סגור
מצות ב סופרמרקט  סניף מגה ב יד אליהו
מצות בסופרמרקט. ההעלאה החריגה נרשמה ב-2022 בעקבות הזינוק במחירי החיטה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה (צילום: צביקה טישלר)

אחרי שיוצרו כבר: משרדי האוצר והכלכלה נזכרו לקדם הפחתת מחיר הקמח למצות

הבוקר פורסמה טיוטת צו להפתחתת מחיר הקמח למצות שזינק עקב המלחמה באוקראינה, בהתאם להמלצת ועדת המחירים. אך המצות לפסח הקרוב כבר יוצרו ולכן גם אם ההוזלה תאושר, היא לא תשפיע השנה על המחירים

משרדי האוצר והכלכלה מקדמים הפחתה במחיר הקמח למצות, אבל המצות לפסח הקרוב כבר יוצרו ולכן גם אם ההוזלה תאושר, היא לא תשפיע על המחירים של המצות השנה.
בשבוע שעבר המליצה ועדת המחירים לעדכן את מדד החיטה בסל התשומות המשמש לחישוב עדכון שוטף של מחירי הקמח הכשר לפסח, למדד החיטה של הלמ"ס. בהתאם לכך, הוועדה המליצה לבצע עדכון שוטף למחיר המכירה של קמח כשר לפסח ולהפחיתו ב-14.16%, כך שיעמוד על 2,547 שקל לטון.
בעקבות כך, פורסמה הבוקר טיוטת צו להפחתת המחיר בהתאם להמלצת ועדת המחירים. אלא שתהליך ייצור קמח כשר לפסח הינו מתום חג הפסח ועד לחג הפסח בשנה העוקבת. רוב מלאי החיטה הנדרש לצורך ייצור הקמח נרכש בחודשים יולי עד ספטמבר, כאשר ייצור המצות מתחיל עם חגי תשרי, בעיקר לייצוא ואחר כך לצריכה בארץ. לכן, בכדי שמחיר הקמח יהיה רלוונטי לחג הפסח, על הוועדה לקיים את דיוניה בתקופה זו, ולעדכן את מחיר הקמח ככל שיידרש עד לחודש ספטמבר. הערות הציבור לטיוטת הצו יתאפשרו עד סוף החודש, כך שגם אם תאושר הורדת המחיר בתחילת אפריל, שלושה שבועות לפני ערב פסח, הרי שלא תהיה לה כל משמעות לחג הקרוב, שכן המצות כבר נאפו וההסכמים עם הקמעונאים נחתמו על בסיס המחיר הגבוה.
המלצת הוועדה על הורדת המחיר, נרשמה בעקבות פניית מצות אביב, שביקשה לעדכן את צו המחירים, שעודכן בעקבות המלצת ועדת המחירים מדצמבר 2022 להעלות את מחיר הקמח בכ-38% ל- 2,967 שקל לטון קמח כשר לפסח לייצור מצות. ההעלאה החריגה נרשמה אז בעקבות הזינוק במחירי החיטה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. אלא שמאז, ירדו מחירי החיטה בעולם ומצות אביב ביקשה שמחיר הקמח ירד בהתאם.
שוק המצות מנוהל על ידי 3 חברות: משפחת קוקה בעלת חברת אם החיטה האוחזת בכ-45% מהשוק, שבין המותגים הבולטים שהיא משווקת: מצות ירושלים ומצות ראשון לציון, משפחת לודמיר, האוחזת בנתח של כ-45% מהשוק עם המותגים במצות יהודה ומצות כרמל ומשפחת וולף בעלת מותג מצות אבי המחזיקה בכ-10% מהשוק.
לצורך ביצוע הפחתת המחיר, המליצה הוועדה להעביר את הקמח הכשר לפסח לפיקוח מחירים מחמיר יותר מהקיים כיום (פרק ה). כמו כן, בכוונת ועדת המחירים לבחון את הצורך בקביעת מנגנון עדכון אוטומטי למחירי הקמח הכשר לפסח.