שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

איך עוצרים את תאונות הבנייה? "בחלק מהענף יש הפקרות של ממש"

בכנס שעסק בתאונות עבודה הוצגו נתונים לפיהם מספר ההרוגים בישראל הוא פי שניים ורבע מהממוצע ב-OECD. רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ: "אני פונה למדינה להתערב". לדברי רן כהן, מנהל תחום הבטיחות במשרד העבודה, אין מנוס גם מלהטיל קנסות על קבלנים: "אנחנו לא חושבים שאפשר לטפל במצב עם תוספת של מפקחים"

דותן לוי 20:2005.11.17

"יש שורה של גופים שאם כל אחד מהם יתרום את חלקו זה יהיה מהלך שובר שוויון בתחום התאונות בעבודה", כך אמר היום (א') רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות, במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, בכנס שעסק בנושא תאונות העבודה ונערך על ידי מכון אלרוב לחקר הנדל"ן בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב.

 

 

כהן התייחס לדבריו של נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, שטען כי קנסות על קבלנים אינם אפקטיביים, וכי יש למנות נאמני בטיחות מתוך האתרים, לעומת ההצעה למנות ממוני בטיחות שמוכשרים לכך והם בעלי השכלה מתאימה. "מצד אחד אתה אומר שאתה בעד רגולציה ובעד סגירת אתרים, מצד שני שנינו יודעים כמה נאבקת נגד הדבר הזה. כנראה שההרתעה לבדה לא אפקטיבית, אנחנו לא צריכים להשקיע עוד ברגולציה. כשאתה מתכוון שאתה רוצה ממונה בטיחות אתם רוצים לקחת אנשים עם 10 שנות לימוד וניסיון באתרים, אתם יודעים שבעולם לכל איש בטיחות יש השכלה טכנולוגית מעבר לניסיון עצמו. ההרתעה לא תעזור אבל זה ממד משמעותי. עברנו את שלב ההסברה והקמפיינים".

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ צילום: כפיר סיון

 

 

כהן התייחס לדרך שבה ניתן להפחית את היקף התאונות ואמר, "הדרך לפתור בעיות בסקטור עצמו מבלי לפגוע בו הוא לגרום לסקטור עצמו לגלות אחריות, אבל כל עוד הקבלנים ימשיכו בשלהם, זה לא יעבוד. אנחנו לא חושבים שאפשר לטפל במצב עם תוספת של מפקחים. אנחנו חושבים שצריך לרתום רשויות מקומיות. יש לנו פניות מחברת ביטוח ומבנק גדול שישב איתנו, הם מבקשים מאיתנו נתונים לגבי אירועים באתרי הבנייה. בסוף הקבלנים ימצאו עצמם עומדים תחת שוקת שבורה, כי בסוף הממשלה תכביד את ידה עוד ועוד כי האירועים יגרמו לכך".

 

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ הסביר, כי "בחלק מהענף מתקיימת הפקרות של ממש. יש מחסור בדיווחים וענף הבנייה סובל מתאונות עבודה בהיקף לא סביר. אין שום הכשרות שקשורות לענף הבנייה. בחודשים האחרונים בודקי העגורנים בשביתה איטלקית ועוד ועוד עגורנים יוצאים מכלל שימוש. אני פונה למדינה להתערב ולחסל את הקרטל הזה".

 

 

מנוף שקרס על בית ברמת גן (ארכיון) מנוף שקרס על בית ברמת גן (ארכיון) צילום: מוטי קמחי

 

 

לגבי ההצעה של משרד העבודה אמר בריק, מתגבשת הצעה לקיים מקצוע חדש לממונה בטיחות בענף הבנייה, אבל אין אנשים שיוכלו לעשות את זה, אנחנו הצענו למנות נאמן בטיחות מכל אתר בנייה, למשגיחי הכשרות במדינה יש אלפי מפקחים ברחבי הארץ, אבל לנו שפועלים בענף המסוכן בעולם לא נמצא תקציב".

 

ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב, הציג חלק מהנתונים העגומים לגבי היקף התאונות בענף הבנייה בישראל, ולפיהם, מספר ההרוגים בישראל הוא פי שניים ורבע מהממוצע ב-OECD, יש 17 מפקחים על 12 אלף אתרים. גם אם כל מפקח יבקר ב-3 אתרים ביום, כל אתר יזכה לביקור של מפקח רק אחת לשנה.

 

נתונים נוספים שהוצגו במהלך הכנס הם, כי מתחילת השנה נהרגו 29 עובדי בניין ונפצעו 189 עובדים בדרגות בינונית עד קשה. נתונים אלה נכונים ליום זה, ורק היום התווספו 2 פצועים והיום קרסה תקרה בנגב ונפצעו 2 נוספים, כמו כן, מ-2000-2016 נהרגו 515 עובדים בענף.

 

 

מנוף שקרס בבת ים מנוף שקרס בבת ים

 

 

ד"ר גבריאל רביב, ראש היחידה לבחינה ואישור של שיטות בנייה חדשות במכון הלאומי לחקר הבנייה, הטכניון, הציג מחקר שערך ובו נבדקו אירועים של כמעט ונפגע בשל תאונות עגורנים: "על כל תאונה של מוות יש 29 אירועים של פציעה קלה ו-300 אירועים ללא פציעה. כלומר מתוך 330 מקרים אנחנו יודעים רק על 11. ההבדל בין אי פציעה לפציעה היא מזל ואנחנו מוותרים על 300 אירועים שאנחנו לא יודעים עליהם כלום".

 

עוד התייחס רביב לפוטנציאל הסיכון וציין, כי מאגר המידע שקיים בידו המחלק את הכשלים שעשויים להוביל לתאונות עבודה ל-5 קבוצות לפי פוטנציאל הסיכון, מצא שהכשל הטכני מרוכז באזור של פוטנציאל סיכון גבוה וחוסר תשומת לב הן בסיכון נמוך. כלומר, שמירת התקינות של העגורן היא קריטית במניעה של תאונה. 

 

עו"ד קלאודיה בילנקה, ראשת פורום רשלנות ארצי, פרקליטות מחוז ת"א פלילי, התייחסה לנתונים שפורסמו היום בתקשורת, ולפיהם מתוך 50 הרוגים במהלך 2016 המדינה לא הגישה אפילו כתב אישום אחד: "להוכיח רשלנות זה דבר מורכב, כלומר יש צורך להוכיח שבנסיבות העניין אותו אדם שמואשם ברשלנות היה צריך לפעול אחרת. לא כל תיק שהייתה בו רשלנות מצדיק כתב אישום. רמת הרשלנות שנדרשת כדי להגיש אישום פלילי היא גבוהה". עוד היא אמרה, כי "החקירה בתיקים הללו מתקיימת על ידי משטרת ישראל ומורכבת, כי היא מערבת סוגיות מכניות וטכניות. אנחנו נזקקים לעזרה של מומחה ומדובר במקרים שמעורבים בהם הרבה גורמים ובדרך כךך אי אפשר להניח את היד על גורם אחד שאחראי לתאונה".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x