סגור
איירפורט סיטי
איירפורט סיטי (צילום: עמית שעל)

בלעדי
על שטח חקלאי: איירפורט סיטי יכפיל את שטחו

השטח שיתווסף ישמש למרלו"גים ולשוק סיטונאי חדש על אדמות מושבים, והכנסות ארנונה של 32 מיליון שקל בשנה יחולקו בין שתי מועצות אזוריות

אזור התעסוקה איירפורט סיטי יוכפל, השטח שיתווסף ישמש ללוגיסטיקה ולשוק סיטונאי חדש – זו התוכנית שמקדם מושב גמזו עם המועצה האזורית חבל מודיעין. בשבוע שעבר נתנה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המועצה את ברכת הדרך ואישרה לקדם את התוכנית, אך כדי לאשר אותה באופן סופי היזמים צריכים לפנות לוועדה המחוזית מרכז. התוכנית חולשת על כ־550 דונם שעוטפים את איירפורט סיטי מצפון וממזרח, על קרקעות שמשמשות היום לחקלאות את המושבים גמזו, פדיה וברקת. מאחר שברקת שייך למועצה האזורית גזר, התוכנית תיצור שטח תעסוקה מניב הכנסות לשתי המועצות האזוריות. הכוונה היא ליצור מנגנון לשיתוף פעולה בין המועצות האזוריות לצורך תכנון, הקמה וניהול אזור התעסוקה החדש.
להערכת אתר הנדל"ן madlan, עם אישור התוכנית תתאפשר הקמה של מרכזים לוגיסטיים ששטחם הבנוי במצטבר יהיה כ־400 אלף מ"ר. שטח כזה יניב הכנסות ארנונה של כ־32 מיליון שקל בשנה. ב־2020 הכנסות הארנונה של חבל מודיעין היו כ־120 מיליון שקל, כך שאזור התעסוקה החדש יכול לתרום לה עוד כ־10% בהכנסות, תלוי כמובן באופן חלוקת ההכנסות עם גזר השכנה.
נוסף להליכי התכנון היזמים צריכים לקבל את הסכמתה של רשות מקרקעי ישראל, בעלת הקרקעות. ל"כלכליסט" נודע כי בימים אלה מתנהל מו"מ בין יזמי התוכנית לרשות. משום שהמגרשים בבעלות מדינה, לאחר שינוי הייעוד מחקלאות לתעסוקה השטח אמור לחזור לחזקת המדינה. המושבים שיוזמים את התוכנית יוכלו לחכור שיעור מסוים מהשטח בפטור ממכרז וגם בהנחה. יש כעת גם מגעים עם חברה יזמית על שותפות עם המושבים בשטח. בכל אופן, המדינה היא שתקבל את מרב ההכנסות משיווק הקרקע.
טל קופל, מנכ"ל מדלן, אמר ל"כלכליסט": "בשנים האחרונות אנחנו רואים השקעה ופיתוח של מרלו"גים. יזמי התוכנית זיהו את הפוטנציאל הגדול של המיקום, בסמיכות לשדה התעופה, לכבישים ראשיים ולמסילת רכבת חדשה. התוכנית המוצעת עומדת בתנאי המדיניות המחוזית לאזורי תעסוקה, עונה על צרכים וביקושים קיימים, ונשענת על תשתיות תחבורה מרכזיות, כך שככל הנראה היא תאושר בתוך שנים ספורות, ומרלו"גים חדשים צפויים לקום באזור לפני סוף העשור".