סגור

בלעדי
מסתמן: יידחה הדד ליין להטמעת תשלום חכם

אלפי עסקים קטנים טרם התחברו למערכת הסליקה החכמה ובסוף החודש לא יוכלו לקבל אשראי. בנק ישראל בוחן דחיית המועד: “יש נסיבות שפגעו בהיערכות בתי עסק”

החובה לעבור למסופי אשראי חכמים מאיימת על אלפי עסקים קטנים ובינוניים, שטרם התחברו לטכנולוגיה הזו. הנחיית בנק ישראל להפסיק לסלוק עסקים שאינם בעלי התקן הנדרש תיכנס לתוקף בעוד פחות מחודש, ואם בתי העסק לא ירכשו מסופים עם טכנולוגיית EMV, המאפשרת עסקאות בטוחות יותר ונוחות יותר (תשלום ללא מגע), הם לא יוכלו לקבל אשראי כבר בחודש הבא. אך לכלכליסט נודע כי בבנק ישראל מבינים את הבעייתיות, בעיקר על רקע שנת הקורונה שפגעה קשה בעסקים קטנים, ובוחנים את דחיית המועד. תאריך היעד עומד היום על סוף יולי.
על פי הערכות בענף ה־EMV, כ־10,000 בתי עסק טרם הטמיעו את מערכת הסליקה החכמה, רבים מהם מתחום המסעדנות. מבנק ישראל נמסר כי "לוחות הזמנים שנקבעו במתווה לא שונו, אך לקראת יישום אבן הדרך הקרובה אנו מבינים שישנן נסיבות שלא ניתן היה לצפותן מראש ואשר פגעו באופן משמעותי ביכולתם של חלק מבתי העסק להשלים את ההיערכות להטמעת תקן EMV במועד שנקבע. לאור זאת אנו בוחנים את הצעדים הנדרשים להשלמת המעבר לתקן EMV".
4 צפייה בגלריה
מסעדה סגורה בזמן ה קורונה
מסעדה סגורה בזמן ה קורונה
מסעדה סגורה בזמן הקורונה
(צילום: שאול גולן)
בנק ישראל יצא לראשונה באוקטובר 2015 בדרישה כי כל חומרה שמוטמעת בבית עסק צריכה להיות תומכת EMV. באוגוסט 2017 הדרישה היתה כי כל חומרה ותוכנה המותקנות בבית עסק חדש יתמכו ב־EMV. בינואר 2019 החיל בנק ישראל בהדרגה את מנגנון הסטת האחריות, לפיו אם עסק מבצע עסקה במסוף "טיפש" האחריות במקרה של הונאה כאשר כרטיס האשראי הוא "כרטיס חכם" היא על העסק. במהלך אותה שנה גם נקבע הדד ליין הנוכחי, שיחייב את כלל העסקים, מלבד תחנות הדלק ובתי עסק ש־90% מהעסקאות שלהם נעשות אונליין, לעבור למסופים חכמים.
4 צפייה בגלריה
תומר מור מנהיג מאבק המסעדנים בבית קפה גרמיה
תומר מור מנהיג מאבק המסעדנים בבית קפה גרמיה
תומר מור, מנכ"ל מסעדנים ביחד. "מצב מורכב של חזרה למשק"
(צילום: יריב כץ)
מסופים תקולים
בשבועות האחרונים בעלי עסקים, בעיקר בתחום המסעדנות, קיבלו הודעות מספקים שונים על כך שיש מחסור במכשירים, ועל כן עליהם לבקש דחייה בהטמעת המערכת. אתמול פנה תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, לבנק ישראל ולמנכ"לי משרד הכלכלה והאוצר בבקשה לדחות את המועד הסופי להטמעת המערכת ל־1 במרץ 2022: "לאור המצב המורכב כיום בחזרה לפעילות וחזרה חלקית של המשק עקב מחסור חמור בעובדים, אנו מציפים את העובדה שהטמעת תקן EMV לא תסתיים בתאריך הנקוב ויש לדחות אותה... תשלומי אשראי מהווים כ־80% בתעשיית המסעדות מכלל התקבולים, וחסימתם לקבלת אשראי בתום המועד הנקוב על ידכם תהווה פגיעה חמורה, עד כדי אנושה, באלפי המסעדות אשר לא יותקן בהן EMV במועד".
במכתב ציינו המסעדנים את הצורך לדחות המועד בשל "מחסור בחומרה (מסופים), חומרה תקולה. כיום יש יחידות EMV תקולות שאינן ראויות לשימוש ופוגעות בהתנהלות המסעדות עקב חיובים כפולים, אי חיובים ובעיות טכניות רבות, מחסור בטכנאים להתקנה ומחסור בעובדים במסעדות".
4 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
סרגיי פישמן, מנהל פעילות ישראל בטאביט, שפיתחה פלטפורמה לניהול האירוח והלוגיסטיקה של המסעדה, ובין היתר קופות תשלום, אתר הזמנות ומשלוחים ועוד, מעיד על מחסור במסופי תשלום חכמים: "היות שחלק משמעותי בעמידה בתקן EMV מבוסס על מכשירי תשלום מתקדמים המיוצגים בארץ על ידי מספר ספקים מצומצם שאושרו על ידי שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), נוצר מחסור של אלפי מסופים בשוק, המקשה עלינו לעמוד בביקוש המסעדנים לעמידה בתקן".
באחת מחברות הטמעת המסופים ביטלו החודש כ־1,200 התקנות בבתי עסק בגלל עומס יתר על הטכנאים. "המדינה חושבת שיפילו את זה ב־31 בחודש וזה יקרה, אבל היינו בשנת קורונה וזה יצר צוואר בקבוק".
במשרד הכלכלה, שהקצה 55 מיליון שקל לסיוע במימון המערכת החדשה לעסקים קטנים ובינוניים, מודעים גם כן למחסור במסופים, בעיקר אצל הספקים הקטנים יותר: "מהשטח עולה כי יש מחסור גם במסופים וגם בהתקנות והתאמות של התוכנות".
שינוי מורכב יותר
חברות הטמעת המסופים החכמים נותנות עדיפות טיפול בלקוחות הגדולים, וכך העסקים הקטנים נדחקים לסוף התור. על אף העובדה שהעלויות של המערכת לא מאוד גבוהות, כ־2,500 שקל לכל עמדה, ו־80% מתוקצב על ידי הקרן לעסקים קטנים במשרד הכלכלה, עדיין יש עסקים לא מעטים שבשל משבר הקורונה מתקשים לעמוד בסכום זה. על פי נתוני המשרד, 13,276 עסקים הגישו בקשת סיוע למשרד הכלכלה, ועד כה אישר משרד הכלכלה סכום של 47.8 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
אוהד מימון מנכ"ל Hyp
אוהד מימון מנכ"ל Hyp
אוהד מימון, מנכ"ל Hyp
(צילום: כפיר סיון)
לדברי אוהד מימון, מנכ"ל Hyp, שרכשה ב-2019 את חברת כספיט המספקת מסופים חכמים כי "הביקוש העז למסופים חדשים ניכר כמובן בשבועות האחרונים לאור דרישת בנק ישראל. השנה האחרונה, באמת יצרה אתגר עבור יבואני המסופים. משבר הקורונה שהביא למחסור בשבבים, ואפילו האוניה שנתקעה בתעלת סואץ הביאו לייקור המסופים עצמם והמשלוחים. אולם למרות האתגרים ישנו מחסור נקודתי לחלק מהספקים בלבד, בעוד שלאחרים יש מלאים כך שבעלי העסקים בישראל יכולים למצוא פתרונות עד לדד ליין שנקבע על ידי בנק ישראל".
דן סופר, מנכ"ל וריפון, המספקת מערכות תשלום מאובטחות ומסופי תשלומים, אומר כי בחברה לא חשים במחסור אך מודה שהשינוי במסעדות מורכב טכנולוגית: “במסעדה אף אחד לא מצפה שהסועד יקום מהשולחן וישלם בקופה, אלא שהמלצר יבוא עם פתרון התשלום עד השולחן. אז הפתרון הוא Mobile Point of Sale, שהוא מורכב יותר טכנולוגית".