סגור
פרויקט בנייה ב עכו
פרויקט בנייה. מפסיקים את השביתה (צילום: אלעד גרשגורן)

אחרי שבוע וחצי: בוטלה השביתה בוועדות התכנון של הערים הגדולות

פורום 15 הערים הגדולות החליט לבטל את השבתת הוועדות המקומיות. "לא צפויים דיונים בכנסת על חוק ההסדרים עד חג הפסח, לעת עתה נפסיק את השביתה"

פורום ה-15, המאגד 17 רשויות חזקות ועצמאיות בישראל, ביניהן תל אביב, חיפה, ב"ש, ראשל"צ, נתניה ופ"ת, הודיע היום כי החליט להפסיק את השבתת פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בערים החברות בפורום. בבסיס ההשבתה, שהתחילה ביום א' 19.3.23, עמדה הדרישה שהממשלה תסיר מחוק ההסדרים את הפרקים הנוגעים להלאמת הארנונה, התשתיות הלאומיות ופרק התכנון והבנייה.
סלע המחלוקת העיקרי הוא הלאמת הארנונה: העברת ההכנסות מארנונה עסקית של רשויות מצליחות לקרן מיוחדת שתעניק מענקים לכל רשות שתבנה יחידת דיור, ובכך לחזק רשויות חלשות יותר. עוד היו במחלוקת נושאים שקודמו בחוק ההסדרים כמו הסמכת מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לאשר ולקדם פרויקטי פינוי בינוי או כל פרויקט התחדשות עירונית אחר ללא הסכמת העירייה וללא אישורה; הקמת ועדה ממשלתית שתיתן היתרי בנייה במקום העיריות והוועדות המקומיות לתכנון ובנייה אם הוועדה תחליט שהוועדה המקומית "איטית"; פריצת כל מגבלות הרעש בפרויקטים שיוגדרו על ידי הממשלה כלאומיים ופרק הקובע שגופים הקשורים בהקמת או בניית תשתית לאומית יוכלו לפעול בתוך ערי ישראל, ללא צורך בהסכמת העירייה או אישורה.
מהפורום נמסר היום כי: ״חוק ההסדרים עבר אמש בקריאה ראשונה, כאשר כל דרישות השלטון המקומי לא כובדו. עם זאת, מאחר וממילא לא צפויים דיונים בכנסת על חוק ההסדרים עד חג הפסח, פורום ה-15 החליט להפסיק לעת עתה את השביתה, ולאחר החג יתכנס כדי להחליט על המשך צעדי המאבק כנגד חוק ההסדרים״.
יש לציין כי במרכז השלטון המקומי לא ממש שיתפו פעולה עם יוזמת ההשבתה של ערי פורום ה-15. ההתחייבות להשבית את כל מחלקות התכנון גם בערים ובישובים שלא חברים בפורום, החל מיום חמישי האחרון (23.3.32), לא יצאה לפועל. ביום רביעי יצאה הודעה: "בהמשך למשא ומתן שהתקיים לאחרונה בין מרכז השלטון המקומי ומשרד האוצר, הושגה הערב התקדמות לגבי סעיפי תקציב המדינה הנוגעים לשלטון המקומי, עבור תושבי הרשויות, ולכן מרכז השלטון המקומי קיבל החלטה לא להשבית בשלב זה את פעילות ועדות התכנון ובנייה".