$
נדל

אין אכיפה: הקבלנים ממשיכים לבנות על הדם של הפועלים

מספר הפועלים שנהרגו באתרי בנייה מתחילת השנה - 28, לעומת 19 בתקופה המקבילה אשתקד. הממשלה הכריזה על מהלכי מניעה, אך לא נשלל רישיון מאף קבלן ואתרי בנייה מסוכנים עדיין פועלים

דותן לוי 07:0215.08.18

יום שני השבוע היה אחד הימים הקטלניים שידע ענף הבנייה מאז התמוטטות החניון של דניה סיבוס ברמת החייל ב־2016. שלושה פועלים נהרגו במהלך היום בתאונות בשני אתרים שונים, שני פועלים נפצעו קשה ופועל אחד שהתחשמל כמה ימים קודם לכן באתר בנייה במושב תלמי אלעזר מת מפצעיו.

 

28 פועלים נהרגו מאז תחילת השנה לעומת 19 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בזינוק של 47% במספר ההרוגים. נתון זה לא כולל שני עוברי אורח שנהרגו כתוצאה מליקויי בטיחות באתרי בנייה. יחד איתם עומד הזינוק בהיקף התאונות הקטלניות על 57%. בינתיים, כל משרדי הממשלה הרלבנטיים מדווחים על גיבוש מהלכים מרחיקי לכת שיאפשרו להפחית את מספר התאונות, אך בשטח אין להם השפעה.

 

 

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" מהקבוצה למאבק בתאונות באתרי בניין, עולה כי ישנו קשר ישיר בין תאונות שהתרחשו באתרים של חברות ביצוע שלהן גם זרוע יזמית. שתי הקבוצות המובילות בהקשר זה הן אלקטרה בנייה וסולל בונה. לפי הנתונים, מאז שנת 2015 נהרגו שישה פועלים באתרים של אלקטרה בנייה, מהם לפחות שניים שנהרגו באותו אתר בהפרש של שנה. לנתון זה יש לצרף שלושה הרוגים באתרים שבהם החברה או חברות מהקבוצה - הן הזרוע היזמית. במקרה של אלקטרה בנייה מדובר בשלושה הרוגים נוספים, כלומר בסך הכל תשעה הרוגים באתרים של החברה בפעילות יזמית וקבלנית. בשנתיים האחרונות גם הוצאו לאלקטרה בנייה ארבעה צווי בטיחות על ליקויי בטיחות באתרים שונים של החברה.

 

השנייה ברשימה היא סולל בונה שבה יש שלושה הרוגים לחברה המבצעת ושלושה הרוגים באתרים של חברת שיכון ובינוי כחברה יזמית.

 

נתונים אלה הם משמעותיים היות שבפעילות של רשם הקבלנים ושל משרד העבודה והרווחה אין כל התייחסות לחברה היזמית, אלא רק לזרוע שמבצעת בשטח את הפרויקט.

 

כסת"ח לחברות היזמיות

 

נתונים נוספים בולטים מצביעים על חברות קטנות ובינוניות כמו האחים אוזן, עומר הנדסה וע.ע. אבו ראס, שבהן מספר צווי הבטיחות חסרי כל פרופורציה להיקף הפעילות של החברה.

 

כך, למשל, בכל אחד מהאתרים של אבו ראס והאחים אוזן הוצאו עשרה צווי בטיחות מאז 2017, לעומת צו בטיחות אחד בחברה כמו סולל בונה או שני צווי בטיחות בחברת ב.ס.ט שבהן נפח הפעילות גדול משמעותית.

 

הבעיה אינה רק אצל החברות שמסתכלות בעיקר על שורת הרווח. למרות היקפי התאונות החריגים רשם הקבלנים לא מצא לנכון לנקוט סנקציה מול אף חברה קבלנית עד כה. אף אחת מבין החברות הציבוריות לא נדרשה לדווח על האירוע לרשות ניירות ערך, כאילו מדובר באירוע שולי שאין לו חשיבות למי שמבקש להשקיע בחברה. חמור מכך, החברות מתנהלות כאילו מדובר בעניין שבשגרה וממשיכות להתמודד על מכרזי מדינה באין מפריע.

 

מנוף שקרס בבת ים מנוף שקרס בבת ים צילום: שאול גולן

הדוגמה הבולטת ביותר בכל הקשור לחוסר סנקציות היא הפרויקט לאגירה שאובה בגלבוע. מדובר בפרויקט יזמי משותף של החברות אלקטרה בנייה וסולל בונה שמבוצע על ידי אורון אחזקות. לפי מידע שהגיע ל"כלכליסט", לפרויקט זה שהחל ב־2014 הוצאו עד כה 11 צווי בטיחות ונהרגו בו שלושה פועלים. היה מתבקש במקרה זה שהחברות היזמיות גם אם אין להן מעורבות ישירה בביצוע, ידרשו דין וחשבון מהחברה המבצעת ואף יחליפו אותה במידת הצורך.

 

"עושה את מרב המאמצים"

 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "אחרי שנים של הזנחה, מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה עושה את מרב המאמצים להילחם בתופעת ההזנחה הבטיחותית באתרי הבנייה - על ידי תוספת של מפקחי בנייה בשטח ועל ידי מתן עיצומים כספיים והכפלת צווי בטיחות לקבלנים רשלניים בשנה האחרונה".

 

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה ש"על מנת שרשם הקבלנים יוכל לקיים שימועים ולנקוט אמצעי משמעת כלפי קבלנים, מינהל הבטיחות נדרש להעביר אליו מידע מפורט לגבי קבלנים שפועלים דרך קבע באופן המסכן חיי אדם. כאשר מדובר בפגיעה בנפש, הנושא מועבר לטיפולה של המשטרה".

 

מחברת אלקטרה בנייה נמסר בתגובה: ״החברה משקיעה בבטיחות משאבים כלכליים רבים ומקצה מנהלי בטיחות בחברה ובפרויקטים שונים. בעת הצורך ננקטות סנקציות נגד קבלני משנה". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x