• תפריט
נדל"ן

הקבלנים לביהמ"ש: לבטל החלטת התמ"ת להטלת מס יבוא על הברזל

התאחדות הקבלנים וקבלני התשתיות הגדולים נאבקים בממונה על היטלי סחר במשרד וביצרני הברזל המקומיים, בעקבות ההחלטה על ההיטל החדש. להערכתם, עלות ההחלטה לפרויקטים שכבר בביצוע - כ-70 מיליון שקל

שי פאוזנר 15:3102.07.09

התאחדות הקבלנים והחברות שיכון ובינוי, סולל בונה, שפיר, תדהר, מלרג, צ. לנדאו, חופרי השרון, שפונדר יהושע בנייה והשקעות וקן התור הגישו היום (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מנהלית ובקשה לצו מניעה, כנגד הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת ויצרני הברזל חוד אסף תעשיות ויהודה

פלדות.

 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד מתן בן שאול, ממשרד יהודה רוה, דורשים קבלני התשתיות מהגדולים בישראל מבית המשפט להורות לממונה לבטל את החלטתו להטלת היטל יבוא על הברזל, או לכל הפחות, לעצור את יישום ההחלטה עד לבחינתה. בנוסף, דורשים הקבלנים מבית המשפט להורות על הסרת החיסיון הגורף שהוטל על הנתונים והמידע בהם השתמש הממונה לביסוס החלטתו, על מנת לאפשר להם להגיש נתונים סותרים מטעמם.

 

בעתירה נטען, כי משמעותה המיידית של ההחלטה היא עלייה תלויה ומשמעותית במחירי הברזל, תוך השפעה מיידית על כל ענף הבנייה: ציבור הקבלנים והבונים, עשרות אלפי העובדים והספקים בענף, ציבור רוכשי הדירות ומזמיני העבודות הציבוריות, לרבות מדינת ישראל עצמה. העתירה מעלה צפי לעלייה של יותר מ-70 מיליון שקלים במחירי הפרויקטים התשתיתיים הגדולים בישראל, שנמצאים כבר כיום בעבודה, כאשר הנפגעת הגדולה מהעניין צפויה להיות קבלנית התשתיות הגדולה בישראל, חברת שפיר הנדסה, שהתוספת לעלות הפרויקטים שלה בתחום זה תגיע לכ-58 מיליון שקל.

 

כך לדוגמא, צופה שפיר, כי פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים של רכבת ישראל, אותו היא בונה, צפוי להתייקר בכ-32 מיליון שקל; פרויקט כביש 531 צפוי להתייקר בכ-21.2 מיליון שקל. בנייתם של שני בנייני מגורים בני 30 קומות כל אחד בהיקף של 320 יחידות דיור צפויה להתייקר בכ-1.3 מיליון שקל ואילו פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב צפוי להתייקר בכ-795 אלף שקל.

 

"ההחלטה עלולה לגרום למחאה רשמית כנגד ישראל"

 

בפניית ההתאחדות לבית המשפט אף נטען, כי ההחלטה מנוגדת לעקרונות המשפט הבינלאומי והחלטות ארגון הסחר העולמי וקיים חשש, כי היא אף תגרור מחאה רשמית כנגד מדינת ישראל ואולי אף נקיטה בהליכי בירור משפטיים במישור הבינלאומי. כמ כן, טוענים הקבלנים, כי הערובה כלל לא חלה על היצרניות המקומיות של הברזל ולמרות זאת הן הזדרזו להעלות את המחירים שלהן. העלאת המחירים מצביעה על כך, שמטרת היצרניות המקומיות הינה השגת רווחים נוספים על חשבון הקבלנים והציבור הרחב ולא הקטנת היקף הייבוא.

 

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, התייחס לעתירה שהוגשה ואמר, כי "ההחלטה להטלת המס התקבלה בצורה חד צדדית בלתי מידתית ובלתי סבירה,  מבלי להציג את הנתונים והמידע עליהם הסתמך הממונה על היטלי סחר בתמ"ת, כך שהשיקולים שלו להטלת ההיטל אינם מנומקים.

 

"לא יתכן שבמדינה מתוקנת יינתן לפקיד הכח לקבל החלטה, שיש לה השפעה כלכלית מכרעת על ענף הבנייה ועל המדינה, בלי ידיעתו של השר הממונה ומבלי להציג נתונים המנמקים את החלטתו. זאת בעיקר כאשר מדובר בהחלטה שמנוגדת למדיניות הממשלה, בכל הקשור לסיוע לזוגות צעירים ברכישת דירות חדשות ובזמן ששר השיכון קורא לנקיטת פעולות להוזלת דירות לזוגות צעירים, ראש הממשלה מקדם רפורמה במינהל מקרקעי ישראל, שמטרתה להוזיל את מחירי הדירות, וזאת שנה בלבד לאחר שהכנסת החליטה לבטל את המכס על הברזל, על מנת להוזיל את עלויות הבנייה בישראל לטובת רוכשי הדירות".

 

"ההתאחדות", אמר גורדון, "תפעל בכל הנחישות והכלים העומדים לרשותה, על מנת לבטל את ההחלטה של הממונה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x