$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

קבוצת שלמה נדל"ן מתנגדת לתוכנית בצריפין

בעלי השוק הסיטונאי מתנגדים לתוכנית לבניית 3,700 דירות במתחם הסמוך במחנה צריפין, מאחר ששני כבישי גישה לשכונה מתוכננים להיסלל בשטח השוק. הקבוצה מאיימת לגרור את הנושא לבית המשפט ולעכב את הבנייה במשך שנים

אמיתי גזית 06:5530.08.16

קבוצת שלמה נדל"ן מאיימת לעכב מאוד את אחת מתוכניות הבנייה החשובות במרכז הארץ, שכונה של 3,700 דירות באחד ממתחמי מחנה צריפין שיצורף לבאר יעקב. הקבוצה הגישה התנגדות לתוכנית, שתעלה לדיון ביום ראשון הקרוב, בטענה ששני כבישי גישה לשכונה מתוכננים להיסלל במתחם השוק הסיטונאי שבבעלותה. בנוסף, התנגדויות של עמותת 15 דקות ועיריית ראשון לציון טוענות שבשכונה יתחולל משבר תחבורתי בשל חוסר התאמה בין הגידול בכמות התושבים לתשתית התחבורה הציבורית.

 

 

מחנה צריפין, שאמור להתפנות בין 2019 ל־2023, חולק לשמונה מתחמים שהתוכנית בכל אחד מהם מקודמת בנפרד על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בוועדה לתכנון מתחמם מועדפים (ותמ”ל), מוסד תכנון בעל סמכויות רבות שנועד לזרז את הליכי התכנון.

 

לפי ההתנגדות של קבוצת שלמה נדל"ן שהוגשה על ידי משרד עורכי הדין כהן וילצ'יק ושות', בבעלות הקבוצה 127 דונם במתחם 8, שבו נמצאים השוק הסיטונאי, המרכז הלוגיסטי של חברת השכרת הרכב שלמה SIXT ותחנת דלק.

 

הקבוצה רכשה את השוק הסיטונאי, המשתרע על כ־70 דונם, במאי 2014 מחברת תנובות צריפין ב־120 מיליון שקל. הקבוצה מסרה ל”כלכליסט” שהכנסותיה מהשוק הן 9 מיליון שקל כדמי שכירות. את שאר השטח רכשה ב־2002.

 

כבישים חיוניים

 

בנובמבר 2015 גילתה קבוצת שלמה שבשטחה מתוכננים שני כבישים. הקבוצה הגישה לוועדה האזורית לתכנון ובנייה מצפה אפק המטפלת בבאר יעקב, תוכנית משלה להקמת שטחי מסחר, משרדים ומגורים בסמוך לשוק. אלא שהוועדה דחתה את התוכנית בטענה שרמ"י מתכוונת לסלול באותו שטח שני כבישים שישמשו את השכונה המתוכננת במתחם 1 הסמוך, שיכיל 3,700 דירות.  

מגרש מכירה מכוניות בצריפין של שלמה SIXT מגרש מכירה מכוניות בצריפין של שלמה SIXT

 

על פי ההתנגדות, הכביש שמתוכנן לקשר את השכונה לכביש רמלה־תל אביב (44) מסומן על שטח השוק הסיטונאי "בתכנון דורסני ופוגעני, תוך הריסת מבני השוק, ופגיעה קשה ביותר בקבוצת שלמה”. כביש שני, היקפי, מתוכנן על האזור התפעולי של השוק.

 

בלי סלילת הכבישים, תוכנית הבנייה במתחם 1 לא יכולה להתקדם. התוכנית שהופקדה ביוני קובעת שבמצב הכבישים הנוכחי ניתן לתת היתרי בניה לכ־600 דירות בלבד וכדי לבנות את שאר הדירות, יש לסלול את שני הכבישים. בקבוצה מאיימים שאם ההתנגדות לא תתקבל, הם יגררו את רמ”י לבית המשפט כך שהבנייה במתחם 1 תתעכב לכמה שנים לכל הפחות.

 

עוד מאיימת קבוצת שלמה, שהיא תנצל את זכותה בחוק לתבוע פיצויים על ירידת ערך הקרקע מהמועצה המקומית שבשטחה אושרה התוכנית, כלומר באר יעקב. ייתכן שזהו ניסיון לגייס את המועצה הקטנה ודלת האמצעים, להתנגד לתוכנית שאותה מקדמת בכלל המדינה.

ההתנגדות של קבוצת שלמה התייחסה גם להיגיון התחבורתי, כשטענה שסלילת כביש הגישה לשכונה דרך מתחם השוק הסיטונאי שאליו נכנסות מאות משאיות מדי יום היא “אבסורדית” ותיצור בעיות תנועה קשות.

 

ישראל רייף, מבעלי ויו"ר שלמה נדל"ן ישראל רייף, מבעלי ויו"ר שלמה נדל"ן צילום: אסף לב

 

גם עמותת 15 דקות, ארגון אזרחי לקידום תחבורה ציבורית, מתייחסת לקשיים התחבורתיים במתחם 1 ובארבעה מתחמים נוספים, שבהם אמורים להיבנות 11 אלף דירות, ו־1.2 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, עד 2030. הניתוח התחבורתי של רמ”י קובע שרמת השירות בכבישים בשכונה תהיה טובה, אולם לטענת 15 דקות, הניתוח מבוסס על ההנחה ש־40% מתושבי השכונה ישתמשו בתחבורה הציבורית, ובעיקר בקו החום של הרכבת הקלה שיגיע לשכונה. אלא שעל פי הערכות אופטימיות הקו יושלם רק ב־2030, ויוביל לבת ים ולא לתל אביב.

 

אוטובוס בכל שתי דקות

 

לטענת הארגון, גם אם בניית התשתית תתקדם בקצב המתוכנן, בעשור הקרוב יתווספו לעומסי התנועה למעלה מ־10,000 כלי רכב של כ־7,000 תושבים חדשים (לפי 1.5 כלי רכב בממוצע למשפחה), וכן מאות או אלפי מכוניות של עובדים במשרדים שייבנו במקום.

 

העמותה מבקשת להכניס לתוכנית שישפרו את שירות התחבורה הציבורית, כמו למשל שתדירות האוטובוסים בשכונה תהיה כל 2–3 דקות, קביעת נתיבי תחבורה ציבוריים והקמת מסוף לתחבורה ציבורית.

 

ההמלצות אלה מופיעות במסמך של רמ”י, אך אינן תנאי מחייב לביצוע התוכנית. זהו חלק ממדיניות מינהל התכנון ומשרד האוצר שנועדה להפחית חסמים שיעכבו את הבנייה, לעומת הנוהג עד לאחרונה להוסיף תנאים להוצאת היתרי בנייה כמו הקמת מחלף או מכון לטיהור שפכים. במקום זאת הוותמ”ל הוא להקים צוות מלווה שיקבע את שלבי התוכנית, כשבתוכנית זו הוא יורכב בין השאר מנציגי משרד האוצר, מועצת באר יעקב ומינהל התכנון.

 

אלא שהדבר לא מרגיע את עיריית ראשון לציון הסמוכה, שהגישה אף היא התנגדות בה כתבה כי "(הקמת) הצוות המלווה הוא ניסיון להימנע בכל דרך מקביעת הוראות ברורות ליישום התוכנית. ללא מסגרת חוקית ברורה, התוכנית עתידה להיכשל במבחן התשתיות הציבוריות". גם מנכ”ל 15 דקות גיל יעקב מדגיש כי “לא ביקשנו לייצר משהו במאות מיליוני שקלים אלא מנגנונים פשוטים שלא מעכבים את התוכנית. צריך פשוט מוטיבציה והבנה”.

 

מהוותמ"ל נמסר בתגובה: "מאחר שמדובר בהתנגדות תלויה ועומדת, לא נוכל להתייחס אליה בשלב זה. נציין שככל ההתנגדויות שהוגשו לתכנית, גם זו תישמע, תידון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה". מרמ"י לא התקבלה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x