סגור

בשבוע אחד הודיעו לרבים מדיירי הרובע ביפו ששכר הדירה יעלה ב-25%

שיחות זהות שקיבלו דיירי הרובע ביפו על העלאת שכר הדירה העלו את חשדם כי מתווך שמחפש עמלה גבוהה דירבן את בעלי הבתים להקפיץ מחיר. חלק מהשוכרים חשים פאניקה, אחרים חושבים על נקמה

הסיפור שמתרחש בימים האחרונים במתחם הרובע ביפו, שכולל מאות דירות בסמוך לשוק הפשפשים, ממחיש היטב את הנפיצות בשוק השכירות. שוכרים במתחם מדווחים שקיבלו שיחות מבעלי דירות שביקשו להעלות את דמי השכירות לכ־7,500 שקל בחודש, עלייה בשיעור של 15%־25% בהשוואה למחירי השכירות הנוכחיים - בין 6,000 ל־6,500 שקל לחודש.
הרובע ביפו כולל שלושה מתחמים ובהם כ־260 דירות, רובן קטנות, של כ־2.5 חדרים, כך שמתגוררים בו בעיקר בודדים או זוגות. הפנייה של בעלי דירות רבים לשוכרים התפשטה במהירות במתחם, וחלק מהשוכרים מיהרו להשתלח בבעלי הדירות ברשתות החברתיות ובקבוצות פנימיות במטרה להגיע לגורמים שיזמו את המהלך. בשלב זה נראה כי המקור להעלאת המחיר נובע מפעילות של מתווך או מתווכים המחזיקים בפרטי בעלי הדירות ומשכנעים אותם כי המחיר הנוכחי שמשלמים השוכרים שהחוזים איתם מסתיימים נמוך ממחר השוק, וכי להם יש שוכרים שרק ממתינים לשכור את הדירות במחיר הגבוה.

"להכריע את המתווך"

החשד שמדובר במהלך מתוכנן עלה כאשר באותו שבוע קיבלו מספר שוכרים את אותה שיחה בדיוק, כפי שמתארת נ' דיירת במתחם, "התרחיש היה זהה: בעלי הדירות אמרו לנו שהמחיר שאנחנו משלמים היום נמוך ולא משקף את המחירים בשוק. כשקיבלתי את השיחה הזו מבעלת הדירה שלי ציפיתי לעלייה מסוימת בשכר הדירה - אבל לא לכזו עלייה. אף אחד לא משלם כאן את הסכום הזה, ויש הרבה שוכרים, כולל אותי, שלא יודעים מה לעשות. שוכרים שלא קיבלו שיחה כזו ועומד להסתיים להם החוזה ממש נכנסו לחרדות".
לדברי נ', שמתגוררת במתחם מעל שלוש שנים "המצב מאוד מתסכל. מתווך שהוא בעל מקצוע שמספר כזה דבר יכול לשכנע כמעט כל בעל דירה, וכנראה שהם מוכנים לקחת את הסיכון לגבי היכולת להשכיר במחיר שהוא ציין".
א' שוכרת נוספת במתחם מתארת סיפור דומה: "בשבוע שעבר קיבלתי טלפון מבעל הבית שאמר לי שבעלי הדירות 'נרדמו בשמירה', והמחירים בשוק כבר אחרים. הוא אמר שהתקשרו אליהם מתווכים ואמרו להם את זה. בדקנו וגילינו שרוב השוכרים משלמים בין 5,900־6,200 שקל לחודש, שלדעתי זה מחיר ריאלי לדירות האלה. ברור שהאינטרס של המתווך הוא שנצא מהדירות והוא יוכל להשכיר במחיר גבוה ולקבל עמלה, התחושה היא שיש כוחות שרוצים להוציא אותי ואת חברי מכאן".
הפתרונות שהעלו דיירי המתחם רבים ומגוונים, כך למשל א' סבורה שיש להכריע את המתווך או המתווכים ולהסכים להעלאה מסוימת כך שתאפשר להם להישאר בדירותיהם והמתווך לא יקבל את העמלה שבגינה יצא למסע הטלפונים שהרעיש את השכונה. "7,500 שקל אני לא אשלם, חשבתי להעלות לסכום מסוים ואז להשכיר את החניה שלי ב־500 שקל. אני בטוחה גם שיש הרבה בעלי דירות שיעדיפו להסתדר עם הדיירים במקום להכניס עכשיו חדשים".

1 צפייה בגלריה
מתחם הרובע ביפו בסמוך לשוק הפשפשים
מתחם הרובע ביפו בסמוך לשוק הפשפשים
הרובע ביפו. "ברור שהאינטרס של המתווך הוא שנצא מהדירות"
(צילום: אוראל כהן)

המצב במתחם הרובע מבטא רק חלק מחוסר האונים של השוכרים ששורר היום בשוק. לאור זאת החלו לרוץ ברשתות החברתיות הודעות הקוראות לנקמה בבעלי הדירות. ההודעה כמעט זהה: "חברות וחברים, העלו לכם את שכר הדירה? תפסיקו להיות פראיירים! הגיע הזמן שכל אחד ידווח לרשות המיסים על משכירי הדירות. שכר דירה מעל 5,196 ש"ח חייב במס. רוב משכירי הדירות לא משלמים מס. ניתן לדווח באנונימיות לקו הצדק, במייל hatzedek@taxes.gov.il... לא ייתכן שנטל המס נופל על החלשים. אני דיווחתי".
אלא שגם כאן המצב אינו מספק פתרון. נסיון העבר מלמד כי לרשות המסים אין שום כוונה לרדוף אחרי בעלי הדירות הבודדות ובדיקה ראשונית של רשות המסים גם לא מצאה עלייה משמעותית בדיווחים על בעלי דירות בשבועיים האחרונים. לצד אלה קיים חשש מבעל הדירה, כפי שאומרת א', "אני לא רואה סיטואציה שבעל הבית ישאיר אותי אם אדווח עליו. מה שקורה בשוק הזה הוא בטעם מר ואני די בטראומה מזה".

"בסוף אנחנו עבדים"

מצוקת השוכרים בולטת במיוחד בתל אביב אך לא פסחה על יתר אזורי הביקוש. תמר צ'ס, שהתגוררה בעבר בפרדס חנה ועברה אליה לאחר שברחה מהמחירים הגבוהים בתל אביב, כתבה כבר לפני כמה שנים פוסט בפייסבוק בנושא, וכעת מישהו "הקפיץ" אותו והחייה אותו מחדש. "גרתי בפרדס חנה ובמושבי האזור וכתבתי את זה כשבעלי הקרוואן ששכרתי העלו לי את שכר הדירה ל־3,000 שקל לחודש".
לצ'ס יש משנה סדורה בנוגע למחאת השוכרים, "זה נורא נחמד לדבר על הורדת מחירי השכירות ועל התארגנות של שוכרים נגד הבעלים, אבל בסוף אנחנו עבדים וכשיש ילדים ועבודה השוכרים די כבולים ולכן אני חושבת שהגבלת שכר הדירה עם תקרה תגיע רק ממהלך של חקיקה".