$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

מצפה של 300 משפחות עצר את הרחבת העיר טַמְרָה

משרד הבינוי יזם תוכנית לבניית 5,000 דירות בעיר שבגליל התחתון, אולם במצפה אבי"ב השכן התנגדו לכביש שיעבור בקרבת היישוב - והשר גלנט החליט לבלום את התוכנית

אמיתי גזית 08:4127.03.17

הסכם גג ראשון עם עיר ערבית נמצא בסכנת ביטול. בספטמבר 2016 הצהיר משרד הבינוי והשיכון על מגעים לקראת חתימה על הסכם גג לבניית 8,000 דירות בעיר טַמְרָה בגליל התחתון, אלא שהשר יואב גלנט מנע העברת מסמכים להפקדת התוכנית המרכזית, הכוללת 5,000 דירות, וגרם לגניזתה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

הסיבה לכך היא כביש באורך קילומטר הכלול בתוכנית ומתחבר לכביש המוביל לכניסה ליישוב השכן מצפה אבי"ב, שתושביו התנגדו לחיבור הזה. מדובר ביישוב קטן, שמתגוררות בו כ־300 משפחות. בטמרה, שזכתה למעמד של עיר ב־1996, מתגוררים כ־32 אלף תושבים, וכמות הדירות בתוכנית שנגנזה היתה מכפילה את האוכלוסייה בעיר.

 

בעתירה שהגישה עיריית טמרה לבית המשפט המחוזי בחיפה, באמצעות עו"ד מוחמד זידאני, נטען כי ביטול התוכנית מנוגדת לחוק, שכן למשרד הבינוי אין סמכות להפסיק תוכנית משום שהוא פועל בהוראת הממשלה. שנית, לא התקבלה כל החלטה כתובה מנומקת שבה המשרד מודיע על ביטול התוכנית. במקום לפעול בהליכים רגילים ולהגיש התנגדות, ניצל המשרד את עמדתו כמתכנן התוכנית, ולא הגיש מסמכים למוסדות התכנון, עד שאלה נאלצו להורות על גניזת התוכנית. בנוסף לכך, טוענים בטמרה, ההחלטה מנוגדת לעמדה שהביע משרד הבינוי בעצמו כמה שבועות קודם לכן.

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון צילום: לידר סטודיו לצילום

 

ביולי 2015 הכריזה הממשלה על 1,700 דונם מדרום לטמרה ומצפון למצפה אבי"ב כעל מתחם מועדף לדיור, כלומר תכנון הבנייה יקודם במסלול המהיר של הוותמ"ל (ועדה לקידום מתחמים מועדפים). בחודש זה קיימה הוועדה דיון מכריע בהשתתפות נציגי טמרה, מתכנני משרד הבינוי וראש המועצה האזורית משגב, שאליה שייך מצפה אבי"ב.

 

משגב פנתה ישר לביהמ"ש

 

אחת הסוגיות שעלו בדיון היתה סלילת כביש גישה מזרחי מהשכונה החדשה לכביש ראשי שמספרו 781. מדובר בכביש שיעבור כולו בשטח המוניציפלי של טמרה. בדיון ניתנה הזדמנות לנציגי מצפה אבי"ב להציג את התנגדותם לכביש זה. ראש המועצה רון שני, שהוא בעצמו תושב אבי"ב, התנגד בטענה שהכביש החדש יתחבר לכביש הגישה העיקרי למצפה אבי"ב, ותנועת רכבים מטמרה תגרום לעומסים בו. באותו דיון הוא גם ביקש לשנות את ייעוד הקרקע בחלק הדרומי של התוכנית, ממגורים לשטח ציבורי פתוח, כדי לחצוץ בין מצפה אבי"ב לטמרה.

 

 צילום: נחום סגל

 

בסופו של דבר הוותמ"ל אישרה את סלילת הכביש, והורתה על הפקדת התוכנית להתנגדויות הציבור. אחרי הפקדת התוכנית היתה המועצה האזורית משגב יכולה להגיש התנגדות, ולבקש לבטל את הכביש מטעמים תכנוניים, אבל בנובמבר 2016 היא בחרה לנקוט הליכים משפטיים והגישה עתירה מינהלית נגד הוותמ"ל ומשרד הבינוי בדרישה לבטל את הכביש, ולעכב את הפקדת התוכנית עד שיתברר העניין.

 

באותה עת משרד הבינוי הגן על התוכנית, ונציגיו טענו בתגובתם לעתירת משגב: "הראינו שלעותרת לא ייגרם כל נזק. מנגד, הנזק שייגרם לאינטרס הציבורי הנו כבד. מניעת הפקדה תגרום לנזק ולהפסקת הדיון בתוכנית על כל המשתמע מכך". במהלך הדיון בבית המשפט משכה המועצה המקומית את העתירה, לאחר שהשופט טען כי המקום לדון בטענות משגב הוא במוסדות התכנון.

 

אלא שאז החליט השר גלנט לבלום את התוכנית, ולהערכת מוסדות התכנון זה קרה בעקבות ביקורו במצפה אבי"ב. משרד הבינוי ביקש מהוותמ"ל לקיים דיון חוזר בתוכנית, אך זו סירבה משום שהחוק אינו מאפשר זאת. נציגי הוותמ"ל דרשו ממשרד הבינוי להגיש את המסמכים הנחוצים להפקדת התוכנית, אולם הוא נמנע מכך בלי לבקש שום ארכה, והוותמ"ל הודיעה בצעד חריג על ביטול התוכנית.

 

פוחדים מ"הדבקה"

 

מורן אביב, מתכננת ערים מעמותת סיכוי, עמותה לקידום שוויון אזרחי: "הדרך שנקט משרד הבינוי מאוד לא הוגנת ולא שוויונית. במקום להגיש התנגדות בהליך המקובל כמו כל הציבור, פשוט גררו רגליים וגרמו לגניזת התוכנית. משרד הבינוי אמור להיות ראשון בדאגה לתושבי טמרה במיוחד אחרי החלטה 922 (פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים, א"ג) שנותנת למשרד כסף. אם צוות שלם של מומחים אומר שזו הדרך היעילה להעביר את הכביש, אז אין לאף אחד פריבילגיה למנוע זאת. כאן המקום של המדינה להגיד שזה הפתרון, הרי כל כביש שתבחר להעביר היום עובר ליד מישהו".

 

מראש מועצת משגב רון שני נמסר: "אין לנו התנגדות להרחבה של טמרה, רק לא רוצים שאחד מהכבישים ייפול בדיוק על מצפה אבי"ב. לא מדביקים עיר של 60 אלף תושבים ליישוב של 300 משפחות. לא יוצרים עורק תנועה לעיר גדולה כשצמוד אליו יישוב קטן במרחק עשרות מטרים".

 

מלשכת שר הבינוי נמסר: "משרד הבינוי והשיכון מקדם תוכנית משמעותית של למעלה מ־5,000 יחידות דיור בטמרה. תוך כדי נעשים מאמצים גדולים לפתור בעיות תחבורה קשות ברשות המקומית ולהביא לפיתוח נכון ומאוזן. תושבי מצפה אבי"ב התנגדו לקידום התוכנית בשל חשש החסימה לעתודות פיתוח כיישוב, ואף הוכנה עתירה בנושא. משרד הבינוי והשיכון מנסה להביא פתרון תכנוני שייטיב עם שתי הרשויות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x