שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

חשיפת כלכליסט

תושבים וארגונים חברתיים עתרו לבג"ץ: "לסגור מייד את התחנה המרכזית החדשה בת"א"

ב"כלכליסט" נחשף המו"מ הסודי להמשך הפעלת המקום כמסוף אוטובוסים ראשי עד 2042. העותרים: "המקום פועל בניגוד לחוק כבר 25 שנה והרס את חיי תושבי נווה שאנן"

נמרוד בוסו 16:3408.08.18

האגודה לזכויות האזרח, ארגון המתכננים "במקום", תנועת אחותי וקבוצה של תושבי שכונת נווה שאנן שבדרום תל אביב, עתרו היום (ה') לבג"ץ בדרישה שלא להאריך את חוזה השכירות של התחנה המרכזית החדשה. את המו"מ להארכת החוזה עד שנת 2042 חשף "כלכליסט" לפני כחצי שנה.

 

 

 

העתירה הוגשה נגד משרדי התחבורה, האוצר והפנים, עיריית תל אביב, חברת נצבא וחברות התחבורה הציבורית. העותאים מבקשים מבג"ץ לשרי האוצר והפנים ולעיריית תל אביב לפעול למימוש התוכנית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתוך פרק זמן סביר.

 

לפני כשנתיים אישרה עיריית תל אביב את תוכנית המתאר "תל אביב 5000", במסגרתה נקבע כי שטח התחנה ישנה את ייעודו, ובמקומה ייבנו מבני ציבור, משרדים ומגורים. פעילות התחנה אמורה עפ"י התוכנית להתפצל לשני מוקדים – אזור מסוף האוטובוסים שבצומת הרחובות נמיר וארלוזורוב, ומתחם נוסף בצומת חולון. ואולם לטענת העותרים, תוכנית המתאר שאושרה להקמת מסוף אוטובוסים חלופי בצומת חולון לא מקודמת.

 

התחנה המרכזית החדשה בת"א התחנה המרכזית החדשה בת"א צילום: עמית שעל

 

במקביל כאמור, מצוי כיום משרד התחבורה במשא ומתן מתקדם עם חברת נצבא, במטרה לחתום עמם על הסכם להפעלת מסוף האוטובוסים במבנה התחנה. בתחילה היתה הכוונה להאריך הפעילו לעוד 24 שנים, שמשמעותו שהתחנה תישאר בשכונת נווה שאנן עד 2042. אולם בעקבות חשיפת המו"מ והסערה הציבורית שהתעוררה בעקבותיו, קוצר משך הזמן אשר נדון כיום להפעלת התחנה ל-12 שנה, כלומר עד לשנת 2030.

 

בעתירה, שהוגשה ביוזמת תנועת אחותי ותושבות/י נווה שאנן ושפירא, באמצעות עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי מדובר בהסכם שלא הובא לידיעת הציבור אלא נחשף בתקשורת. עוד נטען, כי ההסכם סותר את מטרות תוכנית המתאר באופן בלתי סביר וינציח את הפגיעה בתושבי האזור.

 

 

רחוב נווה שאנן בתל אביב רחוב נווה שאנן בתל אביב צילום: יריב כץ

 

עוד נטען בעתירה, כי התחנה מהווה פגיעה סביבתית ותעבורתית קשה, וכי מבנה התחנה, שחלקים רבים בו נטושים, וסביבתו הקרובה, הפכו לבסיס לסחר בסמים, עבריינות וסחר בנשים, שמהווים פגיעה קשה ומתמשכת בזכויותיהם של תושבות/י השכונה והשכונות הסמוכות בדרום תל אביב. ולבסוף טוענים העותרים כי התחנה, שנפתחה לציבור לפני 25 שנה, פועלת ללא רישיון למתקן תחבורתי, כפי שקובעת פקודת התעבורה.

 

"התחנה המרכזית החדשה הינה מפגע אימתני – מבנה בטון ענק בלב שכונת מגורים... שפועל ללא רישיון כדין, ושדרדר את שכונת נווה שאנן והפך אותה משכונת מגורים לחצר האחורית והמוזנחת של העיר", נכתב בעתירה.

 

בעקבות כל זאת דורשים העותרים כי בית המשפט יורה למשרד התחבורה להימנע מחתימה על ההסכם.

 

מנכ"לית תנועת אחותי ויו"ר ועד שכונת נווה שאנן, שולה קשת: "התחנה המרכזית החדשה היא מפגע תחבורתי, סביבתי וחברתי מהקשים ביותר בתולדות מדינת ישראל. התחנה פועלת מזה 25 שנים במהלכן הרסה את שכונת נווה שאנן בפרט ואת דרום תל אביב בכלל והפכה את השכונה ללא ראויה למגורי אדם ואשה. בשבועות האחרונים ממשלת ישראל הכריזה על דרום תל אביב כאזור בעדיפות לאומית לשיקום, אולם מעשיה בפועל מעידים את ההיפך הגמור. הגיע הזמן לפעול למען התושבות והתושבים ולנתב את האוטובוסים לאזורים אחרים שאינם בקרבת בתי מגורים. יש פתרונות ואנו דורשים מהממשלה ומהעירייה לממש אותם באופן מיידי ולאפשר לנו לחיות בכבוד".

 

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח הוסיפה: "מדובר במבנה שפועל ללא היתר, וגורם נזק סביבתי וקהילתי עצום לתושבי השכונות של דרום תל אביב. אנחנו דורשים לפעול לפנותו לאלתר, ובוודאי שלא להאריך את פעולתו בשנים כה רבות".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x