. הקרן שותפה יחד עם דיסקונט קפיטל בחברת הפטריות מרינה ולפני כשנה רכשה החברה את השליטה (51%) בחברת הנקניקים יחיעם, וחתמה על מזכר הבנות לרכישת 50% מיצרנית הטופו משק ויילר. בנוסף, מחזיקה הקרן בשליטה ברשת חדרי הכושר הולמס פלייס וחתמה לאחרונה על הסכם לרכישת 50% מחברת מותגי האופנה 911.
פריניב היא חברה משפחתית שייסדו לפני שלושה עשורים בני הזוג אורלי ואשר יניב ממושב דבורה בחבל התענכים בעמק יזרעאל. החברה, המתמחה בפיתוח וייצור מיצים טבעיים, המשווקים הן לשוק הקמעונאי והן לשוק המוסדי מעסיקה כ־100 עובדים ומנוהלת על ידי עידו יניב, בנם של בני הזוג. החברה מציעה אלטרנטיבת מחיר למותגים היקרים יותר: פרימור ופריגת של החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה ישראל) ומתאפיינת בפיתוח חדשנות מוצרית.
במסגרת זאת, השיקה פריניב לפני כחצי שנה מים מועשרים במגנזיום במגוון טעמים וללא תוספת סוכר. מדובר במים פונקציונלים המכילים 85% מהקצובה היומית של מגנזיום.
חלק ממי השתייה בישראל עוברים תהליך התפלה, הגורם לאבדן המינרלים, כך שגם הציבור השותה מי ברז וגם מי שנעזר במטהרי מים שונים, דוגמת תמי 4, לא מקבל את המינרלים השונים ובהם מגנזיום, החיוני לבניית העצמות, לוויסות הפעילות של השרירים ושל העצבים, לשמירה על קצב לב יציב, לתמיכה בתפקוד התקין של מערכת החיסון ולוויסות רמות הסוכר בדם. בפריניב מבקשים לייצר אלטרנטיבה למים, הכוללת את המינרל.
בישראל מדובר בשלב זה בקטגוריה נישתית, בעוד שוק המים הפונקציונליים באירופה מגלגל על פי הערכות כ־5 מיליארד יורו בשנה. המוצר שהוצג על ידי החברה בתערוכות מזון בעולם זכה להתעניינות בשוק האמריקאי. בעקבות כך, נחתם בין החברה לבין גורם בחוף המזרחי, הסכם ייצוא של המים המועשרים, בהיקף המוערך בכ־10־15 מיליון דולר בשנה הקרובה. המכולות הראשונות יוצאות בימים אלו מישראל.
בשנה שעברה ניהלה תנובה מגעים לרכישת השליטה בפריניב, אך נסוגה, ככל הנראה מחשש ההשפעה השלילית של מס הסוכר על שוק המשקאות. לאחר הקמת הממשלה, שביטול מס הסוכר היה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלה, שבה קרן גרין לנטרן, שבחנה בעבר את הנושא, לשולחן המו"מ והצדדים חתמו על הסכם בתוך שבועות ספורים. המהלך לביטול מס הסוכר כבר יצא לדרך, והערכות הן כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ יחתום על צו הביטול בחודש הקרוב.
על פי נתוני סטורנקסט, שוק המשקאות הקלים חתם את 2022 עם עלייה של 14.2% במכירות הכספיות, שהסתכמו ב־2.8 מיליארד שקל. זאת, במקביל לירידה כמותית במכירות, בעקבות הטלת מס בגובה 1 שקל לליטר משקה קל ו־70 אגורות לליטר משקה דיאט או משקה טבעי.
העלייה הושגה מתוספת המס, שהזניק את מחירי המשקאות המוגזים מכ־6.5 שקל לכ־9 שקל לבקבוק 1.5 ליטר. קטגוריית המשקאות הסחוטים, שמחירם גבוה משמעותית מזה של המשקאות הקלים, רשמה קפאון בשנת 2022 במונחים כספיים ומכירותיה הסתכמו ב־202.5 מיליון שקל, בדומה ל־2021. זאת לאחר צמיחה של 6% ב־2021, שקדמה לה צמיחה של 13% ב־2020.
את שוק המשקאות הסחוטים מוביל מותג פרימור של חברת גן שמואל, עם נתח שוק כספי של 57.6%. פריניב,
החברה השניה בקטגוריה, אחזה ב־2022 בנתח שוק של 21.7%, ואילו פריגת של החברה המרכזית במקום השלישי עם 20.3% מהמכירות. בנוסף לפעילות
בישראל, יש לפריניב פעילות ייצוא ענפה של מיץ תפוזים ואשכולית
אדומה, לתעשייה ברחבי העולם, כולל לפפסיקו העולמית.
לאחרונה החלה החברה לייצא גם מיץ תפוזים סחוט בבקבוקים לצרכן הסופי בפינדלנד ושוודיה. בשנה שעברה העמיקה פריניב את אחיזתה בקטגוריה עם רכישת השליטה (51%) בחברת קשת מיצים לפי שווי של 4 מיליון שקל. הרכישה העלתה את המכירות של פריניב לכ־100 מיליון שקל בשנה. כעת מנהלת החברה מו"מ עם מספר גורמים על ייצוא מוצרי קשת בבקבוקי זכוכית 250 ו־500 מ״ל.