סגור

למרות ההסתייגויות: יישוב חדש צפוי לקום בגליל התחתון

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה להפקדה את התוכנית להקמת היישוב שיבולת - המפירה את מדיניות מינהל התכנון שלא להקים יישובים על שטחי טבע. שרת הפנים שקד: "תכנון היישוב היה תקוע במשך שנים"

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה אתמול להפקיד את השינוי לתוכנית המתאר של מחוז הצפון לצורך הקמת היישוב שיבולת. בתגובה, שרת הפנים איילת שקד אמרה כי "מדובר בצעד קריטי להתנעת הליכי התכנון של היישוב, שנתקעו במשך שנים לנוכח הסתייגויות שונות של מינהל התכנון, ונפתרו לאחר מו"מ עיקש שניהל יו"ר מטה התכנון הלאומי מול גורמי המקצוע במועצה הארצית".


הודעתה של שקד מעידה כי ברקע ההחלטה להפקיד את התוכנית יש קונפליקט בין אינטרסים סותרים, שכן יש בה הפרה נוספת של המדיניות המוצהרת של מינהל התכנון ושל מחוז צפון שלא להקים יישובים על שטחי טבע או חקלאות.
ראשיתה של היוזמה להקמת היישוב שיבולת היא ב־2003, אז ראש הממשלה אריאל שרון יזם תוכנית להקמת עשרה יישובים קהילתיים בצפון, כולל היישוב שיבולת שעל רכס הר תורען. היישובים בסביבה התנגדו להקמתו כי חששו שימשוך אוכלוסייה חזקה ויפגע בהם, ובמשרד להגנת הסביבה ובחברה להגנת הטבע התנגדו בשל הפגיעה הצפויה בטבע ובנוף. בסופו של דבר, ועדות התכנון לא אישרו את הקמת היישוב. ב־2015 אישרה המועצה הארצית להקים במקום יישוב המשלב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, וב־2018 הוחלט בקבינט הדיור להקים אותו כיישוב צמוד־דופן ליישוב בית רימון.

"מודל התיישבותי חדש"

מעיון בדיוני מוסדות התכנון בשנים האחרונות ניתן להיווכח כי אלה קיבלו את החלטת הממשלה, אך היו מודעים לבעייתיות להקמת יישוב בשטח טבעי. בישיבה שנערכה בדצמבר 2019 בוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים), הודגש כי יש להבטיח את ייעול השימוש בקרקע כך שלפחות 20% מהתושבים יהיו עם צרכים מיוחדים.
קק"ל, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הביעו עניין בכך שהיישוב יוצמד לבית רימון, ואילו במשרד החקלאות פחות התלהבו מהקמת היישוב. במכתב שנשלח בשבוע שעבר ללשכת התכנון במחוז צפון, כתב סגן מנהל המחוז, סולימאן זועבי, כי "הקמת היישוב לא מתואמת עם המדיניות של פיתוח בר־קיימא, שמירה על שטחים פתוחים וחיסכון במשאבים".

2 צפייה בגלריה
הר תורען בית רימון
הר תורען בית רימון
הר תורען (משמאל) ולמרגלותיו המועצה המקומית טורעאן
(צילום: ויקיפדיה)

אופיר שיק, תושב בית רימון וסגן ראש המועצה האזורית גליל תחתון, מעיד כי מרגע שהוחלט שהיישוב יוקם בצמידות לבית רימון ולא במרכז רכס תורען, נפתרה סוגיית הקמתו. "רצינו ליצור מודל התיישבותי בפורמט של מרחב קהילתי שמכיל אנשים עם מוגבלות. זה יהיה יישוב סטנדרטי, רק שבכל מגרש שישי תיבנה דירה לאנשים עם מוגבלות, שיוכלו להשתלב בוועדות היישוב ובתנועות הנוער", אמר שיק.
הדיון אתמול במועצה הארצית לתכנון ולבנייה נסב בעיקר סביב אופן הבטחת האופי השילובי של היישוב. החשש שעלה הוא שהאוכלוסייה המיוחדת תהיה מיעוט מבוטל - או במילים אחרות, שיוקם עוד יישוב פרברי על שטח פתוח. לעומת זאת, נציגי מטה התכנון הבהירו כי היישוב יהיה מונגש לנכים, ש־20% מהמגרשים יוקדשו לבעלי צרכים מיוחדים, ואף ניתן יהיה להקים עליהם דירות ייעודיות לבעלי מוגבלויות. אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון, סיכם את הדיון: "לדעתי, מה שיקרה בשיבולת יזלוג גם לבית רימון, שהיה יישוב שכמעט פשט רגל, וניצל בזכות החטיבה להתיישבות. קורים שם דברים טובים".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד ימינה כנס תחזיות
איילת שקד ימינה כנס תחזיות
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: אבי מועלם)

מתוכננים יישובים נוספים

התוכנית להקמת שיבולת אינה התוכנית היחידה שמקודמת על ידי הממשלה. בדצמבר היא הודיעה על הכוונה להכפיל את אוכלוסיית רמת הגולן בתוך שלוש שנים, כשלדברי הממשלה, המטרה תושג, בין היתר, באמצעות הקמת שני יישובים. בנוסף, בינואר אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה את הקמת היישוב חנון בעוטף עזה, במרחק 7 ק"מ מגדר המערכת.
השרה שקד הוסיפה כי "לצערי, לאחר אישורו בממשלה, לא חלה התקדמות משמעותית, ולכן היישוב נזנח. אך בעקבות ההתעקשות של מטה התכנון הלאומי, הצליחו לפרוץ את המחסום, להעלות את התוכנית לדיון ולגייס בה רוב".
ממינהל התכנון נמסר: "מדובר ביישוב שאמור לשלב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, ועל כך הקפידה המועצה הארצית שאישרה להפקדה את התוכנית. עם זאת, מדיניות התכנון היא שיש העדפה בהרחבתם וחיזוקם של יישובים קיימים, ויש להימנע, למעט במקרים חריגים, מהקמת יישובים חדשים".