סגור
בתי מלון ב מפרץ אילת
אילת. מכרז חמישי המציע קרקע בשכונת "שיפולי ההר" בשנתיים האחרונות (צילום: רונן טופלברג)

ביקוש גבוה ומחירים נמוכים לקרקע שרמ"י שיווקה לבנייה רוויה למגורים באילת

מדובר בשטח בן 1,440 דונם שמיועד לשכונת "שיפולי ההר" בעיר, ובה מתוכננות לקום 2,680 יח"ד בשילוב תעסוקה ומסחר. בשונה ממכרזים קודמים של רמ"י ב-5 השנים האחרונות, הקרקע לא משווקת במסגרת תוכניות מסובסדות, או לצמודי קרקע

רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) פרסמה אתמול (א') תוצאות מכרז לשיווק קרקע בשכונה החדשה המכונה "שיפולי ההר" באילת. מדובר במכרז חמישי המציע קרקע בשכונה זו בשנתיים האחרונות.
ואולם, בשונה מהמכרזים הקודמים שהציעו קרקע במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" או לבנייה צמודת קרקע, הפעם מדובר בבנייה רוויה רגילה. אף על פי כן, הביקוש למגרשים היה גבוה יחסית ועמד על 6 הצעות לכל אחד מ-4 המתחמים. יחד עם זאת, ההצעות שהתקבלו, יחד עם הוצאות הפיתוח, היו רחוקות מאד ממחירי השומה שבהם נקבה רמ"י.
שכונת שיפולי ההר, ששטחה 1,440 דונם, ממוקמת בשטח הררי מצפון לעיר הבנוייה, כקילומטר מצפון לבית העלמין אילת, וכקילומטר מערבית לקיבוץ איילות ובצמוד לשמורת הטבע של הרי אילת. בשכונה כולה מתוכננות 2,680 יח"ד הכוללות צמודי קרקע, בנייה רוויה, בניה רוויה בשילוב תעסוקה ומסחר, ודיור מיוחד. הצפיפות הכללית של השכונה נמוכה ועומדת על 5.95 יחידות לדונם (לשם השוואה, הצפיפות בפרוייקט התחדשות עירונית בקריית ים היא 46.5 יח"ד לדונם). השכונה תיבנה ליד מגרש גולף בשטח של 850 דונם, שיכלול גם פרויקט מלונאי בן 560 חדרים.
הזוכים במכרז האחרון של רמ"י הם אוליצקי פיתוח ומגורים, שישלמו 24.8 מיליון שקל על שטח בגודל 9 דונם, שניתן לבנות עליו 88 יח"ד; עמרם אברהם, שישלמו 27.42 מיליון שקל על כ-10 דונם, שעליו ניתן לבנות 99 יח"ד; אדני ארץ באמצעות אש שיכון ויזמות שישלמו 25.052 מיליון שקל על מגרש בשטח 7.7 דונם שעליו ניתן לבנות 88 יח"ד; וחברת לוזון את לביא, שישלמו 42.32 מיליון שקל על מגרש בגודל של כ-27 דונם שעליו ניתן לבנות 100 יח"ד. המחיר הממוצע לדונם היה כ-2.7 מיליון שקל.
מעיון באתר רמ"י ניתן ללמוד כי בשנים האחרונות לא היה שום שיווק של קרקעות לבנייה רוויה למגורים שלא במסגרת תוכניות משרד הבינוי והשיכון, כך "מחיר מטרה", או "מחיר למשתכן". המכרז האחרון בעיר שהיה מיועד לשוק החופשי התקיים ב-2018, בשכונת שחמון, וזכה להיענות נמוכה: הוגשו הצעות ל-3 מתוך 5 מתחמים. ל-2 המתחמים שזכו הוגשה בין הצעה אחת לשתיים והצעה שזכתה היתה נמוכה משמעותית ממחיר השומה. המחיר הממוצע לדונם היה כ-950 אלף שקל לדונם.
אוהד אסרף, מחברת שיווק הנדל"ן ארי מגורים מעריך שהמחירים בשכונה החדשה ינועו בין 20-23 אלף שקל למ"ר. "תפיסת העולם של היזמים, כפי שאני מבין, היא למכור במחירים של רובע השדה, שבנייתו התחילה לאחרונה. האיכויות של השכונה, שדי מרוחקת מהעיר הבנוייה, הם הנוף המדברי ובמקומות מסויימים, מבט לים". ע"פ אתר מדלן, המחיר הממוצע למ"ר בשכונת שחמון 20,500 שקל, ובשכונת מצפה ים, 18,300 שקל.
מנכ"ל של אחת מהחברות שזכו באחד המתחמים במכרז האחרון, מסביר שמבחינת החברה שלו אילת היא עיר עוגן: "אני לא רואה אנשים שיצאו לסיני, טורקיה או יוון בתקופה הקרובה. מצד שני, מחירי הלינה במלונות יאמירו. החלופה היא דירות נופש. בו זמנית יש בעיר אוכלוסייה, שמעדיפה לגור בה גם בגלל הטבות המס. שכונת שיפולי ההר היא עתודת הקרקע של אילת להתפתח". הוא אומר שיש כעת חברות יזמיות שנהנות מהמצב: "יש היום הרבה הזדמנויות ומצד שני, מעט חברות שיש להן יכולת לנצל את ההזדמנויות האלה. הצלחנו לרכוש קרקע במחיר מינימום".