סגור
רמי שבירו מבעלי חברת שבירו ופרויקט בנייה של פדלון בראשון לציון
רמי שבירו, מבעלי חברת שבירו (צילום: קבוצת פדלון, יח"צ)

שבירו מבקשת לגבות עוד 120 אלף שקל מזוכי מחיר למשתכן

חברת הבנייה רכשה את הקרקע בראשון לציון מקלוד נחמיאס שזכה במכרז ומנסה לעשות רווחים על גבם של הזוכים בהגרלה. לטענת שבירו הקרקע נמסרה לנחמיאס מבלי שהייתה מוכנה לבנייה ולכן יש לדחות רטרואקטיבית את תאריך המסירה הרשמי

145 משפחות מצפות כבר חמש שנים וחצי לממש את זכייתם בהגרלה של מחיר למשתכן ולקנות בהנחה דירה בראשון לציון. אולם לאחרונה נודע להן כי החברה היזמית רמי שבירו מנהלת הליך משפטי מאחורי גבם שנועד לאפשר לה לגבות מכל בעל דירה כ־120 אלף שקל שיתווספו למחיר הדירה.
בעתירה שהגישה שבירו במרץ האחרון כנגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית ראשל"צ היא מבקשת שיאפשרו לה להצמיד את המחיר הבסיסי של הדירה למדד תשומות הבנייה מיום הזכייה במכרז באוגוסט 2017 עד למרץ 2022. בעוד שעל פי תנאי החוזה ועמדתה של רשות מקרקעי ישראל ההצמדה צריכה להיפסק ביוני 2020.
התקופה ששבירו מבקש להכניס לחישוב ההצמדה הייתה סוערת במיוחד, בעקבות הקורונה והמלחמה באוקראינה מדד תשומות הבנייה זינק בשנת 2021 לבדה ב־5.6%. לכן, על פי הפרשנות של שבירו למחיר הדירה המוזלת יש להוסיף כ־13%, ואילו על פי עמדת המדינה עצירת ההצמדה ביוני 2020 מובילה לכך שהדירות יתייקרו רק בכ־4.5%. מחיר דירה טיפוסית בפרויקט הוא כ־1.4 מיליון שקל, כך שלפי עמדת שבירו הן צפויות להתייקר בכ־180 אלף שקל ואילו על פי עמדת המדינה המחיר שלהן יתייקר רק בכ־60 אלף שקל.
בקשתה של שבירו למתן צו ביניים עד שתוכרע העתירה התקבלה על ידי בית המשפט ב־3 באפריל השנה. צו הביניים מאפשר לשבירו להכניס לחוזה סעיף לפיו הקונים יודעים כי מחיר הדירה אינו סופי ויכול להשתנות. אלא שבאופן תמוהה הצו הזה התקבל ללא ידיעת רוכשי הדירות שכלל לא היו צד לעתירה. ברגע שנודע לדיירים על ההחלטה הם הגישו לבית המשפט באמצעות עורכי הדין ליאור לוי וליאור מזרחי בקשה לצרפם כמשיבים לעתירה, וכן בקשה לביטול הצו שמאפשר להוסיף לחוזה את סעיף השינוי במחיר.
עו״ד ליאור לוי אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי "גם ככה בעסקה לרכישת דירה יש מידה של אי וודאות שנובעת מעליית מדד תשומות הבניה וריביות המשכנתא. לכן יש לפעול בכל הדרכים על מנת להבטיח שרוכשי הדירות יקבלו וודאות בעניין, במיוחד לאחר המתנה כה ארוכה".
עבור חברת רמי שבירו שבבעלות רונית ורמי שבירו, מחיר למשתכן והתוכניות שהחליפו אותה הן מכרה זהב. החברה בונה מעל ל־7,000 דירות במסגרת התוכניות האלה. בהליך הזה מייצג אותה עו"ד אבי ליכט ממשרד מיתר לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
במכרז לבניית 207 יח"ד, 145 מהן במחיר למשתכן בשכונות נוריות בראשל"צ זכתה חברה של היזם קלוד נחמיאס באוגוסט 2017. בתקופה שבה נערך המכרז השיטה הנהוגה הייתה מחיר למשתכן שבה זוכה היזם שהתחייב למכור את הדירות הזולות ביותר לזוכים. הצעתו של נחמיאס למכירת הדירות לזכאים לפי 10,668 שקל למ"ר כולל מע"מ הייתה הנמוכה ביותר, הוא זכה ושילם עבור הקרקע והוצאות פיתוח כ־92 מיליון שקל. בינואר 2021 רמי שבירו קנה מנחמיאס את המתחם ושילם עברו 128.5 מיליון שקל - 36 מיליון שקל יותר מהמחיר שנחמיאס שילם.
הדרישה של שבירו מבוססת על תנאי המכרז שעל פיהם היזם מצמיד את מחיר הדירות למדד תשומות הבניה מהרגע שבו הוא זוכה במכרז, גם אם יחלפו שנים עד תחילת הבנייה. על פי התנאים האלה ההצמדה למדד התשומות נפסקת רק אם חלפו 20 חודשים מהיום שבו היזם קיבל את הקרקע. את הכללים האלה קבע שר האוצר דאז משה כחלון במטרה לעודד יזמים להתמודד במכרזי מחיר למשתכן שהיו אז חדשים ועוררו חששות מצד היזמים. בסוף שנת 2018 ההטבה הזו בוטלה.
קלוד נחמיאס קיבל את המגרשים מעיריית ראשל"צ בנובמבר 2018. על כך אין מחלוקת, ולפיכך ההצמדה למדד תשומות הבנייה אמורה להפסיק ביוני 2020. אבל שבירו טוענים כי המגרשים נמסרו תוך מחאה של נחמיאס משום שלא היו מוכנים לבניה. הבעיה המרכזית לטענתם היא שלא בוצעו על ידי העירייה עבודות הפיתוח והתשתית, וזהו תנאי מרכזי שבלעדיו אין למסור את המגרשים. לכן לטענתם באשמת הרשות המקומית תקופת ההצמדה הסתיימה זמן רב לפני שהושלמה הבנייה.
בינואר 2023 ועדת המכרזים של רמ"י דחתה בקשה של שבירו לעדכן את מועד מסירת המגרשים. בעקבות זאת פנתה החברה לעיריית ראשל"צ אשר הסכימה בכפוף להסכמת רמ"י לדחות את מועד מסירת המגרשים ב־21 חודשים כך שירשם כי הם נמסרו לה רק באוגוסט 2020. העתירה הוגשה במטרה לחייב את רמ"י לתקן את המועד המסירה.
בתגובה לעתירה טוענת רמ"י כי שבירו "מעלה טענות שאינן נכונות. ויתרה מכך, מחסירה מידע מהותי, בניסיון להטעות את בית המשפט". בנוסף, היא תוקפת את החברה על כך שניסתה לגבות מרוכשי הדירות את מלוא מדד תשומות הבניה החל ממועד הזכייה במכרז ללא שקיבלה היתר לכך ולא צירפה את הדיירים לעתירה "די בכל אלו כדי לדחות את עתירתה על הסף" נכתב.

1 צפייה בגלריה
עו״ד ליאור לוי
עו״ד ליאור לוי
עו״ד ליאור לוי
(ליה יפה)

ברמ"י מציינים כי כאשר שבירו קנו את הקרקע מצב הפרויקט כולל מועד מסירת הקרקע היה ידוע להם. הטענה של רמ"י היא כי שבירו פעלו בשיטת מצליח כאשר ניסו להחתים את הזוכים בהגרלה בחוזה שלפיו מחיר הדירות מוצמד למדד תשומות הבניה מיום הזכייה ועד נובמבר 2022 התקופה שבו התחילה החברה להחתים על החוזים. רק בעקבות פניה של רוכשים לחברת הבקרה מטעם משרד השיכון והתערבות של רמ"י נשלח מכתב משבירו לרמ"י ובו בקשה להתאים את הוראות המכרז ל"שינוי הנסיבות".
חברת שבירו מסרה בתגובה: "חברת שבירו עתרה נגד רמ"י ועיריית ראשל"צ בטענה על כך, שחישוב ההצמדה למחיר הדירה בהתאם למכרז צריך להיעשות ממועד סיום מרבית עבודות התשתית בקרקע וזאת כדי שניתן יהיה לחבר את הדירות לתשתיות לרבות מים, גז חשמל וכדומה. טענותיה של החברה בעיקרן הן נגד עיריית ראשל"צ ורמ״י אשר קבעו את מועד המסירה באופן שנוגד את תנאי המכרז ועוד בטרם התחילו את עבודת התשתיות כלל".