שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
נדל"ן

לובי מפואר - שער הכניסה לעסקים

למרות המשבר הכלכלי, לובי מעוצב ומפואר הוא עדיין אחת הדרכים הבטוחות למכור יותר דירות או משרדים בבניין. לובי מושקע משביח את ערך הדירה ב-12%-24%, ואפילו לא מייקר כל כך את העלויות ליזם

אורי חודי 09:1922.02.09

לפני כמה שנים נבנו בבת ים שני בנייני מגורים בסמיכות. שני הפרויקטים היו דומים במפרט הטכני ובשטח הדירות, וההבדל היחיד היה בלובי הכניסה - בניין אחד בחר לבנות לובי סטנדרטי ופשוט, ואילו השני שדרג את הלובי ועשה אותו יוקרתי יותר. הפרויקט הראשון שווק באופן אגרסיבי, אבל הפרויקט השני הצליח למכור 20% יותר דירות. מתברר שלפעמים שינוי קטן יחסית בפרויקט, שלא תמיד מייקר את הפרויקט באופן ניכר, יכול לעשות את ההבדל בין פרויקט מוצלח לסתם עוד אחד.

אייל טרסר.  "עיצוב טוב של לובי הוא לא דבר שמייקר את העלות באופן ניכר כל כך. חומרים בסיסיים יעלו אותו דבר, השאלה היא רק מה עושים איתם" אייל טרסר. "עיצוב טוב של לובי הוא לא דבר שמייקר את העלות באופן ניכר כל כך. חומרים בסיסיים יעלו אותו דבר, השאלה היא רק מה עושים איתם" צילום: אוראל כהן

 

"בשנים האחרונות תפס הלובי מקום חשוב מאוד גם בבנייני משרדים וגם בבנייני מגורים", אומר אייל טרסר, אדריכל ומעצב פנים. "צורתו וגודלו של הלובי החלו לקבל משקל כבד יותר בשנים האחרונות, בתחילה רק במגדלי היוקרה ולאחר מכן הדבר חלחל גם לבנייני מגורים עממיים יותר. יש לכך דוגמאות בפתח תקווה, בנס ציונה ובקריית אונו. הלובי הוא הפנים של הבניין, הדבר הראשון שרואים כשנכנסים לבניין. יש ממש תחרות בין חדרי הלובי השונים".

 

מרכיב מרכזי בהחלטה

 

אמיר אילן, מנהל פיתוח עסקי בחברת התיווך אינטר ישראל, מסביר מדוע הלובי הוא נושא חשוב כל כך בבניין: "כשמנסים ליצור מיצוב איכותי לנכס, צריך לדעת שהמבקרים בבניין זוכרים שלושה דברים - מראה הלובי, המראה החיצוני של הבניין והדיירים שנמצאים בו. הלובי הוא אחד הדברים שמבקר יזכור תמיד, וזהו גם המקום שבו אפשר לתת עוד דברים ולהבדיל את הבניין מפרויקטים אחרים".

 

נוסף על היתרון השיווקי, לובי משודרג משפיע גם על מחירי הדירות בבניין. לפי נתוני לשכת שמאי המקרקעין, לובי מושקע בבניין משביח את ערך הדירה בו בשיעור של 12%-24%. "על פי בדיקות שנערכו בנושא, 40%-50% מרוכשי הדירות מתייחסים ללובי הבניין כמרכיב מרכזי בהחלטה איזו דירה לקנות. הדבר בא לידי ביטוי גם בתחרות ובמאמצי השיווק של חברות שונות באותו מקום", מוסיף אילן.

 

חשיבות הלובי בבניין באה לידי ביטוי גם במגדלי משרדים ולא רק במבני מגורים. "בבנייני המשרדים בבורסה יושבים עורכי דין ורואי חשבון, ושם הלובי משמש גם לפגישות קצרות ולפעמים משולב בו גם בית קפה. הוא נותן ערך מוסף לבאי הבניין ודייריו".

 

"הלובי חשוב מאוד לשוכרים, ואני רואה את זה בהתעניינות שלהם גם אצלנו במגדל. זה מלהיב אותם לראות לובי מושקע. הלובי חשוב מאוד לחברות בינלאומיות ולחברות שמארחות אנשים מחו"ל. זה בעצם כרטיס הביקור של המשרד שלהם", אומר חן חוגי, יזם ומבעלי חברת ששון חוגי שנמצא היום בשלבים אחרונים של בניית מגדל המשרדים ששון חוגי ברמת גן.

 

שומרים על רמה

 

אילן מאינטר מספר על דרישת השוק מניסיונו בשיווק שטחי המשרדים: "המגדלים החדשים שהולכים ונבנים היום שמים דגש מיוחד על נושא הלובי. ליזם יש השקעה בפועל, הוא משלם יותר כסף, וכביכול הוא גם מפסיד מכך שהוא לוקח שטחים שהיה יכול להשכיר כדי להגדיל את הלובי ואת השטחים המשותפים. נכון להיום, בעלי המגדלים חושבים שזה שווה להם כי זה משדרג את כל המגדל".

אמיר אילן: "המבקרים בבניין זוכרים שלושה דברים - מראה הלובי, המראה החיצוני של הבניין והדיירים שנמצאים בו" אמיר אילן: "המבקרים בבניין זוכרים שלושה דברים - מראה הלובי, המראה החיצוני של הבניין והדיירים שנמצאים בו" צילום: אוראל כהן

 

במקביל לדבריו של אילן מדגיש חוגי שיש להבדיל בין בניין שעומד למכירה לבין כזה שמציע שטחים להשכרה: "אם מדובר בבניין שעומד למכירה, הכל נעשה על הנייר, והעיצוב ומראה הלובי באים פחות לידי ביטוי, כי הם עוד לא קיימים. מלבד זאת, במקרה של מכירה שווה יותר למכור שטח מסחרי. אם הבניין מציע שטחים להשכרה, הפוטנציאל של הלובי בא לידי ביטוי והרצון להשקעה בלובי מצד היזם גדול יותר".

 

האם גם בימים של משבר עדיין ירצו השוכרים או הקונים להשקיע עוד כסף במשרד לטובת הלובי? "אם רוצים לשמור על רמה מסוימת, חייבים לספק דברים מסוימים בבניין", אומר חוגי, "השוכרים משלמים אצלך שכירות גבוהה יותר ב־10% ממקום אחר, אך מקבלים סחורה איכותית".

 

לטענת טרסר, אין הלימות מלאה בין העיצוב למחיר: "המילה 'מפואר' לא חייבת ללכת עם המילה 'יקר'. עיצוב טוב של לובי הוא לא דבר שמייקר את העלות באופן ניכר כל כך. חומרים בסיסיים יעלו אותו דבר, השאלה היא רק מה עושים איתם".

 

אילן מסביר כי ליזם, ההשקעה בלובי אינה יקרה: "הדבר בא לידי ביטוי בתוספת של כ־20% במחיר בין לובי רגיל ללובי משודרג". גם חוגי מסכים עם קביעה זו ואומר: "העלות לעומת התועלת היא מאוד כדאית. ההשקעה בשדרוג לובי בסיסי ללובי מושקע היא תוספת קטנה ליזם לעומת עלות כל הבניין".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x