סגור
השר דוד אמסלם דודי אמסלם
השר דודי אמסלם (צילום: אבי מועלם)

בלעדי
אמסלם מקדם ליו"ר דירה להשכיר דירקטור שהועמד להדחה לפני חצי שנה

דירקטוריון החברה דירה להשכיר אמור לאשר היום את מינויו ליו"ר של פעיל הליכוד חיים פרוימוביץ, מהלך שמקדם השר דודי אמסלם. שר השיכון מתנגד למינוי, מה שעלול להוביל לשיתוק פעילות החברה

דירקטוריון החברה הממשלתית דירה להשכיר אמור לאשר היום מינוי יו"ר חדש. אם המהלך שאותו מקדם השר דודי אמסלם יצליח, דירקטור בחברה בשם חיים פרוימוביץ יוכל לרשום לעצמו קידום מרשים. זאת לאחר שבנובמבר 2022 מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים זימנה אותו לשימוע לקראת הפסקת כהונתו.
על קשריו של פרוימוביץ החרדי עם אמסלם אפשר ללמוד מקליפ שהופץ לפני יומיים בטלגרם ובטיקטוק על ידי משתמש שמכונה "נתפס". בקליפ שכותרתו "חוגגים עם אמסלם" נראה השר בסעודה בביתו. לצידו יושב ראש הממשלה בנימין נתניהו. אמסלם וסועדים נוספים שרים טקסט מן המקורות שהלחין משה לאופר "לבנימין אמר ידיד ה' ישכון לבטח לבטח עליו". גם פרוימוביץ מככב בקליפ, שר בדבקות, ובסופו מניח ידיים על כתפיו של אמסלם.

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  דודי אמסלם והדירקטור חיים פרוימוביץ
בנימין נתניהו  דודי אמסלם והדירקטור חיים פרוימוביץ
בנימין נתניהו, דודי אמסלם והדירקטור חיים פרוימוביץ
(צילום: טיקטוק)

פרוימוביץ מוכר כפעיל ליכוד ותיק, ושימש בשנת 2009 כחבר ועדת הבחירות המרכזית מטעם סיעת הליכוד. ב־2019 שר האנרגיה באותה עת יובל שטייניץ ניסה למנות אותו לדירקטור בחברת מקורות אך הוועדה לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות דחתה את הבקשה למינוי בגלל חוסר התאמה. שטייניץ לא אמר נואש ומינה אותו לדירקטור בחברה הבת שח"מ־מקורות ביצוע. בתחילת 2022 מינה אותו זאב אלקין שר השיכון דאז לדירקטור בחברת דירה להשכיר. פרוימוביץ הוא יזם נדל"ן ולכן אף חתם על הסדר ניגוד עניינים.
המהלך של אמסלם מעורר תהיות ולא רק בגלל הקשרים הפוליטיים אלא גם משום שהוא עשוי להוביל את החברה לשיתוק. חברת דירה להשכיר נוסדה ב־2013 במטרה לפתח את שוק הדיור להשכרה ארוכת טווח במחיר מפוקח. כיום החברה כפופה לשר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף. אם הדירקטוריון יאשר את המינוי, הצעד הבא יהיה אישור ועדת גילאור לבדיקת מינויים בחברות הממשלתיות, ולבסוף חתימה של שני שרים: גולדקנופף ואמסלם. שר השיכון מתנגד למינוי שלו שכן הוא מעוניין למנות אדם מטעמו. כך ייווצר מצב שבו בראש החברה עומד אדם שלא זוכה לתמיכת השר שממונה עליה. תמוהה גם העובדה שישיבת הדירקטוריון כונסה ללא תיאום עם שר השיכון.
הליך השימוע לפני הדחה שאליו זומן פרוימוביץ על ידי רוזנבוים בנובמבר 2022 היה חלק ממאבק שלה בחברה בניסיון להשפיע על זהות סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל. טענתה היתה כי פרוימוביץ הוא חלק מהדירקטוריון שמונע איוש התפקידים החשובים. בדירקטוריון ביקשו למנות לתפקד סמנכ"ל הכספים מועמד פנימי שמשמש כיום ממלא מקום סמנכ"ל הכספים ולאחרונה הודיע על התפטרותו. בנוסף מפברואר 2021 משמשת כממלאת מקום המנכ"ל ענבל דוד, עד אז היועצת המשפטית של החברה. הדירקטוריון ביקש להפוך את המינוי שלה לקבוע, אך גם את המהלך הזה רוזנבוים מנעה.
מצב הדברים כעת הוא שלחברה אין סמנכ"ל כספים קבוע, אין יועץ משפטי, היא מנוהלת על ידי מנכ"לית בתקן ממלאת מקום, ו־4 מתוך 9 מושבים בדירקטוריון לא מאוישים. הבלגן הזה יעצים אם אמסלם יוסיף לכך גם יו"ר שאינו מקובל על השר שאחראי על החברה.
כשהוקמה החברה בתקופה שבה יאיר לפיד שימש שר האוצר ניתן לה תפקיד מפתח לחילוץ שוק הדיור מהמשבר שבו היה שרוי. החזון של לפיד היה בנייה של 100 אלף דירות להשכרה ארוכת טווח. לו החזון היה מתממש אפשר היה לחסוך מאזרחים רבים את נטל המשכנתא והתייקרות הריבית. אלא שכניסתו של משה כחלון למשרד האוצר ב־2015 והדגש שנתן לתוכנית מחיר למשתכן פגעו בפעילות דירה להשכיר. אלקין כשר בינוי שינה את הגישה ולחץ להגדיל את הקצאות הקרקע לחברה. בעקבות זאת בשנת 2021 הוקצו לחברה קרקעות לבניית 10,000 דירות ובשנת 2022 מגרשים לבניית 6,500 דירות. אבל החולשה של שדרת הניהול של החברה יחד עם עליית הריבית ששוחקת רווחים של פרויקטים להשכרה מאיימים להוביל לקריסת החזון.
מלשכת שר השיכון נמסר: "השר רואה חשיבות גבוהה מאוד בפעילות דירה להשכיר. לשר אין ספק כי הליך הבחירה יתבצע בהתאם לנהלים והכללים". מדירה להשכיר נמסר: "בחירת יו"ר החברה תתבצע בהתאם לכל הכללים והדין". מטעם השר אמסלם נמסר: "המועמד החרדי הוא בעל כישורים רבים, חבר בנבחרת הדירקטורים כבר כמה קדנציות, ישב ויושב בדירקטוריונים שונים, כולל כאלה שמונו ע"י הממשלה הקודמת. פרוימוביץ לא חבר מרכז ליכוד ולא חבר באף מפלגה אחרת".
מרשות החברות נמסר: "לשם קיום הליך בחירת יו"ר דירקטוריון נדרשת פנייה של השרים לרשות החברות. בפני הרשות לא הונחה פנייה מאת שני השרים הממנים. לכשתתקבל פניה היא תטופל בהתאם להליכי המינוי המקובלים. בין היתר, הכנת חוות דעת והבאת המינוי בפני ועדת המינויים. המינוי ייכנס לתוקף רק בכפוף אישור ועדת המינויים וחתימת השרים על כתב המינוי.