שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

בלעדי לכלכליסט

עקב המחאה: הרצליה עוצרת תוכניות בנייה

העירייה פרסמה תוכנית מתאר שמבטלת את בנייתן של עשרות אלפי דירות חדשות. רוב תוספת הדירות תהיה בהתחדשות עירונית

נמרוד בוסו 10:0113.02.19

תושבי הרצליה התנגדו, והעירייה קיבלה את דרישותיהם. ראש העירייה משה פדלון הציג השבוע בפני חברי המועצה את עיקרי תוכנית המתאר החדשה שעיקרה צמצום דרמטי של היקף הבנייה שתוכננה לשני העשורים הקרובים, כך נודע ל"כלכליסט". זאת, שנה וחצי לאחר שהוא משך את התוכנית המקורית, עם הבנייה הנרחבת, מהוועדה המחוזית בעקבות המחאה האזרחית שהיא גררה.

 

 

 

מעיריית הרצליה נמסר כי התוכנית החדשה נערכה בעקבות עשרות ישיבות שיתוף־ציבור עם תושבי השכונות השונות. במהלך חודש מרץ תועבר התוכנית לוועדה המחוזית לדיון בהפקדתה.

 

כיום מתגוררים בהרצליה 110 אלף תושבים בכ־36 אלף דירות. על פי התוכנית החדשה, יתווספו לעיר 9,400 דירות עד שנת 2030, ו־16.5 אלף דירות עד שנת 2035 — שליש ממספר הדירות שביקשה להוסיף תוכנית המתאר הקודמת, שעמד על 52 אלף. כמו כן מרבית הדירות, 12 אלף, ייבנו במיזמי התחדשות עירונית. הבנייה בשטחים הפתוחים בוטלה כמעט כליל, עם גניזת שלוש תוכניות גדולות — באפולוניה, בצפון הרצליה (במקום שבו עומד כיום שדה התעופה) ובמתחם תעש השרון במזרח העיר.

 

בעוד הבנייה למגורים צומצמה משמעותית, כוללת התוכנית תוספת של 4.7 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, וכן תוספת של 500 אלף מ"ר שטח מלונאי. עוד מגדילה התוכנית משמעותית את היקף השטחים הירוקים בעיר. את הפארק הגדול ביותר מציעה התוכנית להקים בתחום שבו היתה אמורה לקום שכונת אפולוניה במערב העיר.

 

ביהמ"ש קיבל את העתירה

 

במרץ 2017 אישרה הוועדה המחוזית להפקיד את תוכנית המתאר הקודמת. הפרסומים בדבר מאפייני התוכנית, ובפרט הבנייה הנרחבת שזו צפויה לקדם עד כדי הכפלת כמות התושבים בעיר פי שלושה, עוררה מחאה חריפה בעיר והובילה להתארגנות תושבים, שהחלה לקיים הפגנות נגד פדלון ומהנדס העיר מייק סקה.

 

משה פדלון ראש עיריית הרצליה משה פדלון ראש עיריית הרצליה

 

חודשים ספורים לאחר ההפקדה ביקש פדלון מהוועדה המחוזית למשוך את התוכנית בנימוק כי יש לקיים הליך שיתוף־ציבור, שלא נעשה טרם הגשת התוכנית. בספטמבר 2017 בצעד חריג אישרה הוועדה המחוזית את משיכת התוכנית. באוקטובר זכו התושבים המתנגדים להישג נוסף כשבית המשפט המחוזי תל אביב קיבל את עתירתם, שהוגשה יחד עם מפלגת הירוקים, לבטל את התוכנית לבנות 3,000 דירות באפולוניה, שאושרה בוועדה לתכנון מהיר (ותמ"ל). כיום נדון הנושא בבית המשפט העליון בעקבות ערעור שהגישה המדינה.

 

מאז משיכת התוכנית לפני שנה וחצי, קיימה העירייה הליך שיתוף־ציבור, שהביא בסופו של דבר לעדכון תוכנית המתאר. "החלטנו להוציא מהתוכנית את כל האוויר החם. כל מה שלא ייצא לפועל ב־15 השנים הקרובות אין טעם להכניס לתוכנית", אמר פדלון ל"כלכליסט". "בצפון הרצליה אין עדיין תכנון לשדה תעופה חלופי במקום זה הקיים, וזאת לצד בעיות תשתית קשות שכל בנייה חדשה תיצור במקום, אז אין מה לדבר על בנייה שם. באפולוניה אני לא יודע מה עומק הזיהום, אין סקר סביבתי למקום".

 

לטענת פדלון, ממשיכה העיר להיבנות גם במסגרת התוכנית החדשה, אך הדגש עובר להתחדשות העירונית: "סיכמתי עם שר האוצר על הקפאת מתחם אפולוניה והמרת הדירות שתוכננו בו בדירות חדשות שייבנו בהתחדשות עירונית. יש לנו היום 30 תוכניות בשלבי עבודה שונים לפינוי־בינוי באזורים הוותיקים של העיר, מהם שלושה מתחמים שנמצאים היום ממש לפני הריסה. זה משהו שאין לאף עיר אחרת. אז לא צריך למהר ולבנות בשטחים הירוקים שסמוכים לנו".

 

לדבריו, התוכנית קובעת בנייה מצומצמת בשטחים שטרם נבנו, ובהם שטח המשמש כיום למכון טיהור שפכים בדרום העיר שייתכן ויפונה ובו ייבנו כ־1,600 דירות, ושטח תוכנית חוף התכלת, על חלקו הדרומי של קו החוף העירוני.

 

לשאלה אם המחאה הציבורית היא שהולידה את התוכנית הנוכחית, השיב פדלון: "בתוכנית הראשונה שהגשנו נעשתה טעות, כאשר לא ביצענו הליך מספק של שיתוף־ציבור. כאשר גילינו זאת דרשנו למשוך את התוכנית. בשנה האחרונה הבנו לעומק את הצרכים של כל שכונה ושכונה, ואחת המטרות שעלו היא שמירה על צביון העיר".

 

מכה למאמצי האוצר ורמ"י

 

התוכנית החדשה מהווה מכה למאמצי האוצר להגדלת היצע הדירות באזור המרכז, כחלק מהמאבק להורדת מחירי הדיור. מדובר גם במהלומה לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שכן כל שלוש התוכניות הגדולות שבוטלו בתוכנית הנוכחית ממוקמות בקרקעותיה ושיווקן לבניית עשרות אלפי דירות היה מכניס למדינה כסף רב.

 

התוכנית החדשה גם סותרת את תוכנית הבנייה באזור המרכז שמקדמת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, ואשר רק השבוע נחשפה ב"כלכליסט". התוכנית ייעדה את שטח שדה התעופה בהרצליה להפוך לאחד המחתמים העיקריים של הבנייה לגובה בעיר, וכעת העירייה מבקשת לבטל אותו כליל.

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x