סגור
 יישוב נופית שבגליל התחתון
היישוב נופית (צילום: ויקיפדיה)

למחוסרי דיור? למיליונרים: מכרז מחיר מטרה ביישוב נופית מחטיא את המטרה

רמ"י משווקת קרקע ל-40 יח"ד במסגרת התוכנית ביישוב נופית היוקרתי בגליל התחתון, וממחישה שוב שהיא לא מכוונת למי שזקוק לה באמת; במילים אחרות, המדינה מחלקת קרקע נדירה במתנה

רשות מנהל מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה שלשום (ה') מכרז לשיווק קרקע ל־40 יח"ד בבנייה רוויה בהרחבה הדרומית של יישוב הווילות הפרברי נופית שבגליל התחתון. הקרקע מוצעת במסגרת תוכנית "מחיר מטרה", שנועדה, לפחות לפי היעד המקורי, לאפשר דיור למחוסרי דיור ולהוריד את מחירי הדירות בכלל.
בינואר 2022 הוחלט שתוכנית מחיר מטרה תתאפשר גם במתחמי בנייה צמודת קרקע ביישובים שבהם ערך הקרקע הוא פחות מ־20 אלף שקל למ"ר, או שמדורגים נמוך לפי המדד הסוציו־אקונומי של הלמ"ס. אלא שבדיקת "כלכליסט" מעלה שהמכרז בנופית לא עונה על אף אחד מהקריטריונים האלה, זאת כאשר הדירוג הסוציו־אקונומי של היישוב הוא 10 מתוך 10 ושיטת החישוב למ"ר לקויה. במילים אחרות, המדינה מחלקת קרקע נדירה במתנה.
מנתוני רשות המסים עולה כי ביולי 2022 נמכר ביישוב בית בשטח 220 מ"ר על מגרש בשטח 668 מ"ר ב־4.2 מיליון שקל (19 אלף שקל למ"ר). בפברואר 2022 נמכר בית בשטח 245 מ"ר על מגרש בשטח 721 מ"ר ב־4.5 מיליון שקל (18.6 שקל למ"ר).
שמאי המקרקעין אסף גסטפרוינד מסביר ששיטת החישוב לפי מ"ר אינה מתאימה כלל לבנייה פרטית כפרית: "לא נהוג לחשב שווי נכסים צמודי קרקע לפי שווי מ"ר בנוי. חישוב כזה בבתים צמודי קרקע מוביל במרבית המקרים, כמו במקרה זה, לעיוות בתוצאה. כך יוצא שמשווקים מגרשים יקרים לאוכלוסייה מבוססת, שונה לחלוטין ממה שכוון במקור בתוכנית מחיר מטרה".
לדבריו, "ההשוואה בין מחיר למ"ר בבנייה צמודת קרקע למחיר למ"ר בבנייה רוויה היא הוספת חטא על פשע, משום שמדובר בהשוואה בין שני מוצרים שונים לחלוטין. מ"ר בנוי בבנייה צמודת קרקע מגלם גם שטח קרקע גדול, ואילו מ"ר בנוי בבנייה רוויה לא מגלם זאת. זה כמו לומר שמרצדס וטויטה הן זהות רק משום ששתיהן מכוניות. אילו רמ"י הייתה מעוניינת באמת לבצע את הבדיקה הנכונה - היה עליה לקחת נתונים מיישובים דומים שבהם יש בנייה רוויה לצד בניה צמודת קרקע, לבדוק את היחס בין שני סוגי הבנייה השונים ולהביא זאת לידי ביטוי במכרז".
מרמ"י נמסר ש"יתקיים שיווק קרקעות לתוכנית מחיר מטרה ברשויות שבתחומן המחיר למ"ר דירתי ממוצע לא עולה על 20 אלף שקל, לפי נתוני רשות המסים בסוף שנת 2020. בהסכמת אגף התקציבים באוצר רשאית רמ"י לקבוע כי מתכונת השיווק תתקיים גם ברשויות שבהן המחיר למ"ר מגיע ל־24 אלף שקל למ"ר".