סגור
רשת אושאן הצרפתית
רשת אושאן הצרפתית (צילום: שאטרסטוק)

בלעדי
במו"מ עם אושאן: גם רמי לוי רוצה מותג פרטי בינלאומי

בעל השליטה בשיווק השקמה מנהל מגעים עם רשת אושאן הצרפתית במטרה להשיק את המותג הפרטי שלה בארץ ולבחון הקמת חנויות. בכך הוא יוכל להכניס את אושאן גם לשיווק השקמה וגם לקופיקס, שמסבה לו הפסדים

רמי לוי מנהל מגעים מתקדמים עם רשת אושאן הצרפתית, במטרה להשיק את המותג הפרטי שלה בישראל וכן לבחון הקמת רשת חנויות תחת המותג. כך נודע ל"כלכליסט". לעת עתה אין ודאות כי המגעים יבשילו לכדי הסכם.
כיוון שלוי הוא בעל השליטה בחברת שיווק השקמה, המפעילה רשת של 56 חנויות מזון בפריסה ארצית, ההערכות הן שאם ייחתם הסכם בין הצדדים, הוא יהיה מבוסס על מתכונת של הענקת זיכיון לשימוש במותג או הקמת חברה משותפת, בה יהיו ללוי אחזקות מיעוט וזו תעשה שימוש במותג הפרטי, לצד הקמת חנויות. זאת, כיוון שנתח אחזקות גדול יותר בידי לוי, שמוגדר בחוק המזון כקמעונאי גדול, יכביד על היכולת לפתח רשת חנויות לאושאן.
בשונה מיינות ביתן שחיפשה מיתוג מחדש, שאותו השיגה דרך ההסכם עם רשת קרפור הצרפתית, עוצמתו של המותג של רמי לוי מצביעה על כך שאין לו כוונה להסב את הרשת הנושאת את שמו למותג אושאן הצרפתי. לכן, אחת האפשרויות המרכזיות היא שאושאן תעניק זיכיון לשימוש במותג הקמעונאי שלה לחברת קופיקס, שבשליטת לוי (63.05%), שיוכל במקביל גם לשווק את מוצרי המותג הפרטי שלה בסניפי רשת רמי לוי שיווק השקמה.
מדובר במהלך שיכול לפתור ללוי שתי בעיות עמן הוא מתמודד. הראשונה היא הרצון והצורך במותג פרטי בינלאומי במחירים מוזלים, שיתחרה בקרפור של יינות ביתן ובספאר שממתינה לאישור ההסכם בינה ובין שופרסל. בנוסף, יוכל הסכם זכיינות כזה לחלץ את לוי מהקשיים שמסבה לו קופיקס בשנים האחרונות (ראו מסגרת).
בשונה מענף האופנה הרווי מותגים בינלאומיים ונוכחותם של מותגי מזון בינלאומיים, ענף קמעונאות המזון התבסס עד לפני כחודש רק על מותגים מקומיים. אלא שכעת מאזן יחסי הכוחות מאיים להתערער.
רכישת הרשתות יינות ביתן ומגה הכושלות לפני כשנתיים על ידי קבוצת אלקטרה צריכה הובילה את החברה לחפש דרך שבאמצעותה תוכל לתת מענה לנחיתות של הרשת ביחס למתחרותיה, ובעיקר לייצר לה באופן מיידי מותג פרטי אטרקטיבי.
בעקבות כך חתמה אלקטרה צריכה לפני כשנה על הסכם זיכיון עם קרפור, הסבה בחודש שעבר 50 חנויות ראשונות למותג הצרפתי והשיקה מאות מוצרים של המותג הפרטי בסניפים שהוסבו. 3 חודשים אחרי שנחתם ההסכם בין יינות ביתן לקרפור, קיבל עמית זאב, לשעבר מנכ"ל יינות ביתן, את הזיכיון למותג ההולנדי ספאר. בתחילת השנה חתם זאב על הסכם עם שופרסל להקמת חברה משותפת, בה תחזיק מובילת השוק 19.9%, כנגד השקעה של 28 מיליון שקל.
החברה המשותפת, שתוקם אם יתקבל אישור רשות התחרות, צפויה להקים ב־3 השנים הקרובות 10 חנויות למותג ספאר ועוד קודם לכן להשיק את המותג הפרטי ספאר, שישווק גם ברשת שתוקם וגם ברשת שופרסל. לוי שצפה בשתי מתחרותיו מתחמשות במותגים פרטיים בינלאומיים במחירים נמוכים עם יכולת קנייה משמעותית, פעל באופן מיידי לאתר מענה דומה לרשת שלו, שמחזיקה מותג פרטי הנושא את שמו והחל במגעים עם אושאן.
אושאן נוסדה לפני 55 שנים בצרפת, והיא בבעלות פרטית של חברת ELO. החברה מפעילה רשת מרכולים בינלאומית שבסיסה בצרפת והיא פעילה ב־13 מדינות נוספות ובהן אוקראינה, חוף השנהב, סנגל, רוסיה, רומניה, פורטוגל, פולין, טג'יקיסטן, לוקסמבורג, הונגריה וספרד. מכירות הרשת המונה כ־2,100 חנויות ומעסיקה כ־160 אלף עובדים, הסתכמו בשנה החולפת ב־33.4 מיליארד יורו, והציגו EBITDA בגובה 1.7 מיליארד יורו.
כמחצית (51%) מההכנסות של אושאן מקורה מהפעילות בצרפת, 28% ממרכז ומזרח אירופה, 19% ממערב אירופה והיתר מאפריקה ואזורים נוספים. לצד פעילות אונליין המהווה 7% ממכירותיה, מפעילה אושאן 3 פורמטים שונים למותג: חנויות שכונתיות הנקראות מיי אושאן, בגודל של עד 500 מ"ר, חנויות אושאן בגודל של 2,500-500 מ"ר והיפר מרקטס בגודל של יותר מ־2,500 מ"ר. לרשת אושאן יש מותג פרטי הפועל במגוון רחב של קטגוריות מזון, טואלטיקה, ניקיון ונון פוד, בתמחור נמוך ביחס למותגים המובילים.
לשם ההשוואה, ספאר שעתידה להיכנס בשיתוף פעולה עם שופרסל, פועלת ב־48 מדינות, עם 13,623 חנויות. מחזור המכירות השנתי של ספאר העולמית ב־2021 היה 41.2 מיליארד יורו, צמיחה של 3.3% לעומת שנה קודם לכן. קבוצת קרפור מפעילה כ־14 אלף חנויות ב־40 מדינות, ומכירותיה של החברה, המחזיקה במותג פרטי הפועל במגוון רחב של קטגוריות מלבד מזון, הסתכמו אשתקד בכ־81.2 מיליארד יורו.