$
נדל

הבשורה על פי מעצ: התוכנית המלאה של החברה הלאומית לדרכים לשנים 2011–2015

שתי מסילות בצפון, שדרוג של כביש ירושלים־תל אביב וסלילה מחדש של כביש שוקת־ערד בדרום. תוכנית החומש של החברה הלאומית לדרכים מבשרת על שורה של שינויים בכבישי ישראל. "כלכליסט" מציג את התוכנית המלאה ששוב מבטיחה לקרב את הפריפריה למרכז ולקצר את הפקקים

ליאור גוטמן 16:2713.10.10

שתי מסילות ברזל חדשות בצפון הארץ, מתיחת פנים לכביש ירושלים־תל אביב במרכז, ושדרוג משמעותי לכביש המחבר בין צומת שוקת לערד בדרום - זוהי רק רשימה חלקית של הפרויקטים החדשים שאותם מתכוונת החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מעצ) להוציא לדרך בחמש השנים הקרובות. במסגרת תוכנית החומש של

החברה המובאת כאן לראשונה במלואה, מתעתדת החברה להשקיע בכל שנה סדר גודל של כ־3.5 מיליארד שקל על פיתוח של כבישים חדשים. 

 

למפת מסילות ברזל בצפון ואוטוסטרדות בדרום לחץ כאן

 

התוכנית, שכבר אישר האוצר, צפויה להגיע לשולחנו של שר התחבורה ישראל כץ בימים הקרובים. ייתכנו בתוכנית שינויים של הרגע האחרון, אולם היא אמורה לצאת לדרך במתכונת דומה עד סוף השנה. פרט לעבודות שוטפות לפיתוח כבישים שעליהן תהיה מופקדת החברה, חלק נכבד מהתוכנית נוגעת לתכנון מסילות העתיד של רכבת ישראל בצפון - בין עכו לכרמיאל ובין בית שאן לחיפה. תכנון המסילות אמור להתבצע על ידי החברה כחלק מתוכנית "נתיבי ישראל" שאושרה בממשלה לפני כמה חודשים, ואת הקמת המסילות בפועל תבצע רכבת ישראל.

 

תוספת של 10 מיליארד שקל

 

על פי ההערכות, תזדקק החברה הלאומית לדרכים לתקציב של כ־30 מיליארד שקל כדי לעמוד בתוכנית. רק לשם השוואה, תקציבה של תוכנית החומש הקודמת של החברה לשנים 2004–2009 הגיע לכ־20 מיליארד שקל. המשמעות: תוספת תקציבית של כ־10 מיליארד שקל - המצביעה על היקף השינוי הצפוי בפעילות החברה בחמש השנים הקרובות.

 

במסגרת התוכנית הקציב האוצר כמיליארד שקל לשנה עבור תחזוקת כבישים. עם זאת, בטווח הארוך בכוונת המדינה להעביר את הטיפול בנושא לגורמים פרטיים. מהלך אחד בכיוון זה נעשה כבר לפני כחצי שנה, אז זכתה קבוצת שיכון ובינוי בחוזה לאחזקת כבישי הצפון בעלות של כ־270 מיליון שקל. במשרד האוצר מאמינים כי מהלך דומה, שבמסגרתו ייבחר גוף פרטי כדי לתחזק את הכבישים באזור הדרום, יבוצע כבר במהלך 2011.

 

מתיחת פנים לאזור הצפון

 

בחינת כלל הפרויקטים שעליהם תופקד החברה הלאומית לדרכים מעלה שינויים משמעותיים במיוחד בצפון הארץ: על פי התוכנית, צפוי האזור לעבור מתיחת פנים, בין השאר הודות לשתי מסילות רכבת כבדות, רכבת קלה ושדרוג של כבישים רבים שצפויים באזור.

 

מסילות הרכבת הכבדה, שעל תכנונן תהיה אחראית החברה, אמורות להיסלל בין עכו לכרמיאל ובין חיפה לבית שאן. עלות תכנון קו הרכבת בין עכו לכרמיאל נאמדת ב־3 מיליארד שקל. רק לאחרונה הכריע שר התחבורה ישראל כץ בעד הצבת מסילת רכבת כבדה באזור, אף שבמקור תוכננה לחבר בין שתי הערים רכבת קלה. "הכוונה היא ליצור בפרויקט הזה עובדות בשטח, ולייצר משהו שיהיה קשה לבטל אותו בעתיד", אמרו ל"כלכליסט" גורמים המעורבים בנושא.

 

במקביל לתכנון מסילת הברזל של כרמיאל אמורה החברה לתכנן גם את קו הרכבת שיחבר בין חיפה לבית שאן - קו שאמור להשתלב במסגרת תוואי הרכבת הקלה המיועד לעבור בין נצרת לחיפה.

 

בתחום הכבישים צפויה מהפכה אמיתית. במסגרת התוכנית אמור כביש 65 לעבור שדרוג משמעותי, מאזור ואדי ערה ועד עפולה, לאורך של כ־20 ק"מ. עוד מתוכנן שדרוג לכביש בקטע שבין צומת גולני לצומת עמיעד. כמו כן צפויה השלמה של העבודות בכביש 79 שבוצעו באזור צומת סומך לפני כשנה וחצי, והכביש צפוי להפוך לדו־מסלולי. גם כביש 66 מצומת תשבי למגידו יעבור שדרוג וייהפך כביש דו־מסלולי לאורך של כ־15 ק"מ. במסגרת העבודות גם מחלף יגור יעבור שדרוג משמעותי בכביש 70.

 

כביש 4, ללא ספק אחד הכבישים המרכזיים בישראל, יעבור מתיחת פנים בין מחלף רעננה למחלף חדרה. שינויים נוספים המתוכננים בצפון הארץ צפויים בכביש 75, שם צפוי הקטע שבין צומת העמקים ומחלף יגור לעבור שדרוג.

 

עומס בסיבוב מוצא? קצת סבלנות בבקשה

 

במסגרת התוכנית מתעתדת החברה להקטין את היקף פקקי התנועה בכניסה לבירה עם שדרוג כביש 1 משער הגיא ועד לצומת מוצא שבו יוקם מחלף עם כניסה חדשה לעיר. נוסף על כך יעבור כביש 38 שדרוג משמעותי בקטע שבין שער הגיא לבית שמש וייהפך לדו־מסלולי.

 

באזור השרון תשלים החברה את סלילתו של כביש 531, לאורך יישובי השרון, ותאפשר חיבור ישיר בין כפר שמריהו לכביש 6 עד 2013.

 

בדרום הארץ פרויקט הדגל של החברה יחבר בין צומת שוקת לערד. מדובר בקטע כביש באורך של יותר מ־30 ק"מ שעלות סלילתו מחדש והפיכתו לדו־מסלולי נאמדת במיליארד שקל. עוד מתכננים בחברה לחבר את כביש 40 (עוקף באר שבע) לקריית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים), ואף שמשרד התחבורה כבר הוציא תכנון מקביל להשלמת כביש 6 עד למחנות צה"ל החדשים בדרום, ההערכות הן שכביש 40 ייפתח טרם השלמת כביש 6.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x