שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
נדל"ן

תושבי פרויקטים של תמ"א 38 יוכלו להוסיף עוד מרפסות

החלטה תקדימית של ועדת ערר לגבי בניין בר"ג קובעת שגם אם זכויות הבנייה נוצלו, תמ"א 38 מאפשרת תוספת

תושבי הבניין ברחוב עציון 8 א' ברמת גן יוכלו להתהדר במרפסות חדשות, למרות התנגדות הוועדה המקומית בעיר לתוספת. כך עולה מהחלטת ועדת ערר במחוז תל אביב.

את הערר הגישה חברת אחדות פרויקטים, הפועלת בתחום תמ"א 38 ברמת גן ובערים נוספות, כמו רעננה וראשון לציון. החברה הגישה בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית ברמת גן, הכוללת הוספת מעלית חיצונית לבניין המדובר, ממ"דים, מרפסות ובקשה להוספת קומה רביעית וחמישית, בהן ארבע דירות רגילות ודירת גג.

 

הוועדה המקומית השיבה כי לא תאשר את המרפסות בצדו המזרחי של הבניין, מכיוון שהן חורגות מעבר לקווי הבניין, כלומר זכויות הבנייה של הבניין נוצלו כולן.

 

בוועדת הערר בראשות עו"ד מיכה גדרון חשבו אחרת, ובהחלטה שפורסמה בתחילת החודש קבעה הוועדה כי בניית המרפסות בבניין זה מתאפשרת על פי הוראות תמ"א 38. הוועדה ציטטה מסעיף 11.2 בתמ"א 38, אשר קובע כי "אם קווי הבניין אינם מאפשרים את התוספת, תותר חריגה של קווי הבניין ובלבד שלא יקטנו עקב החריגה מ־2 מטרים לחזית ו־3 מטרים לאחור".

 

לפיכך, חברי ועדת הערר הסכימו פה אחד כי אם היזם מבקש לכלול את המרפסות בשטחי ההרחבה שמאפשרת התמ"א בסך של 25 מ"ר, מותר לו לבנות את המרפסות מעבר לקווי הבניין, ובתנאי שהמרחק בין המרפסות וגבול החלקה לא יקטן מ־2 מטרים.

 

לדברי רועי נחמוקה, מנכ"ל אחדות, הודות להחלטה זו תתאפשר בנייה של ממ"ד בשטח 12 מ"ר ושל מרפסת שמש בשטח 12 מ"ר נוספים. "מדובר בהחלטה שתשפיע על ועדות מקומיות אחרות, שיצטרכו להתחשב בה", אמר נחמוקה והוסיף: "ההחלטה מיטיבה מאוד עם בעלי הדירות הישנות בבניין, וזה כמובן גם האינטרס שלנו לתת מקסימום שטחי בנייה לדירות הקיימות כדי להציע את הפרויקט הכי כדאי".

 

הבית ברמת גן כיום ואחרי השיפוץ (הדמיה) הבית ברמת גן כיום ואחרי השיפוץ (הדמיה) צילום: אחדות פרוייקטים

 

אין חניון - אין כופר

 

החלטה תקדימית נוספת שקבעה ועדת הערר ועתידה להשפיע על פרויקטים אחרים בתחום תמ"א 38, היא בנושא התשלום לקרן החניה, או בשמה הפופולרי יותר: "כופר החניה".

 

נכון להיום, הוועדה המקומית יכולה לדרוש מהיזם כופר חניה במקרים שבהם פתרונות החניה שהציע אינם משתלבים בפרויקט מהבחינה התכנונית, והתשלום נע בין 20 לכ־70 אלף שקל לחניה עבור כל דירה חדשה שתיבנה במסגרת תמ"א 38. המטרה היא להשתמש בסכומים המצטברים בקרן החניה לבניית חניונים ציבוריים בסמוך לבניינים המחוזקים, בהם יוקצו מקומות חניה לדיירים החדשים.

 

בפרויקט שברחוב עציון דחתה הוועדה המקומית את פתרון החניה שהציעה החברה היזמית בתחומי המגרש, בטענה כי הגישה לחניות החדשות עוברת דרך חלקה פרטית שאינה בתחום הפרויקט, ובמקביל דרשה כופר חניה עבור חמש חניות. ועדת הערר דחתה את הדרישה הזו וציינה בהחלטתה כי מבדיקה שלה אמנם ישנה קרקע ברחוב שועלי שמשון פינת רחוב גורי יהודה, אשר בה עתיד להיבנות חניון; אבל מכיוון שאין כיום תוכנית עדכנית ואין ביטחון שהחניון יקום בעשור הקרוב - הוועדה המקומית לא תוכל לגבות את התשלום למימון החניון.

 

תלוי בפטור

 

"לנוכח החשיבות התכנונית והציבורית בחיזוק בניינים נגד רעידות אדמה, אין לדעתנו למנוע את תוספות הבנייה המהוות תמריץ לחיזוק הבניין, רק בשל העובדה כי לא ניתן להסדיר מקומות חניה בתחום החלקה", נכתב על ידי חברי הוועדה.

 

עם זאת, נקבע בהחלטה כי היתר הבנייה יינתן רק אם תאשר הוועדה המחוזית את הפטור מהתקנת מקומות החניה החדשים, או אם הוועדה המקומית תזדרז ותקים קרן חניה ותכין תוכנית לחניון במרחק שלא יעלה על 350 מטר מהבניין.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x