$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

מובילאיי חותכת 20 קומות מהמגדל שלה בירושלים אחרי שהעבודות החלו

מובילאיי מבקשת לצמצם את המגדל בקמפוס הר חוצבים, שעתיד להיות מוקד תעסוקה: "בפועל שטח הבנייה כמעט לא השתנה, והקמפוס צפוי לאכלס מספר גבוה יותר מהמתוכנן". העירייה אישרה הליך מזורז אבל מתנגדים עשויים לעכב את האכלוס

דותן לוי 08:3320.01.20

חברת מובילאיי החליטה לשנות את תוכנית הבנייה שלה לקמפוס בהר חוצבים בירושלים, כך שבמקום מגדל בן 30 קומות היא תבנה בניין של 9 קומות בצמוד למבנים הנמוכים שאת הקמתם אישרה מראש, כך נודע ל"כלכליסט".

 

מדובר בשינוי משמעותי מהתוכנית המקורית אשר הגישה מובילאיי. בהתאם לתוכנית המקורית ביקשה מובילאיי להקים קמפוס שיכלול 4 מבנים בני 10 קומות וכן מגדל של 30 קומות. כל זאת בשטח של כ־12 דונם שעליו ניתן לבנות כ־135 אלף מ"ר. היקף הפרויקט נאמד ב־950 מיליון שקל. כעת מובילאיי מבקשת להקים 5 מבנים של 9 קומות. 

 

 

התוכנית הגיעה לשלב מתקדם, כאשר ביולי 2017 קיבלה החברה היתר חפירה ודיפון למגרש, אבן הפינה הונחה בטקס רשמי במעמד ראש הממשלה וראש עיריית ירושלים, והעבודות בשטח החלו. תאריך היעד לאכלוס הפרויקט נקבע לאוקטובר 2022.

 

הדמיה של תוכנית הבנייה המקורית של בית מובילאיי. המגדל בוטל הדמיה של תוכנית הבנייה המקורית של בית מובילאיי. המגדל בוטל הדמיה: משרד וקסמן גבע

 

אלא שבמהלך 2019 שינו אנשי מובילאיי את דרישתם וביקשו להנמיך את המגדל המרכזי, מסיבה שאינה ידועה. ייתכן שהחברה העדיפה קומות רחבות יותר אשר מספקות נוחות תפעולית, לעומת קומות בשטח מצומצם שמצריכות את העובדים להתנייד בין מספר רב של קומות.

 

מי שאישרה למובילאיי להגיש את התוכנית המעודכנת בצורה של "יידוע הציבור" ולא בדרך רגילה היתה הלשכה המשפטית בעירייה. כמו כן, הוחלט שלא לזמן לועדה המקומית את המתנגד היחיד לתוכנית, אלא רק להקריא את ההתנגדות בפני החברים. בנוסף, מובילאיי קיבלה אישור חריג לחישוב המבואות בשטחי השירות אף כי ידוע שחישוב זה מוטעה מיסודו. התוכנית אושרה בשבוע שעבר לאחר לבטים של חברי הוועדה.

 

מובילאיי נרכשה במרץ 2017 על ידי אינטל בתמורה לסכום ענק של 15.3 מיליארד דולר, באחת העסקאות הגדולות שהיו עד כה בישראל. תוכנית בית מובילאיי היא מהמרכזיות שיוקמו בירושלים הן בהיקפי הבינוי והן בהגדלת היצע התעסוקה. מסיבה זו הפרויקט לווה ונתמך על ידי עיריית ירושלים לכל אורך הדרך, והוא נחשב לגאוות העיר. לאור זאת זכתה מובילאיי להקלות מסוימות בדרך.

 

כעת חוששים בועדה שדווקא ההקלות הללו בהליך האישור של התוכנית המעודכנת, יגרמו לבסוף לעיכובים. זאת בתרחיש שהמתנגד היחיד לתוכנית הרב נתן קרמר מתנועת "ירושלים שקופה", או מתנגדים אחרים יערערו על האישור לועדה המחוזית, מה שיגרור עיכובים בהליך הבנייה, שכאמור כבר יצא לדרך.

 

החלטה כזו עשויה לעכב משמעותית את מועד האכלוס המתוכנן של החברה, כך שיש כאלה שסבורים כי דווקא הניסיון של עיריית ירושלים לסייע ככל הניתן כדי להשאיר את מובילאיי בעיר הוא שיגרום לעיכוב. "התוכנית שהוגשה משקפת סטייה מתוכנית, וההליכה על יידוע במקום בקשה להקלה היא סיכון", אמר גורם המתמחה בתכנון ובנייה.

 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "מסלול הרישוי הנדרש לדיון בבקשה להיתר של חברת מובילאיי נקבע לאחר בחינה של גורמי המקצוע בעירייה. על כל החלטה של הוועדה המקומית יש זכות להגיש ערר".

 

תגובת מובילאיי: "תהליך תכנון ובנייה יעיל של מתחם בסדר גודל כזה, מחייב שינויים והתאמות למציאות המשתנה. במקום המגדל, אשר היה צפוי להקשות על העובדים בו ליהנות מהמתקנים החדשניים שצפויים לקום בקמפוס המרכזי של החברה, דוגמת חדר כושר, חדר אוכל, מעבדות ועוד, מובילאיי הגדילה את הקמפוס המתוכנן בעוד שתי קומות, כך שבפועל שטח הבנייה כמעט ולא השתנה. השינוי בתוכנית נועד במטרה לאפשר גישה נוחה יותר למתקנים ולשירותים עבור כלל עובדי החברה. עוד נציין כי על פי התוכנית החדשה שאושרה, צפוי הקמפוס לאכלס יותר עובדים ממה שתוכנן במקור".

x