סגור

אפקט מס הרכישה: נהירה של משקיעים לאתרי המכירות

הודעת הממשלה על הכוונה להעלות את המס על רוכשי דירה שנייה ל־8% זירזה את סגירת העסקאות: "שיעור הרכישות של משקיעים קפץ ל־50%"

שיחות עם מנהלים בחברות בנייה, כמו גם ניסיון העבר, מלמדים כי השיא שנרשם באוגוסט 2021 במספר הדירות שרכשו משקיעים הוא רק קדימון לנתונים שיירשמו החודש. הסיבה לזינוק הצפוי במספר העסקאות היא הודעת הממשלה ביום ראשון על הכוונה להעלות את מס הרכישה שמוטל על משקיעים מ־5% ל־8%.
מהסקירה שפרסמה אתמול הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג עולה כי באוגוסט משקיעים רכשו 3,000 דירות, 71% יותר לעומת אוגוסט אשתקד (1,600 דירות). בחודשים ינואר עד אוגוסט 2021 משקיעים רכשו 20 אלף דירות, יותר מהכמות השנתית שרכשו משקיעים בכל אחת מ־4 השנים האחרונות. העלייה הזו בהיקף העסקאות של המשקיעים נובעת מהחלטה של שר האוצר הקודם ישראל כץ להוריד את מס הרכישה מ־8% ל־5% בשיא משבר הקורונה ביולי אשתקד. החודש צפוי זינוק נוסף במספר העסקאות משום שמשקיעים ממהרים לחתום על חוזה לפני שעליית המס תיכנס לתוקף.
מס הרכישה על משקיעים, כלומר רוכשי דירה שבבעלותם כבר יותר מדירה אחת, עלה לראשונה ל־8% ביולי 2015. ביוני אותה שנה, ערב עליית המס, נרשם שיא של כל הזמנים במספר העסקאות לרכישת דירה בכלל, הן על ידי משקיעים והן על ידי אחרים, כש־16,100 דירות החליפו ידיים. את העלייה הזו דחפו המשקיעים שרכשו 6,400 דירות באותו חודש, שיא מבחינת מספר הדירות וגם בשיעור העסקאות (40%) של משקיעים.
לפי גורמים בתעשייה, גם החודש ירשמו נתונים גבוהים במיוחד במכירת דירות. למשל קבוצת ברזילי והיזם גלעד מור אומרים לכלכליסט כי יום לאחר ההכרזה על הכוונה להעלות את מס הרכישה הם מכרו 14 דירות, כמות שבדרך כלל נמכרת בשבועיים. השווי הכולל של הדירות שנמכרו למשקיעים הוא 14 מיליון שקלים. אפי קפיטל נדל"ן מכרה ביומיים מאז הצהרת השרים 15 דירות למשקיעים בפרויקטים שונים ברחבי הארץ. 6 דירות באשקלון, 4 דירות בגדרה, 3 בירושלים ו-2 באור עקיבא בסכום כולל של כ-28 מיליון שקל ממוצע של 1.86 מיליון שקל לדירה, כאשר מרבית הדירות הן בנות 3 ו-4 חדרים. עינב כהן מנהלת השיווק באפי קפיטל נדל"ן אומרת כי זו הכפלה של קצב מכירת דירות".
אפי קפיטל נדל"ן מכרה ביומיים שחלפו מאז הצהרת השרים 15 דירות למשקיעים בפרויקטים שונים ברחבי הארץ: 6 דירות באשקלון, 4 דירות בגדרה, 3 בירושלים ו-2 באור עקיבא, בסכום כולל של כ-28 מיליון שקל ולפי ממוצע של 1.86 מיליון שקל לדירה, כאשר מרבית הדירות הן בנות 3 ו-4 חדרים. עינב כהן, מנהלת השיווק באפי קפיטל נדל"ן, אומרת כי "זו הכפלה של קצב מכירת דירות".
מנהל של חברה מהגדולות בתחום אמר ל"כלכליסט", כי "מיום ראשון ועד היום נחתמו 48 חוזים עם משקיעים. בדרך כלל משקיעים מהווים 20% מהמחזור שלנו בשנה. החודש, הרכישות של המשקיעים יהיו 50% מהמחזור".
לדבריו, כמעט כל הרוכשים כבר היו בתהליכים לפני כן ומיהרו להקדים את החתימה על העסקה. מנכ"ל של חברה גדולה אחרת מתאר גם הוא היסטריה ובהלה, בקרב מי שהתעניינו ברכישת דירה והחליטו להאיץ את הליכי הרכישה. "יש תחושה היסטרית מטורפת בקרב אלה שחתמו על בקשות רכישה. הם ממהרים לחתום על החוזה. השאלה העיקרית שחוזרת על עצמה היא מה האירוע שממנו נגזר חישוב המס, והתשובה היא חוזה חתום", אמר.
ובחזרה ל־2015: בחודשים שלאחר עליית המס, אותה הוביל שר האוצר דאז משה כחלון במטרה לבלום את המשקיעים, נרשמה צניחה בכמות העסקאות מ־6,400 דירות ביוני ל־1,300 ביולי. בחמש השנים שחלפו מאז ועד ההחלטה של כ"ץ להוריד את המס ירד מספר הדירות הכולל שנרכשו על ידי משקיעים ומלאי הדירות שבאחזקתם הצטמק ב־27 אלף דירות. כעת מקווים בממשלה כי מגמה דומה תחזור על עצמה בדצמבר וכי העלאת המס פעם נוספת תרחיק את המשקיעים משוק הדיור, מה שיוביל לפינוי דירות ולבלימת מחירים.