$
נדל

הסוף להרס השטחים הפתוחים? המועצה הארצית לתכנון ובנייה נגד מרכזי מסחר מחוץ לערים

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה אימצה את חוות הדעת של מינהל התכנון במשרד הפנים, לפיה הליכים המאפשרים הקמת אזורי מסחר בשולי הערים והמרחב הכפרי, עומדים בסתירה ליעדי התכנון ובהם חיזוק העירוניות והשמירה על איכות הסביבה

אורי חודי 15:4127.01.09

הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הולנת"ע) החליטה היום (ג') לאמץ את חוות הדעת של מינהל התכנון במשרד הפנים, המתנגדת לקיומם של מוקדי מסחר מחוץ לערים. חוות הדעת קובעת, כי "פיתוח של מרכזי מסחר בשולי הערים, או מחוצה להן, אינו תואם למדיניות

התכנון הארצית, שנקבעה במסמכי תמ'א 35 ומנוגד לעקרונות תכנון בר-קיימא".

 

עוד קובעת חוות הדעת שאומצה ע"י הוועדה, כי "הליכים תכנוניים המאפשרים הקמת אזורי מסחר בשולי הערים, או במרחב הכפרי, ובכלל זה באזורי תעשייה, עומדים בסתירה ליעדי התכנון, ובכללם חיזוק העירוניות, צמצום הנסיעות ברכב הפרטי ומעבר לתחבורה ציבורית, שמירה על איכות הסביבה והשטחים הפתוחים ועוד".

 

מינהל התכנון אף קרא בחוות הדעת שפרסם בעבר לכל גופי התכנון "להיות ערים לנושא ולהשלכותיו על יעדי התכנון, ולקבל החלטותיהם בהתאם למדיניות המפורטת לעיל, במגמה לעצור הליכים של 'פרבור המסחר', תוך אבחנה בין מסחר נילווה, שהינו מצומצם בהיקפו וייבחן לגופו, בהתייחס לכלל מרכיבי התכנון המוצע, לבין שימושי מסחר כייעוד עיקרי, שיש להגביל הקמתם, באם אינם תואמים למדיניות התכנון הארצית".

 

לפי המינהל, השלכות הקמת מתחמים אלה מהווות פגיעה במרחב העירוני, בעסקים קיימים וגורמות לצמצום התחרות, לפגיעה בשטחים פתוחים ובעתודות הקרקע המצומצמות של ישראל. כמו כן נגרמת הגדלה של הגודש בכבישים ופגיעה חברתית קשה בקהילות החלשות, כך לפי מינהל התכנון.

 

"צעד חשוב ליישום תהליכי התחדשות עירונית"

 

איתמר בן דוד, המתכנן הסביבתי של החברה להגנת הטבע ונציגה בוועדה לנושאים תכנוניים אמר לאחר ההחלטה: "אנו פועלים שנים רבות לטובת ציפוף בתהליכי פיתוח וייעול השימוש בקרקע. כמה שנים לאחר אישורה של תמ'א 35, גם בהיבט של מרכזי מסחר מחוץ לערים, אנו נוכחים כי מתקיים פער גדול בין המדיניות המוצהרת למציאות בשטח. לכן, לדיון עקרוני בנושא מוקדי מסחר מחוץ לערים בוועדה יש חשיבות גדולה ביותר".

 

לדברי בן דוד, "המדיניות שהתקבלה בוועדה מחזקת את הבסיס הכלכלי והחברתי של הערים על בסיס מערכות תחבורה ציבורית ובמקביל, מצמצמת פרבור וזחילת פיתוח לשטחים פתוחים בשולי הערים ואל עבר תחומי המועצות האזוריות. זהו צעד מדיניות עקרוני וחשוב ליישום תהליכי התחדשות עירונית בכל הערים בארץ".

 

עוד אמר בן דוד, כי "לאור מצוקת הקרקע בישראל והמשבר הכלכלי שבפתחנו, חשוב שהוועדה תעדיף אינטרס ציבורי רחב של אזרחי ישראל, על פני אינטרסים צרים, אותם מייצגים בוועדות התכנון יזמים רבים ולמרבה הצער גם רשויות מקומיות לא מעטות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x