סגור
מיכל כהן על רקע סופרמרקט
מיכל כהן על רקע סופרמרקט (קרדיט: אביגיל פפרנו באר, אוהד צויגנברג)

פרשנות
רשות התחרות חזקה על חלשים וחלשה מול שופרסל

הרשות מדקדקת בפרטים ומפספסת את התמונה הגדולה כשהיא מונעת מחברות קטנות להתמזג בשל חפיפה בתת־קטגוריה, אך לענקית כמו שופרסל היא מאשרת לגדול לרוחב עם רכישת חברות שלכאורה אינן בליבת פעילותה. אם לרשות אין כלים לאסור התעצמות סינרגטית, לפחות שתצהיר על כך

שלושה חודשים וחצי אחרי שמשרד האוצר הציג את חבילת הצעדים שגיבש להפחתת הריכוזיות בשוק המזון, ובראשם החמרת התנאים למיזוגים, נראה כי ברשות התחרות לא ממהרים לבצע את ההתאמות הנדרשות לטובת צמצום הריכוזיות הענפית. רק בשבוע שעבר אישרה הרשות לענקית הקמעונאות שופרסל, הפועלת בשוק הנון פוד, לרכוש את רשת הסטוק דן דיל תמורת סכום של עד 350 מיליון שקל. במקביל סירבה הרשות לאשר ליקבי כרמל לרכוש את יקבי ארזה בשל חפיפה בתת־קטגוריה של יינות לקידוש. הסמיכות בין האירועים מחדדת את הבעייתיות שעומדת בבסיס הריכוזיות הענפית הגבוהה בשוק המזון ומוצרי הצריכה: מחד דקדוק והקפדה בבחינת בקשות מיזוג של עסקים קטנים, ומאידך מתן אישורים לעסקאות ענק, שמעצימות את כוחם של גורמים בעלי השפעה ניכרת על יוקר המחיה.
התפיסה שמנחה את רשות התחרות היא שאין למנוע מחברה, גדולה ככל שתהיה, להמשיך ולצמוח באמצעות רכישת עסקים בתחומים שונים מליבת פעילותה, ולא מן הנמנע שדווקא גורם גדול וחזק יכול לחולל תחרות ולתת לצרכנים מחירים טובים יותר בשל כוח הקנייה שלו. התפיסה הזו הובילה את רשות התחרות לאשר לשופרסל בשנים האחרונות לקנות את רשת ניו־פארם, שמותגה מחדש תחת Be, את קמעונאית הפארם בלה אונליין, את השליטה (75%) בסיטונאית המזון אמיגה, המשווקת כ־60% מהמזון לשוק המוסדי באזור גוש דן, וכל זאת אחרי שב־2006 אישרה לחברה לרכוש את קלאבמרקט, שנקלעה לחדלות פירעון והותירה אחריה חוב עצום לספקים.

הגדולים רק מתעצמים

במסיבת עיתונאים שכינס שר האוצר אביגדור ליברמן בחודש מרץ אמר מנכ"ל משרדו רם בלינקוב: "אנחנו רוצים להעביר את נטל ההוכחה מהממשלה לחברות הרוכשות. היום רשות התחרות צריכה להוכיח כי הרכישה תפגע בתחרות. אחרי השינוי, על החברה יהיה להוכיח כי היא לא תפגע בתחרות". ברקע הדברים אף הוסיפו באוצר כי עדיין נבחנת האפשרות של פירוק הענקיות הקיימות. אלא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. באוצר התמקדו בחברות המזון נוכח הריכוזיות הענפית הגבוהה, המאפשרת לעשרת הספקים הגדולים לחלוש על למעלה ממחצית המכירות בשוק, ונראה כי התעלמו מהתפתחות הקמעונאיות הגדולות כמו שופרסל בשנים האחרונות. בהתעלמות זו מאפשרת המדינה, באמצעות רשות התחרות, התעצמות רוחבית של הקמעונאים הגדולים, בדומה לאופן שבו צמחו חברות המזון הגדולות, כפי שהתאפשר לאסם שרכשה לאורך השנים את טבעול ואת מטרנה, או שטראוס, שרכשה את עלית, לענקיות שהן היום. מדובר למעשה בכשל הבסיסי שנעוץ בבחינת מיזוגים ורכישות רק כשהחברות פועלות בדיוק באותה קטגוריה תוך מתן רישיון להתעצמות, באמצעות רכישת עסקים בתחומים שבהם החפיפה חלקית בלבד.
ברשות לא מנמקים אישורים שניתנים לבקשות, אלא התנגדויות בלבד. לדחיית בקשת כרמל וארזה ניתן ההסבר שלפיו בתחום התירוש נתח השוק הכספי של שתי החברות יחד עולה על 50%, ובתחום יין הקידוש נמצא כי נתח השוק הכספי של יקבי כרמל עולה על 50%, ונתח השוק הכספי של הפירמה הממוזגת עולה על 60%. אך לא רק נישת יין הקידוש מטרידה את רשות התחרות. רק לפני חודשים ספורים הודיעה הרשות למחלבות גד, שביקשה לקנות את מחלבת כפר תבור, כי יש לה חששות מכיוון שבקטגוריית גבינת המוצרלה יהיה לשתי החברות יחד נתח גבוה בשוק המסעדות. ברשות התעלמו מהניסיון של גד, המחלבה הרביעית בשוק החלב, בפער עצום משלוש הגדולות ששולטות בכ־85% משוק החלב, להגדיל את סל מוצריה ולהתפתח, והתמקדו בחשש לתחרות במוצרלה. עוד קודם סירבה הרשות לאשר לחברת הוופלים גילרוי לרכוש את חברת הוופלים מנעמים, בטענה ששתיהן מייצרות גביעי גלידה, ויחד יחזיקו בנתח גבוה בתת־הקטגוריה, תוך התעלמות מהשליטה של שחקניות ענק כמו עלית ולואקר בשוק הוופלים.

מותג פרטי וחופשי

ההצהרות של האוצר בדבר המהלכים לטיפול בריכוזיות הענפית נשארות ריקות מתוכן לא רק כשרשות התחרות מאשרת לשופרסל לקנות רשת סטוק, אלא גם כשהיא בוחרת לא להטיל על המותג הפרטי של החברה מגבלות המוטלות על הספקים הגדולים. זאת אף שכבר מזמן הפך ל"ספק" הרביעי של הרשת, עם מכירות שנתיות של כ־4 מיליארד שקל. זה בא לידי ביטוי גם בהתעלמות מכך ששופרסל מצאה מסלול עוקף לחוק המזון האוסר עליה לפתוח חנויות גדולות בשל הריכוזיות הגיאוגרפית שלה. בחברה לא התרגשו מהאיסור ועברו לפתוח עשרות חנויות שכונתיות קטנות, בחלקן על מכולות שכבר לא יכולות להתחרות ברשתות. זה נכון גם לשתיקה נוכח הרחבת הפעילות הקמעונאית שהפכה אותה גם לסיטונאית מזון ענקית שעוקפת את הספקים ועושה שימוש בכוח הקנייה הרב שלה לטובת מכירה ישירות למכולות.
1 צפייה בגלריה
סניף dan דיל בנס ציונה דן דיל
סניף dan דיל בנס ציונה דן דיל
רשת הסטוק דן דיל, ששופרסל קיבלה אישור לרכוש. מתרחבת בהיקפים
(צילום: עמית שעל)
ייתכן שלרשות אין כלים לאסור על חברות ענק לקנות חברות סינרגטיות ולהתעצם. במקרה כזה אפשר היה לצפות מאנשיה שיצהירו שהבטחות האוצר חסרות שחר ולא ניתנות ליישום. כמו שזה נראה כעת, תחרות בשוק היין לקידוש תישמר, אבל כשמדובר בכסף הגדול — דבר לא ישתנה. שופרסל תמשיך לגדול ולממן הרפתקאות פיננסיות כמו זו שנרשמה בכניסה לשוק הפארם או בהקמת מרכזי אונליין אוטומטיים ברווחים שהיא עושה על הצרכן שקונה אצלה לחם וחמאה.