$
נדל

בלעדי: תוכנית-אב ראשונה להוד השרון אחרי 44 שנה

עיריית הוד השרון מתכננת זינוק בכמות המשרדים והשטחים הירוקים, לצד הקמת 18 אלף יחידות דיור. כלכליסט חושף את התוכנית שתהפוך את העיר לאטרקטיבית אף יותר בשנים הקרובות

אורי חודי 08:5821.08.08

לפני כמה שבועות דיווח משרד הפנים בהודעה קצרה שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את תוכנית־האב של הוד השרון. הודעה לקונית זו מסתירה מאחוריה סיפור על עיר שהוקמה ב־1964 מחיבור של ארבע מושבות - כפר הדר, רמת הדר, מגדיאל ורמתיים - ליד כפר סבא ורעננה, נטולת מוסדות ציבור מסודרים ובעלת תשתיות בעייתיות. למרות זאת הפכה הוד השרון לעיר שמחירי הנדל"ן בה עלו בכ־40% בחמש השנים האחרונות. על פי נתוני העירייה, קצב הצמיחה של הוד השרון עומד על 3.6% בשנה - תוספת של כ־1,500 איש מדי שנה.

 

המחסור בתוכנית־האב גרם לבעיה לפני כחמש שנים, כשהוועדה המחוזית החליטה להקפיא את אישורן של כל תוכניות הבנייה בעיר בגלל מחסור בתשתיות מודרניות. "הבנייה והמתחמים החדשים הם תוצאה של תוכניות שהופקדו לפני כן. בגלל האיחוד והבעייתיות שבה אף פעם לא נוצרה תוכנית מסודרת לעיר", אומרת מהנדסת העיר ליאורה סטולר.

 

ברוכים הבאים ברוכים הבאים צילום: עמית שעל

 

תוכנית־האב למבנה העיר שנחשפת ב"כלכליסט" כוללות שלושה תחומים עיקריים: בנייה למגורים, אזורי תעסוקה ושטחים ירוקים. תוכניות הבנייה למגורים בעיר לטווח הרחוק כוללות לא פחות מ־18 אלף יחידות דיור בארבעה מתחמים שונים בעיר. "נכון להיום החלק הצפוני של העיר מאושר לבנייה, אבל ראש העירייה החליט להקפיא את התוכניות עד שלא יאושרו התוכניות לתשתית התחבורתית", אומרת סטולר.

 

בעוד שבתוך העיר התנועה זורמת ובעיות החניה מתגמדות לעומת הערים השכנות, החיבור של הוד השרון עם צירי התנועה הראשיים גורם לעומסי תנועה גדולים מאוד בשעות הבוקר ובערב. בדרום העיר מתאפשרת היציאה דרך צומת ירקונים ומשם לכביש 5. נקודת היציאה השנייה בצפון העיר מתחברת לצומת רעננה־כפר סבא מרכז, שאליו מתחבר גם כביש הרוחב 531, שנכון להיום מסתיים ביציאה מהוד השרון.

 

לגדול פי שלושה

התוצאה של המצב הקיים היא עומסי תנועה בלתי אפשריים ומתסכלים. הפתרון של העירייה היא התניה לפיתוח היציאות מהעיר לפני שתאשר את כל התוכניות העתידיות. "חלק מהמטלות התחבורתיות הוא ביצוע מחלף 40/402 בכניסה הדרומית לעיר", אומרת סטולר. "אנחנו דורשים ממע"צ להכניס את המחלף לתוכנית העבודה השנתית שלה.

כמו כן, בנייתה של תוכנית 1200 לבניית 2,300 יחידות דיור מתעכבת עד שתתבצע הרחבה של רחוב סוקולוב ורחוב הנשיאים ושיפור התשתיות במקום. נתיבי איילון כבר חתמו איתנו על הסכם, שאושר על ידי משרד התחבורה, לגבי הסדרת החיבור לכל האזור הצפוני עם כביש 531. חלקו של משרד התחבורה במימון עומד על 10.7 מיליון שקל והעירייה תממן 2.4 מיליון שקל".

 

לדברי סטולר, תוכנית־האב להוד השרון גובשה עם התושבים. "לקראת תוכנית המתאר החדשה נוצרו המון התנגדויות. התושבים לא ידעו מה הולך להיבנות להם מחוץ לחלון, וגם היזמים צעקו כי לא הבינו מדוע אחד מקבל שטח כזה ואחר מקבל שטח אחר. בעקבות זאת החלטנו לשתף את התושבים, נחלקנו לצוותים וכל צוות מופקד על נושא אחר - תשתיות וכבישים, נוף, קהילה וציבור, בינוי ועוד".

 

התוכנית כוללת שני מתחמים בצפון העיר, עוד מתחם בדרום ובמרכז ובנייה מסיבית המתוכננת במתחם תעש - שרובו שייך לעירייה. בעיר יש כיום מתחם תעסוקה אחד - נווה נאמן - שהפך לאחד ממתחמי ההייטק החמים במרכז בעשור האחרון. על פי תוכנית־האב, אזור זה עתיד לגדול פי שלושה, ואליו יצטרפו מאוחר יותר שלושה מתחמים קטנים יותר.

 

נכון להיום קיימים בעיר כ־375 אלף מ"ר של מבנים לתעסוקה, ועד 2020 מתוכננים להתווסף כ־451 אלף מ"ר במתחמים השונים. אזורי התעסוקה הם חלק מרכזי באסטרטגיה של העירייה. "אנחנו רוצים למנוע מהוד השרון להפוך ל'עיר שינה', לבסס את חיי העיר ולשלב את אזורי התעסוקה בפעילות העירונית. מסיבה זו גם האצנו את אישור תוכנית הגדלתו של אזור התעסוקה בנווה נאמן", מסבירה סטולר.

 

רצף ירוק ונחל זורם

על פי התוכנית, בתחום הירוק עומדת הוד השרון לעבור מהפכה של ממש. בעיר ייווצר רצף של שטחים ירוקים, ששיאו יהיה בשני פארקים גדולים שיחוברו יחד בנחל זורם - הפארק המתוכנן בדרום העיר, באזור נחל הירקון, ופארק שיוקם במרכז מתחם בית הנערה בשטח של מאה דונם. השטח שייך לעיריית תל אביב, שתכננה להקים במקום מבני מגורים. סטולר מספרת כי במקור הוצעו תוכניות שונות, אולם העירייה סירבה לקבלן: "הבנייה באזור תאושר רק בשולי המתחם ולא כפי שביקשה עיריית תל אביב. הפתרון שהגענו אליו הוא שעיריית תל אביב תיכנס לתהליך של איחוד וחלוקה בשטחים סמוכים".

 

בדרום התוכנית הירוקה ייבנה פארק בשם אחו־לח בשטח של כמאה דונם בשיתוף רשות נחל הירקון, קק"ל ועיריית הוד השרון. בפארק ייבנו בשלב הראשון 50 דונם של שטחי ציבור ירוקים, מדשאות רחבות ושבילי אופניים לאורך העיר ובצירי הנחלים. בשלב השני ייבנה אגן ירוק בן 50 דונם, שיכלול מערכת טיהור מים לשיפור איכות המים המוזרמים לקטע המרכזי של נחל הירקון ממכון הטיהור כפר סבא־הוד השרון ועד לאגם המתוכנן. מהעירייה נמסר כי חלק מבריכות המים יהיו גלויות ובחלקן תהיה צמחייה עשירה וזרימת מים מתחת לפני השטח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x