סגור

בלעדי לכלכליסט
"אדלר-חומסקי פעל מאחורי הגב כמי שמחדיר מרגל לבנק הפועלים"

בבנק מגיבים בתקיפות למעבר של משרד הפרסום לדיסקונט אחרי 20 שנה; דורשים לערוך ביקורת במשרדי אדלר-חומסקי ולהשמיד מסמכים: "הפרו את חובת האמון"

המעבר של משרד הפרסום אדלר־חומסקי מבנק הפועלים לבנק דיסקונט מסעיר לא רק את עולם הפרסום אלא גם את בכירי בנק הפועלים. במכתב חריף ששלח הפועלים למשרד, הוא טוען כי אדלר־חומסקי פעלו "כמי שמחדיר מרגל לתוככי הבנק".
המכתב שהגיע לידי "כלכליסט" נשלח לאחרונה לאייל חומסקי, הבעלים של אדלר־חומסקי, באמצעות עורכי הדין חיים רביה ויוסי מרקוביץ ממשרד פרל, כהן, צדק, לצר, ברץ.
מדובר במכתב שלא ניתן להפריז בחריפותו בו הבנק מעלה נגד אדלר־חומסקי טענות קשות וכנראה חסרות תקדים ביחסים שבין משרדי פרסום לבנקים הגדולים במדינה.
צינון של חצי שנה
ברקע לדברים עומדת החלטתו של משרד אדלר־חומסקי לעבור מבנק הפועלים להיות הפרסומאי של בנק דיסקונט. המהלך הדרמטי חולל סערה בשוק הפרסום וכעת מעלה הפועלים שורת דרישות משמעותית נגד חומסקי. בין היתר דרש הפועלים במכתבו לערוך ביקורת במשרדי אדלר־חומסקי ולקבל גישה למערכות החברה בקשר לשירותים שקיבל הבנק. עוד דרש הבנק להעביר לידיו כל מידע או מסמך של הפועלים וכן למחוק ולהשמיד את כל המידע השייך לבנק.
הבנק אף דרש תצהיר משפטי לפיו כל המידע נמחק. עוד דרש הבנק לקבל לידיו את רשימת העובדים והספקים שהיו מעורבים, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף, במתן השירותים לבנק הפועלים ולהתחייב בתצהיר כי כל העובדים הנ"ל לא יהיו מעורבים בשירותים שיינתנו לדיסקונט, וכן להתחייב לצינון בין 6 חודשים, שהוא ארוך מהצינון הקבוע בהסכם בין הצדדים.
במכתב מציין בנק הפועלים כי אדלר־חומסקי הינו אחד משני משרדי הפרסום של הבנק זה כ־20 שנה. הבנק מציין כי בינו ובין משרד חומסקי שררו יחסי אמון מיוחדים, ובמסגרת זו הכירו באדלר־חומסקי את האסטרטגיה של הבנק, ובין היתר את תוכניותיו העסקיות, סודותיו המסחריים, ביצועי מוצרים, עלויותיהם, מחקרי שוק רגישים ועוד.
"הלכה למעשה, אין תחום בעסקי הבנק שעמו לא הייתה לכם היכרות שיטתית מקיפה ואינטימית", נכתב במכתב. "היכרות כזו אין אף לרבים מעובדי הבנק. כתוצאה ממנה הנכם חבים כלפי הבנק חובות אמון מוגברות. חובות אלה הן קריטיות במיוחד בשנים האחרונות, לנוכח התגברות התחרות במערכת הפיננסית בכלל, והתחרות בתחום אפליקציות התשלומים בפרט – ביט, פייבוקס, פיי, ולאחרונה אפל פיי".
בפועלים מציינים כי לפני חודש הודיעו באדלר־חומסקי לבנק "באופן פתאומי ולקוני" כי בכוונתם לסיים את ההסכם בין הצדדים. לדברי הבנק, "למרבה התדהמה נודע לבנק כי בתקופת עבודתכם איתו – וזמן רב לפני שנתתם את ההודעה – פעלתם בהיחבא מאחורי גבו והצעתם את שירותיכם לבנק דיסקונט". הפועלים טוען כי אדלר־חומסקי העלים ממנו את המגעים עם דיסקונט ובכך גרם לבנק "להוסיף ולחשוף בפניכם את תוכניותיו בעוד שברור לכם שאתם מכוונים לעבודה עם מתחרה עסקי שלו".
בפועלים טוענים כי אדלר־חומסקי הביאו "לשולחן המו"מ עם דיסקונט כנדוניה את ניסיונכם העשיר עם בנק הפועלים, המתחרה בדיסקונט, ואת הידע המעמיק שיש לכם על אודות הבנק ותוכניותיו. רק קדוש לא יחשוק שיפול לידיו כפרי בשל מרגע שבחרתם לעבוד עם מתחרה... בעשותכם כל זאת בסתר, מאחורי גבו של הבנק, בלא עדכון ורמז ואגב כך שאתם ממשיכים לעבוד עם הבנק כאילו לא נרקם דבר במחשכים, פעלתם כמי שמחדיר מרגל לתוככי הבנק".
"הפרת חובת האמון כלפי הבנק"
"המו"מ שניהלתם בחשאי עם דיסקונט, התקשרותכם עמו בעודכם משרד הפרסום של הפועלים המשתתפים בפעילות אסטרטגית שלו, המעבר מטיפול בפרסומה של אפליקציית התשלומים ביט (הכרוך בהיכרות עמוקה עם תוכניות הבנק) לטיפול מיידי באפליקציה המתחרה פייבוקס והעלמת הדברים מהבנק, עולים כדי הפרת חובת האמון כלפי הבנק וחובת הסודיות שלכם כלפי הבנק...”, נכתב.
"במעשיכם ובמחדליכם – ובפרט, אך לא רק, בשל העובדה שלא קיבלתם עליכם תקופת צינון כמתחייב ממערכת היחסים שבניכם לבין הבנק, הסבתם למרשנו נזקים כבדים, שסכומם נאמד לפי הערכות ראשוניות במיליוני שקלים לפחות", מוסיף המכתב.
1 צפייה בגלריה
מימין מבעלי אדלר־חומסקי אייל חומסקי ומנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר
מימין מבעלי אדלר־חומסקי אייל חומסקי ומנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר
מימין: מבעלי אדלר־חומסקי אייל חומסקי ומנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר. במכתב נטען כי אין תחום בעסקי הבנק שאדלר־חומסקי לא הכירו
(צילומים: עוז מועלם, גדי דגון)
במכתב טוען עוד בנק הפועלים כי בשנה האחרונה פעל אדלר־חומסקי ללא ידיעת או הסכמת הבנק ובניגוד להנחיותיו בנוגע לפרסום מודעות בנושאי אשראי של הבנק ללא צירוף אזהרה כנדרש, "מחדל שאף הגיע לידי בדיקה של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, גרם נזק חמור והוא שומר של זכויותיו כלפיכם בקשר עמו, כמו גם ביחס לפעולות או מחדלים רשלניים נוספים שעשיתם".
יש לציין כי משרד ליאו ברנט דורש מצידו פיצוי מבנק דיסקונט, בטענה שבחירתו במשרד אדלר־חומסקי במכרז הפרסום נעשתה באופן לא הוגן.
“שאלות אתיות”
מקבוצת אדלר־חומסקי נמסר בתגובה: “אדלר־חומסקי התנהלה לכל אורך הדרך בדיוק ובקפדנות על פי ההסכם בינה לבין הבנק וכך תפעל גם בהמשך. קבוצת אדלר־חומסקי תפעל לסיום מערכת היחסים הטובה וארוכת השנים עם בנק הפועלים בצורה המכובדת והטובה ביותר”.
מבנק הפועלים נמסר בתגובה: “בנק הפועלים אינו נוהג להתייחס בפומבי למערכות היחסים שלו עם ספקיו. החוזים שנחתמים עם כלל ספקי הבנק, מתירים לבנק לוודא כי הספקים עמדו ועומדים בכללי אבטחת המידע, הגנת הפרטיות והסייבר. שאר הדברים הינם בגדר רכילות גרידא ואין בכוונת הבנק להתייחס אליהם”.