סגור

בלעדי
טבע מכרה את המפעל בנתניה ב־116 מיליון שקל

הרוכשת א.ג.ת.ד בוחנת מספר תוכניות חלופיות למתחם, המשתרע על 28 דונם, כולל קמפוס תעסוקה מוטה הייטק, שיכלול גם שטחי מסחר ומגורים

טבע מכרה את הקרקע של המפעל בנתניה, המוכר גם כמפעל פלנטקס, כשלוש שנים לאחר סגירתו. המפעל, באזור התעשייה הצפוני (הישן) של נתניה, נמכר ב־116 מיליון שקל לחברת א.ג.ת.ד, יבואנית משקאות חריפים, שזכתה במכרז בשותפות עם קבוצת מרק מנשרוב אחזקות (25%). כך נודע ל"כלכליסט".
המפעל ממוקם מול שכונת נווה איתמר, ובסמוך לכביש 57 המוביל לצומת בית ליד, כביש 6 ממזרח, וכביש 2 ותחנת הרכבת מכיוון מערב. העסקה נחתמה לאחר מכרז בן שלושה שלבים.


בימים אלה א.ג.ת.ד בוחנת מספר תוכניות חלופיות למתחם, המשתרע על 28 דונם. החלופה העדיפה מבחינתה היא הקמת קמפוס תעסוקה מוטה הייטק, שיכלול גם שטחי מסחר ומגורים. תוכנית זו הוצגה לעיריית נתניה ומונחת כעת לאישורה של הוועדה המחוזית. אם תאושר היא תכלול זכויות בנייה של 500% על כלל השטח, ותאפשר הקמת מגדלים עד 40 קומות בשטח כולל של 140 אלף מ"ר, מתוכם אחוז מסוים יוקצה לדירות קטנות. אם התוכנית לא תאושר, בכוונת היזמים לבנות בהתאם לתב"ע המקורית ולהקים מתחם ענק של לוגיסטיקה בשטח בנוי של כ־57 אלף מ"ר. עיריית נתניה מצהירה כבר מספר שנים על כוונתה לשדרג את אזור התעשיה הצפוני ולאפשר בו עירוב שימושים, כולל מגורים ומסחר.


1 צפייה בגלריה
מפעל טבע בנתניה
מפעל טבע בנתניה
מפעל טבע בנתניה. זיהם את הקרקע
(צילום: נמרוד גליקמן)
אחת הסוגיות הנוגעות למכירת המפעל היא הזיהום שהותירה אחריה חברת טבע בקרקע ובמי התהום. מפעל פלנטקס נחשב מזהם בשל היעדר טיפול ראוי בתוצרי הלוואי הכימיים של הליך ייצור התרופות. על פי המשרד להגנת הסביבה, המפעל נמנה במשך שנים עם שורה של מפעלים מזהמים כבדים, ובדיקות שבוצעו בשטח העלו כי המפעל זיהם את מי התהום ואת הקרקע ופעילותו לוותה בתקלות רבות. על פי הערכות, העסקה כוללת את ניקוי הקרקע, שעלותו נאמדת ב־20 מיליון שקל.
א.ג.ת.ד, שבבעלות ובניהול יבגני טורגובצקי, פיתחה בשנים האחרונות גם פעילות בתחום הנדל"ן. היא מחזיקה במספר קומות במגדל מידטאון בתל אביב, ורכשה השנה קרקע בכפר יונה שבה בכוונתה להקים מתחם לוגיסטי שאליו תעביר את פעילות חברת המשקאות, הנמצאת כיום באזור התעשייה פולג בנתניה. לפני מספר שנים רכשה החברה קרקע באזור התעשייה של עמק חפר, שם הקימה מרלו"ג, שנמכר לאחרונה בכ־100 מיליון שקל.
טבע הכריזה על סגירת המפעל בנתניה ב־2018 כחלק ממהלך של קיצוצים. מפעל פלנטקס היה חלק מחטיבת הכימיה הגלובלית של טבע, וייצר חומרים לתעשיית התרופות וכן תרופות, ובהן קופקסון. קודם לכן דיווחה טבע על סגירת שני מפעלים בירושלים, שהעסיקו יחד כ־800 עובדים. בסך הכל תוכנית ההתייעלות של טבע כללה פיטורי כ־14 אלף עובדים (מתוך 52 אלף עובדים בעולם באותה עת), והוא היה צפוי לחסוך לה כ־3 מיליארד דולר באופן כמעט מידי.
מטבע נמסר: "פלנטקס השקיעה משאבים עצומים בבטיחות ובאקולוגיה כדי למנוע או למצער להקטין, ככל הניתן, פגיעה סביבתית. החברה פעלה בהתאם להוראות הדין ושיתפה פעולה עם הרשויות".