$
ועידת התשתיות והנדל"ן 2012

עמית שגב: חיבור בין אשקלון ותל אביב יוביל להוזלה משמעותית של מחירי הדיור

משנה למנכ"ל שיכון ובינוי בוועידת הנדל"ן של "כלכליסט": "הממשלה צריכה להבין שהתפקיד שלה הוא לא רק להיות רגולטור ולפקח על התחום אלא גם לדחוף ולסייע בפרויקטים". דניאלה פז-ארז, מייסדת פז כלכלה והנדסה : "תחבורה ציבורית היא מה שהמדינה צריכה"

הדר קנה ורימונה פרקש-ברוך 14:5705.06.12

"לפני כשבועיים התפרסמה באחד העיתונים כתבה על כך שהרכבת תשלים בעוד שנתיים את הקו לאשקלון ותוך 35 דקות יהיה חיבור בין אשקלון לת"א", כך אמר היום (ג') עמית שגב, משנה למנכ"ל שיכון ובינוי בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "כלכליסט", שביקש להדגים את חשיבות והשפעת התשתיות על חיי היומיום של כל אחד מאיתנו.

 

"בעקבות הכתבה קיבלנו עשרות פניות מאנשים שהתעניינו בדירות לרכישה באשקלון. חיבור הרכבת הפך את היכולת לגור בפריפריה ולעבוד בת"א לאפשרית ופתח אפשרויות שלא היו קיימות עבור כל אחד מאיתנו. צעד שכזה מוביל בסופו של דבר להוזלה משמעותית של מחירי הדירות כי זוג שעובד בת"א ושתפתח בפניו בעוד שנתיים האפשרות להתגורר באשקלון קיבל הוזלה של הדיור בעשרות אחוזים. מדובר במהפיכה שלא ניתן יהיה להשיג בשום דרך אחרת שהממשלה תנסה לעשות".

 

עמית שגב משנה למנכ"ל שיכון ובינוי עמית שגב משנה למנכ"ל שיכון ובינוי צילום: מיקי אלון

 

שגב הקשה ושאל למה התשתיות בישראל נמצאות בפיגור "האם זה קשור למדיניות? לא. על תשתיות יש הסכמה מכל הקשת הפוליטית ואפילו מצד האוצר שבד"כ מתנגד להוצאה ציבורית. האם יש בעיית ביצוע? לא. גם בעיית מימון אין כי רוב המימון מגיע מהמדינה ואין בעיה למצוא את המימון. הבעיה היא הזמן שלוקח מהרגע שמחליטים להתחיל פרויקט עד שהוא מתחיל בפועל. ובמקום הזה אני אומר: אפשר לקצר את הזמן באופן משמעותי בדיוק כפי שעשינו בכביש 6 כשהצלחנו לסיים את השלמת הפרוייקט חצי שנה לפני הזמן. אחד הפתרונות לקיצור הזמן הוא לעשות כמה שיותר פרויקטים.

 

"במידה והממשלה תבין שהתפקיד שלה הוא לא רק להיות רגולטור ולפקח על התחום אלא גם לדחוף ולסייע בפרויקטים של תשתיות תוך שימוש בידע שקיים בתחום ואז במקום לדבר על למה לא עושים מספיק נוכל לומר שעושים מספיק".

 

תחבורה ציבורית היא מה שהמדינה צריכה

 

"אין ספק שתחבורה ציבורית היא מה שהמדינה צריכה גם מבחינת איכות הסביבה וגם פיתוח הנדל"ן", כך אמרה דניאלה פז- ארז, בעלים ומייסדת פז כלכלה והנדסה בוועידת התשתיות והנדל"ן של "כלכליסט". פז-ארז דיברה על הצורך בתחבורה ציבורית שזמינה לכל אזרח בישראל.

 

"אני אתן דוגמא פרקטית כדי להמחיש את האתגר - בהרצליה יש מתחם שהמסלול שלו לא נועד להליכה של הולכי רגל לרכבת. יש שאטלים בערך כל רבע שעה. לוקח כ-5-20 דקות לעבור קילומטר וחצי עם שאטל".

 

לדבריה, חייבים קישוריות וגומלין בין אמצעי התחבורה כדי שהמערכות יהיו יעילות: "כשיש רכבת ואוטובסים ואין חיבור ביניהם זה לא יכול להישאר ואמור להשתנות".

 

פז-ארז דיברה על מערכת שלמה שכוללת טרמינל מקורה ומספקת שירותים לכל סוגי התחבורה הציבורית - רכבת קלה, כבדה, אוטובים או מוניות. יחד עם שירותים נלווים נוספים - כמו מסחר, כדי להקל ולחסוך זמן".

 

לדברי פז-ארז יש פרויקטים כאלה ברמה התכנונית ויש מודל שקיים היום בעיר מודיעין כשבעתיד מתוכנן גם פרויקט מסוג זה בבילינסון פתח תקווה שכבר בהקמה ודרום גלילות ובעתיד- בתל אביב אמור לקום מרכז שיכלול מיליון מטר מסביבו.

 

לסיכום הצהירה פז-ארז שהמודל צריך להיות: “מתחם השלום (עזריאלי) ולא התחנה המרכזית החדשה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x