סגור
דניאל ספיר מנכ"ל פרטנר, אילן סיגל מנכ"ל פלאפון, ו אבי גבאי מנכ"ל סלקום
מימין: דניאל ספיר, מנכ"ל סלקום; אילן סיגל, מנכ"ל פלאפון; ואבי גבאי, מנכ"ל פרטנר. יאבדו נתח מהכנסות חבילות חו"ל (צילומים: רמי זרנגר, אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)

עונת הנדידה הסתיימה: ה־eSim שיקרקע את החברות ויעיף את הלקוחות

אחרי בעיטת זירוז מהרגולטור, חברות הסלולר נאלצות להפעיל eSIM, כרטיס סים וירטואלי שמופעל בסריקת קוד QR ומייתר את הכרטיס הפיזי במכשיר. האפשרות לרכוש כרטיס מסוג זה לחבילות בחו"ל קיימת כבר היום, וייתכן שהרחבת השימוש בטכנולוגיה תעודד צרכנים להגדיל את השימוש בה, מה שיפגע בהכנסות של חברות הסלולר

באיחור של כמה שנים החלו בשבוע שעבר להודיע חברות הסלולר כי יחלו להפעיל שירות eSIM, טכנולוגיה שקיימת כבר מ־2017 ומאפשרת ללקוחות לסרוק קוד QR למכשיר ולקבל שירות של מעין סים וירטואלי, במקום להחזיק ולהחליף כרטיס סים פיזי.
השירות הזה שימושי במיוחד למי שטס לחו"ל כי מתאפשר לגלוש באמצעותו באינטרנט בזול, במקום לצרוך את שירותי הנדידה היקרים של חברות הסלולר. חברות בינלאומיות כמו holafly או Airalo מציעות רכישת eSIM למדינות רבות, ובמחירים נמוכים בהרבה מעלות חבילות הנדידה של החברות המקומיות. על רקע ההתפתחות הזו חברות הסלולר בישראל עלולות לספוג פגיעה בהכנסות מפלח השוק הרווחי של חבילות חו"ל. כבר היום האפשרות לקנות חבילות מאתרים אלו קיימת לצרכן הישראלי. עם זאת, השימוש הרחב יותר בטכנולוגיה גם בחבילות בתוך ישראל ינגיש את השימוש ב-eSIM ואת המודעות לאפשרות זו.
הראשונה להודיע על הפעלת שירות הסים החדש היתה פלאפון מקבוצת בזק, שעשתה זאת ביום ראשון בשבוע שעבר, ואחריה הודיעו גם פרטנר, הוט מובייל וסלקום. החברות נאלצו לנקוט במהלך לאחר שבתחילת החודש הודיעה ענבל משש, מנכ"לית משרד התקשורת, כי בכוונת המשרד לחייב את החברות להיכנס לתחום בתוך מספר חודשים, אם לא יעשו זאת בעצמן. עד כה החברה היחידה בארץ שהפעילה שירות eSIM היא Wecom.
חבילות שירותי הנדידה (רומינג) נחשבות רווחיות במיוחד לחברות התקשורת. על פי דו"ח של BEREC, איגוד הרגולטורים האירופי, חברות סלולר מוכרות את חבילות גלישה לחו"ל במחירים הגבוהים פי חמישה עד עשרה מהמחיר שהן משלמות. החברות הישראליות לא מפרסמות נתונים מלאים של ההכנסות משירותי הנדידה. היחידה שהוציאה נתון בנושא היא פרטנר, שדיווחה כי הירידה בשירותי הנדידה עקב המלחמה, לפחות בשלביה הראשונים, עלולה לנגוס 10 מיליון שקל בחודש ברווח לפני מס.
החשיבות של שירותי הנדידה לחברות הסלולר השתקפה היטב בדו"חות הכספיים בתקופת הקורונה, שבהמלכה נאסרו מרבית הטיסות הבינלאומיות. כך למשל ברבעון השני של 2020 ירדו הכנסות סלקום במגזר הסלולר ב־8.3% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2019. בפרטנר חלה צניחה של של 10% בהכנסות הסלולר. בפלאפון חלה ירדה של 8%.
ל־ eSIM יש אפקט נוסף: היכולת לעבור חברת סלולר ללא יציאה מהבית ובזמן מיידי (ללא המתנה למשלוח של סים למשל) מפחיתה את הקושי של הצרכנים לעבור בין ספקיות הסלולר. לכן לקוחות שבעבר לא שקלו לעבור לחברה מתחרה עם הצעה זולה יותר עשויים לעשות זאת ככל שהמעבר ביניהן יהיה קל יותר. לכן ההערכות הן שהטכנולוגיה החדשה מיטיבה בעיקר עם החברות הקטנות והמפעילים הווירטואליים. האחרונים (כמו רמי לוי תקשורת) לא מתפעלים רשת סלולר עצמאית, אלא משלמים על השימוש באחת מהרשתות הקיימות.
לדברי שחר יעקובי, מנהל השיווק של יחידות ה־IoT וה־Digital Brands באמדוקס, המספקת לחברות סלולר את התשתית להפעלת eSIM, "כמו שהדיסקים נעלמו, כך גם כרטיסי הסים ייעלמו בעתיד. נכון להיום, מדובר בכ־8 מיליארד כרטיסי סים המיוצרים בעולם בממוצע בשנה.
"אני מעריך שיש כ־500 מפעילים סלולריים בעולם שתומכים בצורה כלשהי של eSIM, חלקם למשל רק בשעונים חכמים או מכוניות, ורובם הגדול כבר מציעים את השירות לטלפונים סלולריים. מגוון הפתרונות ש־eSIM מספק מראה שאנחנו רק בתחילת הדרך. ראינו שאפל הכריזה שהמכשירים יהיו eSIM בלבד, זאת היתה הפריצה המשמעותית של התחום בארץ ובעולם".
ל־eSim לא מעט יתרונות עבור הלקוחות. דו"ח של חברת הייעוץ Analysis Mason הצביע על היכולת לשמור כמה כרטיסי סים על אותו מכשיר, ואפילו להשבית כרטיסים במקרה של גניבה. ועדיין, היתרון המשמעותי ביותר ללקוחות הוא הקלות שבה מתאפשרת החלפת ספקיות סלולר, ללא יציאה מהבית ובפרק זמן קצר במיוחד. ייתכן שמסיבה זו לא מיהרו חברות התקשורת הישראליות להפעיל את הטכנולוגיה החדשה.
לא בכדי, בדו"ח נוסף של Analysis Mason צוין כי המודעות הצרכנית לטכנולוגיה נמוכה. על פי סקר שביצעה החברה במהלך השנה שעברה, רק 26% מהציבור האמריקאי שמעו על הטכנולוגיה והבינו על מה מדובר ברמה בסיסית. גם במדינות אירופיות, כמו איטליה, ספרד וגרמניה, פחות מ־40% מהציבור מודעים ליתרונות שבטכנולוגיה. אחת הסיבות להיכרות הנמוכה, לפי החברה, היא שלחברות התקשורת אין אינטרס בשיווק הטכנולוגיה.