סגור
תחלפי חלב מטרנה
מוצרי מטרנה בחנויות. הייצור נעצר לצורך מהלכי חיטוי ותחזוקה מקיפים

בלעדי
בגלל החיידק: מטרנה מושבתת כבר שבועיים

החברה מצאה שהמקור לזיהום במפעל הוא "נפילות חשמל רגעיות", שפגעו בתהליך ייבוש האבקה. ברשתות השיווק מדווחים על מחסור במגוון מוצרי מטרנה

מפעל מטרנה טרם חזר לפעילות. ל"כלכליסט" נודע כי אף שחלפו כשבועיים מאז סגרה קבוצת אסם את מפעל מטרנה בעקבות זיהום חיידק מעיים שהתגלה במפעל ובמוצרים שלא שווקו – ייצור תרכובות המזון לתינוקות עדיין מושבת. ברשתות השיווק מדווחים על מחסור קיצוני לא רק במטרנה שלב 1 בכשרות מהדרין, בה התגלה הזיהום, אלא במגוון מוצרי מטרנה.
בחברה הגדירו את המקור לזיהום במפעל ובמוצר כ"אתגר טכני ברצף תהליך הייצור, בין היתר בעקבות נפילות חשמל רגעיות". מדובר במספר הפסקות חשמל לשברירי שנייה שפגעו בתהליך ייבוש אבקת המטרנה, ומהחברה נמסר כי נמצאה דרך למנוע את הישנות הדבר. באסם נעזרים בגורמי מקצוע מנסטלה, בעלת החברה, שהגיעו לישראל לסייע בפעילות התחזוקה המקיפה כדי להשיב את המפעל לפעילות, ולהערכת החברה זה יקרה בימים הקרובים.
בשבוע שעבר הודיעו אסם ומשרד הבריאות על מחסור שצפוי בתרכובת מזון לתינוקות מטרנה שלב 1 למהדרין בעקבות זיהוי חיידק המעיים ממשפחת הכרונובקטר במוצרים ובסביבת המפעל שנסגר. ב"כלכליסט" נחשף כי אינדיקציה ראשונה לזיהום התגלתה במפעל מטרנה בקיבוץ מעברות כבר לפני כחודש. בהמשך נרשמו חריגות במועד נוסף ורק ביום רביעי לפני שבועיים, כשהתקבלה בפעם השלישית תוצאה חריגה בבדיקות הפנימיות שעורכת החברה בשגרה, הוחלט לעצור את פעילות המפעל לטובת מהלכי חיטוי ותחזוקה מקיפים. אלא שגם אז חלף כשבוע עד שהחברה הודיעה על כך לציבור. על ההודעה לציבור הוחלט לאחר שהחל להיווצר מחסור במוצר במדפים, והיה צפי כי קמעונאים וצרכנים יתחילו לשאול שאלות.
בחברה הסבירו שכיוון שהזיהום במוצרים התגלה בטרם שווקו, לא נדרשו להודיע על כך לציבור. מי שעוד היה שותף להחלטה לא לחשוף את סגירת המפעל לפני כשבועיים הוא משרד הבריאות, שעודכן על ידי אסם בחריגות שעלו בבדיקות ומפקחיו הגיעו למפעל. רק בשבוע שעבר הוציא המשרד הודעה על סגירת המפעל וציין כי במסגרת הרחבת הדיגום נמצאו ממצאים נוספים בסביבת הייצור שחייבו את עצירת הייצור לצורך פעולות תחזוקה וניקיון. חיידק הכרונובקטר שנמצא במטרנה עלול לגרום לתחלואה בעיקר בקרב תינוקות מתחת לגיל חודשיים, פגים, בעלי מערכת חיסון מוחלשת או במשקל לידה נמוך.
סגירת מפעל בעקבות זיהום חיידקי היא אירוע חריג. כשמדובר במפעל לייצור תרכובות מזון לתינוקות, מזון רגיש במיוחד, מדובר באירוע שעלול לעורר בהלה בקרב הורים לתינוקות הניזונים מהפורמולה. העובדה שאסם שולטת בשוק תרכובות המזון לתינוקות באמצעות מותג מטרנה, האוחז בכ־50% ממכירות הקטגוריה, בה פועלים גם מותגי סימילאק ונוטרילון, מעצימה את ההשלכות של האירוע, נוכח הקושי להחליף לתינוקות בגיל זה את תרכובת המזון לה הורגלו.
בשנים האחרונות נרשמו שני מקרים חריגים של זיהום במפעלי מזון של החברות הגדולות בישראל. הראשון היה באוגוסט 2016, אז התגלה זיהום סלמונלה בקורנפלקס תלמה של יוניליוור. בחברה עדכנו את הציבור שהמוצרים המזוהמים לא יצאו מהמפעל, אולם כעבור מספר ימים התברר שמשטח אחד של אריזות קורנפלקס נגוע בסלמונלה הגיע לשופרסל ונמכר לצרכנים. בשנה שעברה היתה זו שטראוס שהודיעה על זיהום סלמונלה במפעל הממתקים עלית בנוף הגליל. בחברה העריכו כי יוכלו לחטא את המפעל ולחזור לפעילות בתוך שבועות ספורים, אולם המפעל הושבת למשך חודשים ארוכים בעקבות החלטת החברה לשפץ ולחדש את המפעל באותה הזדמנות, כך שמוצרי החברה חזרו לחנויות רק בנובמבר האחרון.
ממטרנה נמסר בתגובה: "המפעל החל לייצר, כאשר בשלב ראשון אנו מבצעים הרצת ייצור, ואנו מעריכים שנחזור לייצור שוטף כבר בימים הקרובים. חזרה מלאה לשגרה תיעשה לאחר ביקורת משרד הבריאות. שיווק המוצרים לשוק ייעשה לאחר קבלת תוצאות בדיקות מעבדה ועמידתן בתנאי הרגולציה כפי שאנו עושים תמיד. נוסיף כי כל מוצרי מטרנה המצויים בשוק שווקו לחנויות רק לאחר השלמת כל הבדיקות הנדרשות והם בטוחים לשימוש".