שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

הקבלנים: תקנות כיבוי אש המונעות היתרי בנייה מנוגדות לחוק

תקנות רשות הכבאות מגבילות פרויקטים רבים של תמ"א 38 במתן היתרי בנייה בשל צפיפות הרחובות שאינה מתאימה לסטנדרטים החדשים שנקבעו; ועדת המשנה לכבאות הורתה לקבלנים, לכבאים ולנציגי מינהל התכנון לספק פתרונות יצירתיים בתוך כשבועיים

דותן לוי 18:3610.01.17

האם פרשנות של רשות הכבאות היא זו שמונעת מתן היתרי בנייה בפרויקטים של תמ"א 38? הסוגיה הזו יחד עם נושאים נוספים אשר עוסקים בסירוב של רשות הכבאות להתגמש ולספק היתרי בנייה ברחובות צפופים או כאלה שבהם אין מקום לרחבת חניה עלו לדיון בוועדת המשנה לשירותי כבאות בראשות ח"כ נאוה בוקר (ליכוד). 

 

החסם של שירותי הכבאות במתן היתרי בנייה באזור המרכז ובמיוחד בעיר תל אביב נחשף לראשונה ב"כלכליסט". החסם נוצר בשל סירוב של רשות הכבאות לחתום על היתרי בנייה עבור מבנים שממוקמים ברחובות צרים בהם אין יכולת כניסה לכבאיות. רשות הכבאות היא גוף אחד בתוך שרשרת של גופים אשר נדרשים לחתום על היתרי הבניה, ועד לפני מספר חודשים הבחינה נעשתה בעיקר על סמך הבניין הבודד, אלא שיזמים מדווחים כי בחודשים האחרונים החלו במערך הכבאות לבחון את הבקשות להיתר בראיה רחבה יותר, כך, מבנה שממוקם ברחוב צר שהגישה אליו אינה עומדת בתקנות כיבוי האש לא מקבל את האישור המבוקש.

 

תקנות כיבוי האש דורשות כי כל מבנה מתוכנן שגובהו מעל ל-13 מטר נדרש לעמוד בתקן הבטיחות אשר קובע בין היתר כי תתאפשר לכבאית גישה לרחוב, עד לבניין. גישה כזו אפשרית רק כאשר רוחב הרחוב עומד על יותר מ-3.9 מטר. אלא שברחובות רבים בת"א בשל מצוקת החניה רכבים חונים משני צידי המדרכה, כך שהרוחב שנותר מאפשר בקושי מעבר של רכב פרטי שלא לדבר על כבאית. למעשה, ברובעים מסוימים של ת"א כמו 3 ו-4 ואף רובע 5 מדובר על חלק גדול מהרחובות הקיימים.

 

עו"ד אמיר הלר, סמנכ"ל בהתאחדות בוני הארץ, אמר בדיון כי "מינהל התכנון כותב שהפרשנות שלכם לרוחב כביש הגישה לא נכונה, שהכוונה רק לגישה בתוך המגרש ולא לרחובות שמובילים לבניין, ואתם ממשיכים לפרש פרשנות מחמירה. אתם גוף מנהלי ולא יכולים לעשות מה שנראה לכם. בבניין החדש יתקינו ספרינקלרים ויקבלו פתרונות כיבוי הרבה יותר טובים".

 

ח"כ נאוה בוקר ח"כ נאוה בוקר צילום: אלכס קולומויסקי

 

מנגד, חיים תמם, שייצג את רשות הכבאות, הבהיר כי הכבאית צריכה להגיע מתחנת הכיבוי לבניין. "תפקידנו להציל חיים. לשם כך עלינו להגיע מהר. אנחנו צריכים להבטיח שרכב כיבוי יוכל להגיע לבניין. הסכמנו להתפשר על דרך גישה של 3.70 מטר, בהתייעצות עם מהנדס. צריך לזכור שמהרכבים צריך להוציא כלים, ואם יש פצועים צריך לפנות גם אלונקות, גם אם רוצים לבנות בניינים גבוהים לא יכולים להכניס אוכלוסייה לסיכון".

 

בהקשר זה, ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה ניסו פיילוט של כבאית צרה יותר שתאפשר גישה גם לאזורים צפופים, אך הפיילוט לא הוגדר כמוצלח בשל נחיתות טכנית של כלי רכב הכיבוי. בדיון הונחו השיקולים בין הצורך בכיבוי אש יעיל לבין הצורך בחיזוק מבנים. עו"ד רועי שובל, מהתאחדות בוני הארץ אמר לדיירים אין איך להשפיע על הדרך הציבורית בצומת. מנגד יש הערכות אפוקליפטיות על עשרות אלפי הרוגים ברעידת אדמה. "צריך להכיר בכך שהפרויקטים להתחדשות עירונית משפרים מצב קיים מבחינה בטיחותית".

 

ח"כ בוקר אמרה ל"כלכליסט" כי וועדת המשנה לשירותי כבאות הוקמה כדי לנסות למצוא פתרונות שלא פוגעים בביטחון התושבים. "יש כאן פגיעה קשה בפרויקטים של התחדשות עירונית וצריך למצוא את הדרך להוציא לדרך את הפרויקטים האלה. סיכמנו שהועדה תכלול את התאחדות בוני הארץ את אנשי הכבאות, מנהל התכנון ומרכז השלטון המקומי וינסו להגיע להבנות. התקנות לא ניתן לבטל אבל אולי ניתן להוסיף ספרינקלרים או אמצעי הגנה ומניעה נוספים כדי להקל במקרי אש".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x