סגור
חקלאות של האגודה השיתופית נהריה
מטע של האגודה השיתופית נהריה. רמ"י טענה כי האגודה עיכבה את הייזום (צילום: גיל נחושתן)

ההפתעה של רמ"י לחקלאי נהריה: חיוב של עשרות מיליוני שקלים מעל להסכם

פסק דין של המחוזי בחיפה קבע שרמ"י פעלה בניגוד להסכם שחתמה עם חקלאים מנהריה ב־2014, כשדרשה מהם לרכוש קרקע לפי שווייה ב־2020

פסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי רשות מקרקעי ישראל פעלה בניגוד לסיכומים עם האגודה השיתופית נהריה וכי הרשות תידרש לבצע שומה חדשה לקרקעות האגודה שהחקלאים יכולים לרכוש בפטור ממכרז. על פי הערכות האגודה עליה לשלם סכום של כ־40 מיליון שקל בעוד ברמ"י דרשו ממנה כ־100 מיליון שקל.
האגודה השיתופית נהריה היא שכונה בעלת אופי חקלאי בחלקה הצפון־מזרחי של העיר. השכונה כוללת כ־60 נחלות מאוישות, שיש בהן גם יחידות מגורים, והן מאוחדות באמצעות אגודה שיתופית. בשנת 2014, לאור דרישה של רשות מקרקעי ישראל ובמסגרת הסכם להשבת קרקעות, מסרה האגודה לרשות את מרבית הקרקעות החקלאיות של חלקה ב', בהיקף של יותר מ־900 דונם אשר הוחכרו לחברי האגודה.
בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל, היתה לאגודה הזכות להשבת הקרקעות במקרה של אישור תוכנית לשינוי ייעוד המקרקעין למטרת מגורים או תעסוקה. בתמורה למסירת הקרקעות זכאי החוכר לפיצוי כספי, ובתנאים מסוימים גם בזכות לרכישת מגרשים בפטור ממכרז. וכך, נחתם ההסכם בין הרשות לאגודה, ולפיו, לאחר שרמ"י תשווק 40% מהמגרשים לשוק הפרטי, היא תודיע לאגודה מהם הסכומים שעליה לשלם עבור כל דירה לחברי האגודה, וזאת בהתחשב במחיר המשוקלל של המגרשים ששווקו. בשנת 2020, ביקשה האגודה לקבל את פירוט הכספים לתשלום, כשעל פי ההערכות הייתה אמורה לשלם כ־30 מיליון שקל עבור דמי חכירה והוצאות פיתוח, אלא שהדרישה הכספית של רמ"י עמדה על כ־100 מיליון שקל.
לטענת האגודה אשר יוצגה על ידי עורכי הדין יובל גלאון, סלאם חאמד, מיטל ארבל ועידו סונדרס ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות', רמי החליטה על "עדכון הסכם חד־צדדי" וערכה שומה מחודשת. ברמ"י טענו, כי המועד הקובע לעריכת השומה הוא 2020 ולא 2014 והיות והאגודה השיתופית היא זו שעיכבה את מימוש עסקת הייזום, היא יצאה לפועל רק 6 שנים לאחר ההסכם.
השופט מנחם רניאל כתב בהחלטתו, "אין בהסכם ההשבה שום תנאי המפסיק את תחולתו כעבור 6 שנים... אם מדברים על קיום חוזה בתום לב, כך יש לנהוג בתום לב, ולא לטעון לאחר שנים רבות טענה שלא עלתה מעולם. אני תמה על טענת המשיבה (רמ"י)". לאור זאת, השופט קבע כי על רמ"י לערוך שומה חדשה למגרשים, בהתאם להוראות ההסכם בין הצדדים.