סגור

איפה הסיכוי הכי גבוה לזכות? עושים סדר בהגרלות של דירה בהנחה

מאז שנסגרה ההגרלה של דירה בהנחה, מופצים נתונים של יחסי הזכייה המחושבים לפי מספר הנרשמים בכל עיר ומתוכם בני המקום שנרשמו, מספר ההגרלות ומספר הדירות בכל הגרלה. נתונים אלה חוטאים במספר כשלים שעלולים להוביל להטיה בחישוב יחסי הזכייה

מאז שנסגרה ההגרלה של דירות בהנחה, מופצים בכלי התקשורת יחסי הזכייה של הנרשמים בהגרלות השונות. הנתונים מסתמכים על קובץ נתונים של משרד הבינוי והשיכון ובו מתוארים מספר הנרשמים בכל עיר ומתוכם בני המקום שנרשמו, מספר ההגרלות ומספר הדירות בכל הגרלה. חישוב של יחסי הזכייה באמצעות נתונים אלה ברמת הישוב חוטאים במספר כשלים שעלולים להוביל להטיה בחישוב יחסי הזכייה.
כשל ראשון נובע מכך שחישוב של יחסי הזכייה ברמת הישוב לוקח בחשבון את מספר הנרשמים השונים באותה עיר, אך מתעלם מהעובדה שלא כל המשתתפים בהגרלה נרשמים לכל ההגרלות באותה העיר. לראייה, בראשון לציון מתקיימות ארבע הגרלות כאשר באחת מהן, הגרלה 1847, נרשמו 33,894 משתתפים ואילו בהגרלה 1850, נרשמו 31,551 משתתפים. מדובר בכ-2,500 משתתפים שעלולים לשנות באופן משמעותי את יחס הזכייה.
כשל נוסף קשור לעובדה שיש דירות שמיועדות לבני המקום, כלומר תושבי אותו יישוב בו מתקיימת ההגרלה. בתהליך ההגרלה מוגרלות הדירות תחילה לבני המקום. אלה שזכו בדירה נמחקים מהרשימה ואילו אלה שלא, רשאים להיכלל בהגרלה גם לשאר הדירות בישוב יחד עם שאר הנרשמים. המשמעות היא שלמעשה יש שני יחסי זכייה שונים: אחד לבני המקום והשני לשאר האוכלוסייה כולל בני המקום שלא זכו בדירות. לאור כך, על מנת לחשב את יחס הזכייה יש לקזז את מספר הדירות המיועדות לבני המקום מכלל הדירות המשתתפות בהגרלה ואת מספר הזוכים באותן דירות מכלל המשתתפים בהגרלה.

הקושי בחישוב יחסי הזכייה ברמת היישוב לאור מה שצוין יכול להתבצע במקרה הטוב רק כממוצע של יחסי הזכייה בכל אחת מההגרלות באותו ישוב. עיבוד כלכליסט לנתוני ההגרלות על בסיס המתודולוגיה שהוצגה חושפת כי יחס הזכייה הממוצע לבני המקום הגבוה ביותר, קרי המקומות שבהם הכי קשה לבני המקום לזכות בדירה הם בירושלים, בה היחס עומד על זוכה לכל 1,758 מתמודדים, בתל אביב יחס זה עומד על זוכה לכל 449 מתמודדים ובראשון לציון על זוכה לכל 344 מתמודדים. לעומת זאת היחס הכי נמוך, כלומר זה שמצביע על סיכויי הזכייה הגבוהים ביותר, הוא בטורעאן שם על כל שלושה מתמודדים בני המקום יהיה זוכה אחד, בבת חפר על כל 7 מתמודדים יהיה זוכה ובדימונה על כל 11 מתמודדים יהיה זוכה.
יחס הזכייה הממוצע לכלל האוכלוסייה, בקיזוז הדירות לבני המקום, מעלה תוצאות אחרות לגמרי ולפיהן הישוב שבו יהיה הכי קשה לזכות הוא דווקא נתיבות שם יחס הזכיות הממוצע בשתי ההגרלות בעיר עומד על זוכה אחד לכל 540 מתמודדים בהגרלה, בירושלים הנתון עומד על זוכה לכל 507 מתמודדים ובאור יהודה על זוכה לכל 502 מתמודדים. מנגד, הערים בהן יש את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בדירה הן עכו שם יהיה זוכה לכל 63 מתמודדים, דימונה עם זוכה לכל 65 מתמודדים ונהריה עם זוכה לכל 74 מתמודדים.
1 צפייה בגלריה
באר יעקב עירוניות צפיפות ישראל מצטופפת
באר יעקב עירוניות צפיפות ישראל מצטופפת
באר יעקב- מהערים בהן יש את הסיכוי הנמוך ביותר לזכות
(צילום: שאול גולן)
הדרך הנכונה לבחון את סיכויי הזכייה של המתמודדים היא ברמת ההגרלה הבודדת שמתעלמת מהטיות שיכולות להיות כתוצאה מהגרלות שונות באותה עיר, כאשר בחלקן מספר דירות נמוך ובחלקן הגרלה עם מספר דירות גבוה. בחינה של הנתונים ברמת ההגרלה הבודדת מתייחסת אך ורק לנתונים הרלוונטיים להגרלה והיא הבדיקה "הנקייה" ביותר.
מהנתונים עולה כי ההגרלות שבהן לכלל האוכלוסייה יש את הסיכויים הטובים ביותר לזכות בדירה הן: הגרלה מספר 1927 בדימונה בה יהיה זוכה לכל 21 מתמודדים, הגרלה מספר 1901 בעכו בה יהיה זוכה לכל 29 מתמודדים, והגרלה מספר 1902 בעכו בה יהיה זוכה לכל 38 מתמודדים. מנגד, ההגרלות שבהן יש את הסיכוי הנמוך ביותר לזכות בדירה הן: הגרלה מספר 1844 בירושלים בה יהיה זוכה לכל 1,675 מתמודדים, הגרלה מספר 1843 בירושלים בה יהיה זוכה לכל 960 מתמודדים והגרלה 1959 בבאר יעקב בה יהיה זוכה לכל 858 מתמודדים.