שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

בלעדי ל"כלכליסט" - ערד: מעלים מחירים להרחיק חרדים

לאחר קיפאון של עשור תוקם בערד שכונה חדשה שתיועד לחילונים ותשווק במחירי שיא לעיר הדרומית. הקרב הבא בין חילונים לחרדים בעיר יהיה סביב תוכנית לשכונה חרדית

אריאל נוי 06:5812.06.12

בערד מתוכננת להיבנות שכונה חדשה, זאת לאחר עשור שבו לא בוצעה כל בנייה למגורים בעיר, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בתוכנית שאושרה לאחרונה ומיועדת לדברי היזמים להיות שכונה חילונית. הדרך למנוע מחרדים להתגורר בשכונה החדשה - "שער העיר", שתמוקם בכניסה הדרומית לעיר - היא קביעת מחירי דירות גבוהים בהרבה מהממוצע בעיר. כך, מחירי הדירות יחלו ב־600 אלף שקל לדירת 4 חדרים, בעוד שמחירי דירות 4 חדרים במרכז העיר נעים סביב 300 אלף שקל.

 

הפרויקט יכלול 330 יחידות דיור שישתרעו על שטח של כ־21 דונם, וייבנו בו עשרה בניינים בגובה של 7 עד 9 קומות, עם דירות 2–5 חדרים, כולל דירות גן ופנטהאוזים. מאחורי התוכנית עומדים היזמים ארז גולדברג ומשה קורן, בעלי חברת מגורים נדל”ן שתבנה את הפרויקט.

 

"מתוכננת שכונה חרדית גדולה"

 

הפרויקט האחרון של בנייה רוויה בערד נעשה לפני כעשר שנים ברחוב קנאים בשכונת יהושפט. מאז עברה העיר שינוי דמוגרפי שכולל התווספות תושבים חרדים רבים לעיר - בעיקר מחסידות גור - זאת לצד הגעת פליטים ומהגרי עבודה מסודן ומדינות אפריקה. בשנים האחרונות מנהלים תושבים חילונים בעיר מאבק נגד "התחרדות העיר" לדבריהם, בהפגנות ובאמצעות מחאה בפייסבוק.

 

בימים אלה מוטרדים תושבים חילונים מההערכות בעיר שלפיהן מתוכננת להיבנות שכונה גדולה לחרדים. מנו ביטמן, תושב העיר, סיפר ל"כלכליסט" כי "חברים במועצת העיר סיפרו לי שבעתיד אמורה לקום בעיר שכונה חרדית במתחם 'אזור חמש' ובה אמורות להיות כאלף יחידות דיור". ביטמן ותושבים חילונים נוספים פתחו לאחרונה עמוד בפייסבוק שבו חתמו כ־1,500 מתנגדים "להתחרדות העיר" על עצומה בעניין. "המחאה בעיצומה באינטרנט, בהשתתפות שלנו בישיבות מועצה או בהפגנות. רוב העיר חילונית ורוצה לשמור על צביון זה", אומר ביטמן. בעירייה טוענים לעומת זאת כי מדובר בתוכנית שרחוקה מאישור ושכרגע אין כוונה להפוך את המתחם המדובר לאזור חרדי.

 

חרדי בעיר הדרומית ערד חרדי בעיר הדרומית ערד צילום: הרצל יוסף

 

נתוני המוסד לביטוח לאומי מספקים הצצה לשינוי הדמוגרפי שעברה העיר. מהנתונים עולה כי בהשוואה לממוצע הארצי, בערד יש שיעור גבוה יותר של משפחות שמקבלות קצבת ילדים - 14.2% - לעומת ממוצע ארצי של 13.8%, כמו כן, שיעור גבוה במיוחד של ילדים מתוך האוכלוסייה שעבורם מקבלים קצבאות - 46.2% - לעומת ממוצע ארצי של 33.4%.

 

"החרדים והמהגרים לא מפריעים ליזמים"

 

הפליטים מאפריקה הגיעו לראשונה לפני כשלוש שנים לערד ומאז מהווים חלק בלתי נפרד מהיישוב. בשעה שבדרום תל אביב מפגינים נגדם, בערד הם חיים במרוכז בשכונה אחת בעיר. ילדי הפליטים לומדים במסגרת חינוכית בעיר והמבוגרים עובדים במלונות בים המלח. אתמול חתמו כמה מהם על טפסי עזיבה מרצון לאחר שלעיר הגיעו אנשי רשות האוכלוסין וההגירה.

 

"החרדים והפליטים אינם מהווים בעיה ליזמים להגיע ולהשקיע בעיר. העלייה במחירי הדירות גם אינה מפתיעה כי אנשים מתחילים לגלות את הפוטנציאל בערד", טוען המתווך ציון שאשא שמשווק את השכונה החדשה. לדבריו, "מדובר במחירים שכמותם לא ראינו בעיר מעולם. צריך לזכור שהבעיות בערד מצטמצמות, זה מתחיל מבחירתה של ראש עיר, לאחר שמונתה ועדה קרואה אחרי הדחת ראש העיר הקודם וממשיך בפיתוח הכבישים המסיבי. אפילו בעיית הסודנים אינה מורגשת, והם מהווים כוח כלכלי בעיקר לבתי מלון בים המלח".

 

הדמיית פרויקט "שערי ערד" הדמיית פרויקט "שערי ערד"

 

שני היזמים קורן וגולדברג אמרו ל"כלכליסט" כי אינם חוששים להשקיע בעיר למרות בעיית המהגרים ואוכלוסיית החרדים שגדלה בה. קורן היה מעורב בשנים האחרונות בשותפות בעשרות פרויקטים שונים בתחום הנדל”ן, בהם בנייני מגורים בהרצליה, פרויקט בקיסריה, ובנייני מגורים בתל אביב. גולדברג הוא בעל ניסיון בשיווק נכסים בארץ ובעולם וייעוץ שיווקי לחברות נדל"ן המובילות בישראל.

 

שורת תוכניות עתידיות של המדינה והמגזר העסקי אמורות להשפיע על עתיד העיר. משרד התחבורה פרסם בשבוע שעבר באמצעות חברת כביש חוצה ישראל את המכרז להמשך סלילת מקטע דרומי נוסף של כביש 6. בסוף שנת 2014 יסתיימו שיפוץ והרחבת כביש 31 בעלות של 900 מיליון שקל. עם סיום סלילת הקטע החדש בכביש 6, תתקצר מהותית הנסיעה לתל אביב - ככל הנראה משעתיים לשעה וחצי.

 

במקביל, מתוכננת הקמת שלוחה של מסילת הרכבת מבאר שבע לדימונה שתצא מאזור התחנה התפעולית שליד נבטים ותגיע לערד דרך אזור התעשייה. המסילה תעבור בחלקה לאורך כביש 31, שהעבודות עליו בעיצומן. בעיריית ערד הבהירו כי 150 מיליון שקל כבר הוקצו לתכנון מסילת הרכבת, שאמורה להיות מוכנה בשנת 2018.

 

"יהפכו את השכונות הוותיקות לסלמס"

 

לפי נתוני עיריית ערד, מתגוררים בעיר כיום 27 אלף תושבים, ב־8,000 בתי אב. מקורות התעסוקה העיקריים של התושבים הם בתי המלון בסביבה ובעיקר בים המלח, מפעלי כימיקלים לישראל, מוטורולה דרום, שפע תלמה ועוד. בחודש אוגוסט עתיד להיפתח סמוך לעיר מפעל של אלביט מערכות שיציע 50–150 מקומות עבודה מקצועיים.

 

בעיריית ערד סיפרו בשבוע שעבר שמרכזים מסחרים שייפתחו בקיץ הקרוב - מרכז של קבוצתו של רני צים ומרכז ישפרו סנטר, יספקו כ־1,000 מקומות עבודה. "נושא התעסוקה, תוכנית להקמת עיר הבה"דים, תוכנית להקמת בסיס מודיעין ותקשוב בצומת שוקת, כל המכלול הזה גורם ליזמים להגיע לכאן ולהשקיע ולראות במקום פוטנציאל", אומר שאשא.

 

אלא שהפרויקט החדש שמשווק שאשא גם זוכה להתנגדות בעיר. מעיין קופרשטיין (40), מוזיקאי שחזר לערד אחרי שהות של כעשר שנים בלוס אנג'לס עם אשתו ושני ילדיו, טוען כי הקמת השכונה החדשה תפגע בשכונות הוותיקות בעיר. לדבריו, "אני אוהב את המדבר ואת השקט בערד לכן חזרתי. נחוץ לעיר פרויקט שיקומי לשכונות הוותיקות לפני כניסה של פרויקטים המכונים 'יוקרתיים' הם יסתמו את הגולל על שכונות ותיקות ויהפכו אותן לסלמס תמידי".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x