סגור
תחנה מרכזית אוטובוס בת גלים חיפה
תחנה מרכזית בת גלים, חיפה (צילום: ארכיון היסטורי "אגד", ויקימדיה)
בלעדי

מלון ומגדלים של 20 קומות: התוכנית החדשה של נצבא בבת גלים שבחיפה

מאז 2003 מבנה התחנה המרכזית הישנה של אגד בבת גלים,  המשתרע על שטח של כ-63 דונם, נטוש ועזוב. התוכנית שנצבא מקדמת למתחם כוללת מלון עם 230 חדרים, קומת מסחר, שני מגדלי תעסוקה ושני מגדלי מגורים בני 20 קומות, שכנראה יושכרו לטכניון ולבית החולים רמב"ם

התחנה המרכזית הישנה של אגד בבת גלים בחיפה היא אחד המונומנטים המוכרים בצפון הארץ, בעיקר בגלל הבולטות שלה על רקע הסביבה החופית השטוחה וההר ברקע. עם זאת, מאז 2003 מבנה התחנה, המשתרע על שטח של כ-63 דונם, נטוש ועזוב.
לכלכליסט נודע שבימים אלה נצבא, שהיא הבעלים של המתחם, מקדמת מול עיריית חיפה והוועדה המחוזית תב"ע חדשה, הכוללת את הסבתו של המגדל למלון ובו 230 חדרי אירוח ואת המבנה האופקי של קומת המסד, למסחר. מערבית למגדל הקיים מתוכנן מבנה ציבור בשטח של 5,500 מ"ר. צפונית למגדל, מציעה התוכנית 2 מגדלי תעסוקה ומגורים, ועוד שני מבני תעסוקה, שכנראה יושכרו לטכניון ולרמב"ם, בגובה של כ-20 קומות.
התוכנית עליה חתום משרד האדריכלים SO שבראשו עומדים שחר לולב ועודד רוזנקיאר, מציעה העצמה משמעותית למתחם, שכרגע כולל את המגדל - שטח של 10,000 מ"ר, ואת קומת המסד - שטח של 7,200 מ"ר. קומפלקס המגדלים החדש כולל 1,350 יח"ד, 32,300 מ"ר שטחי מסחר, 65,000 מ"ר שטחי משרדים, 12,500 מ"ר מוסדות ציבור, 230 חדרי מלון ושטחי חניה מעל הקרקע ל-1,900 כלי רכב. בין היתר, התוכנית מציעה מיתון תנועה בדרך ההגנה (כביש מס' 4) והפיכתה מדרך לשדרה עירונית.
1 צפייה בגלריה
הדמיה מלון נצבא מתחם תחנת אגד בת גלים חיפה SO Architecture
הדמיה מלון נצבא מתחם תחנת אגד בת גלים חיפה SO Architecture
הדמיית התוכנית
(הדמיה: SO Architecture)
מבנה התחנה המרכזית של אגד בבת גלים, שתוכנן ע"י האדר' אריה פרייברגר, במשרד האדריכלים שרון-אידלסון, הוא אחד מסמלי הברוטליזם באדריכלות הישראלית. מבנה התחנה, מוקם בין השכונות בת גלים וקרית אליעזר, מתוך רצון לייצר מרכז תחבורתי שבו יצטלבו אוטובוסים, רכבות, ונמל ימי. הוא כולל את בניין התחנה, שאורכו 275 מטר, ומעליו, מגדל המשרדים בן 13 קומות. בשאר המגרש הגדול נבנו מוסכים וחניונים, וגם, מנהרה רחבה להולכי רגל, המחברת בין שכונת קריית אליעזר, התחנה המרכזית ובין תחנת הרכבת בת גלים.
מבנה התחנה המרכזית בחיפה עבר לרשות איש העסקים קובי מימון בסוף שנות ה-90, כשחברת אגד נאלצה למכור את חברת נכסי הנדל"ן שלה, נצב"א (ראשי תיבות של "נכסי צאן ברזל אגד"). בשנת 1997 נרשמו לראשונה מניותיה של נצבא למסחר בבורסה. ב-2003 היא החלה בייזום והקמה של פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים, וב-2004 החלה לפעול גם באירופה, בתחום של רכישה והשכרת משרדים ומבני לוגיסטיקה. בשנת 2015 רכשה חברת איירפורט את מלוא החזקות הציבור במניות נצבא, וב-2017, לאחר פירעון כל איגרות החוב שהנפיקה נצבא לציבור, נצבא חדלה מלהיות תאגיד מדווח וכיום היא חברה פרטית.
גם אם התוכנית תאושר להפקדה ע"י הוועדה המחוזית, לכשיגישו אותה, הרי שפחות ברור מתי היא תמומש. כמו שזה נראה כרגע, אזור חיפה שופע תוכניות שמתחרות בדיוק על אותו קהל יעד: המדינה מקדמת את תמ"א 75, התוכנית לפינוי התעשיה המזהמת ממפרץ חיפה, המשתרעת על שטח של 35,000 דונם ומציעה הקמת 15 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ו-100 אלף יח"ד; עיריית חיפה מקדמת את מתחם הבננה, 700 דונם במבואות הדרום-מזרחיים של העיר, שם מתוכננים 900 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 70 אלף מ"ר שטחי מסחר, ו-3,400 יח"ד; נמל חיפה המופרט מתכנן בניית כ-600,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.
כמובן שמימוש מקסימלי של שתי היוזמות האחרונות, ממש כמו תחנת אגד בבת גלים, תלוי במינהור הרכבת. לעת עתה, היעד הזה רחוק מאוד ממימוש. באוקטובר 2024 הגישה עיריית חיפה תביעה נגד רכבת ישראל, רמ"י, משרד התחבורה, משרד האוצר והמועצה הארצית לתכנון ובנייה – בדרישה לא לאפשר את חישמול רצועת הרכבת בלי שיקוע.
הכלכלן איתי שפרן, שבד"כ ספקן לגבי יוזמות פיתוח התעסוקה המועצמות באזור חיפה, דווקא חיובי ביחס למתחם אגד בבת גלים: "צומת בת גלים-קרית אליעזר הינו בין הצמתים העירוניים המשמעותיים הקיימים במטרופולין חיפה. האזור הוא מהמונגשים ביותר שיש, עם רכבת כבדה, מטרונית, ומעטפת מיטבית של בית חולים, תעסוקה, לרבות בסיסים צבאיים ובעיקר, אוכלוסייה. כל המכלול הזה מאפשר כבר עכשיו, בלי תוספת זכויות, להקים פאוור סנטר גדול במתחם התחנה המרכזית הישנה. תוספת התעסוקה שעשויה לשרת את רמב״ם הגיוניות-כך זה פועל באיכילוב ובתל השומר".