$
נדל

בלעדי לכלכליסט

אם לא יימצא פתרון, שדה דב ייסגר ביום שישי הקרוב

חוק שדה דב קבע שטרמינל זמני שיוקם בשטח המתקן הצבאי ישמש לטיסות אזרחיות עד 2019, אז יפונה השטח לטובת מגורים. אלא שבאוצר לא ששים להשקיע עשרות מיליונים במתקן הזמני וגררו רגליים כדי למסמס את ההקמה

אמיתי גזית 06:5027.11.17

המשך פעילות הטרמינל האזרחי בשדה דב מוטלת בספק והוא עתיד להיסגר כבר ביום שישי, כך נודע ל"כלכליסט". לפי חוק שעבר בכנסת לפני שבעה חודשים, הטיסות האזרחיות מהשדה ימשיכו לפחות עד ינואר 2019 מטרמינל זמני שלא הוקם, ועל כן סגירתו הצפויה של שדה דב ללא חלופה סותרת את החוק.

 

 

הדברים עולים ממכתב ששלחה לפני שלושה ימים מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר איל למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. על פי טרנר, חוק שדה התעופה דב הוז שחוקק בסוף מרץ השנה, קבע במפורש כי המדינה צריכה לפעול ללא דיחוי להקמת טרמינל זמני שיפעל מתוך הבסיס הצבאי ויחליף את הטרמינל שקיים כיום ואמור להיהרס.

 

שדה דב שדה דב צילום: יאיר שגיא

 

בין הקבוע לזמני

 

טרנר מציינת כי החוק קבע שהטרמינל הזמני יחל לפעול ב־1 בדצמבר 2017, ומאותו הרגע השימוש בטרמינל הנוכחי אסור. אבל לדבריה עד עתה משרד האוצר לא העביר את התקציב הנדרש להקמת אותו טרמינל זמני.

 

על פי החוק, לשר האוצר יש סמכות לשנות את מועד מעבר הטרמינל, וזאת באמצעות צו ובהסכמת ועדת הפנים של הכנסת. אלא שכחלון עדיין לא הכין את הצו ובוודאי שלא קיים דיון בעניין בוועדת הפנים.

 

"עוד לפני מספר שבועות, התבקש משרד האוצר לפעול להתקנת צו לדחיית מועד המעבר", כותבת טרנר, ומוסיפה כי "ב־19 בנובמבר 2017 הנחה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (עו"ד ארז קמיניץ ‑ א"ג) את נציגי משרד האוצר לקדם באופן מיידי, התקנת צו".

 

משום שעד עתה כחלון לא פעל להכנת הצו, טרנר מבהירה כי "התעופה האזרחית והציבור המקבל שירותי תחבורה אווירית בשדה דב עשויים להיפגע אנושות".

 

למעשה, עולה ממכתבה כי אם הצו הנדרש לא יתקבל בימים הקרובים רשות שדות התעופה לא תוכל להמשיך להפעיל את שדה התעופה האזרחי, שכן הדבר יהיה מנוגד לחוק.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי אתמול התקיימה פגישה במשרדו של קמיניץ כדי לפתור את המשבר. הבעיה נוצרה משום שהתברר כי עלות הקמת הטרמינל החלופי תגיע ל־60 מיליון שקל, וכל זאת כאשר בעוד שנה גם אותו אמורים להרוס. הטרמינל הזמני אמור לפעול רק עד תחילת 2019, שכן במועד זה יפונה הבסיס הצבאי ואמורות להתחיל העבודות לבניית שכונה בת כ־12 אלף דירות במקום מסלולי ההמראה.

 

באוצר וברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לא ששים להשקיע סכום כזה לתקופה כל כך קצרה, ומנגד חוששים כי הזמני יהפוך לקבוע, הטרמינל לא יפונה בעוד שנה ולעולם לא תקום שכונת המגורים שאותה הם מתכננים זה שנים רבות.

 

לדילמה שלהם יש להוסיף גם איום בתביעה מצד בעלי הקרקע הפרטית על הפרת הסכם, שעלולה להסתכם במיליארדי שקלים. בנוסף ההכנסות משיווק הקרקעות לקבלנים אמורות לממן את פרויקט העברת מחנות צה"ל לנגב.

 

ניסו לצמצם נזקים

 

התוכנית להקמת הטרמינל הזמני התגבשה בתחילת השנה על ידי משרד האוצר ורמ"י מתוך כוונה לצמצם את הנזק לבעלי הקרקע הפרטיים בשדה דב. באותהה עת חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואיציק שמולי (המחנה הציוני) קידמו חוק שימנע את פינוי שדה התעופה, בניגוד להסכם שחתמה המדינה עם בעלי הקרקע הפרטיים. החוק של סמוטריץ ושמולי נולד בעקבו מאמצים של חברת ארקיע ועיריית אילת להשאיר את השדה על תילו בטענה כי פינוי ימיטו אסון על התיירות באילת.

 

הקרקע בשדה דב נחלקת בין המדינה לבעלים פרטיים, שמעוניינים בפינוי השדה כדי לקדם תוכניות בנייה במקום. ב־2007 סיכמה המדינה עם בעלי הקרקע כי היא תפנה את השדה ותקדם תוכנית בנייה בשטח, ובתמורה תקבל 50% מזכויות הבנייה שלהם. הבעלים הפרטיים יישארו עם 25% וגם ויתרו למדינה על דמי שימוש בחלקם בקרקע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x