סגור

בית המשפט ביטל הקפצה של 600% בתשלום ארנונה שהוטל על חניון באבן יהודה

המחוזי מרכז קבע שחיוב ארנונה שהוטל על חניון במרכז מסחרי של חברת קרסו נדל"ן הועלה ללא אישור משרדי הפנים והאוצר. לדבריו, מועצת אבן יהודה בחרה ב"נתיב מהיר" של סיווג מחדש, שלא כדין

בית המשפט המחוזי מרכז (בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים) ביטל העלאת ארנונה חריגה לחניון במועצת אבן יהודה, כך עולה מהחלטה שהתקבלה ב-12 ביוני. מדובר בחניון תת-קרקעי של המרכז המסחרי "קרסו אבן יהודה" של חברת קרסו נדל"ן. שטח החניון כ-3,800 מ"ר, והוא נפתח יחד עם המרכז המסחרי, שהקמתו הסתיימה בשנת 2018. המרכז מופעל על ידי חברת פרומול, שגם הגישה את העתירה המנהלית באמצעות עורכי הדין ארז גבע ואורלי לוי ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI).
מאז הפעלת החניון גבתה המועצה ארנונה של כ-10 שקלים למ"ר, אך בשנת 2021 שונתה הגדרת הארנונה של החניה והיא עלתה לכ-71 שקל למ"ר, פי שבעה. במסגרת העתירה טענה החברה כי ההעלאה הדרסטית שבחיוב הארנונה נעשתה שלא כדין, בלי לקבל את אישור משרדי הפנים והאוצר, וללא הסבר מניח את הדעת. מנגד, טענה מועצת אבן יהודה כי במשך שנים גבתה תעריף נמוך עבור חניונים שהופעלו ללא תשלום, ומקורו של החיוב הנמוך הוא בטעות סיווג מאז שנת 2004, וכי רק לקראת התקנת צו הארנונה של שנת 2021 נערכו השינויים המתבקשים.
במהלך הדיון אמר יוני ישראלי, מנהל חטיבת נכסים מניבים בקרסו נדל"ן, כי עלות החניון עמדה על כ-12 מיליון שקל, ולמרות זאת הוא מאפשר לכולם להחנות בחינם: "אני נותן לכולם להיכנס ללא תשלום, כולל לעובדי העירייה והמועצה הנמצאים בסמיכות. זה מרכז הפסדי לחלוטין, זה שירות לציבור כדי לחזק את המרכז המסחרי ואת כל האזור, אני משלם 11-10 שקלים, ואני צריך לשלם פי שבעה?"
השופט אורן שוורץ מבית המשפט המחוזי מרכז דחה את עמדת המועצה וקבע כי לא מדובר ב"תיקון טעות" כפי שטענה המועצה, אלא בסיווג מחדש. עוד נקבע כי על המועצה היה לפנות אל השרים ולקבל את אישורם לתיקון צו הארנונה, אולם היא בחרה ב"נתיב מהיר" של יצירת תת-סיווג משנה חדש באופן המנוגד לדין.