סגור
מלון שרונה תל אביב נצבא
מלון שרונה תל אביב של נצבא. השלד עומד שומם (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
נצבא שוב תקועה: בניית מלון שרונה בת״א הופסקה

אלקטרה בנייה, חברת הביצוע לפרויקט של נצבא, עזבה לאחרונה את האתר ופירקה את העגורנים ומאז שלד המלון, שתוכנן להיות הגדול בארץ, נותר שומם

פרויקט המלון של חברת נצבא במתחם שרונה על ציר מנחם בגין תקוע, וכבר מספר חודשים לא מתבצעת בו עבודות בנייה. כך נודע ל"כלכליסט". חברת הביצוע אלקטרה בנייה שנכנסה לפרויקט לאחר עבודות החפירה והדיפון עזבה את האתר, מהלך שכלל בין היתר פירוק של שני עגורנים שהוקמו לטובת הפרויקט וכן את הסרת השלט שהתנוסס על המגדל ובישר כי אלקטרה בנייה היא הקבלן המבצע בפרויקט.
הקמת המלון של נצבא בשרונה מתנהלת בעצלתיים מאז מועד הזכייה של החברה בקרקע למלון בספטמבר 2011 ועד עתה, 11 שנה לאחר מכן כאשר שלד המבנה עומד שומם. במועד פרסום המכרז, הקרקע למלון הוצעה לצד קרקעות סמוכות נוספות, אך בעוד יתר החברות נאבקו על מתחמי המגורים הסמוכים שמחירי המגרשים בהם הרקיעו למאות מיליונים עבור קרקע למגדל, על הקרקע למלון התמודדו רק שתי חברות ונצבא זכתה בה בתמורה ל-50 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח. המגרש משתרע על שישה דונמים, וממוקם מדרום למגדל עזריאלי שרונה, בפינת רחוב הארבעה ודרך בגין. המלון המדובר היה מיועד להיות הגדול בישראל ולכלול 800 חדרים. בשל גודלו הערכה הייתה כי נצבא תחלק אותו ל־3 מלונות שכל אחד מהם מנוהל על ידי חברה שונה, ותחת מותג שונה, ובסך הכל דובר באותה העת על בניה של 40 אלף מ"ר ב־45 קומות.
עם קבלת ההיתר לחפירה ודיפון בספטמבר 2014 נכנסה אל הפרויקט חברת דניה סיבוס. לאחר שסיימה את העבודות, החלה חברת אלקטרה בנייה בעבודות שכללו את קומות החניון התת קרקעי, דרך תת־קרקעית, וכן את הקמת המגדל. אלא שתקופה קצרה לאחר הקמת קומות החניון עזבה אלקטרה את הפרויקט לתקופה של כשנה, ככל הנראה בשל חילוקי דעות עם נצבא. באותה העת, לפי גורמים שבחנו את התקדמות הפרויקט, למעט טרקטור ש"הזיז ערמה של חול מצד לצד", לא התבצעה בנייה באתר. כעבור למעלה משנה, חזרה אלקטרה לעבוד בפרויקט והתקדמה עם הקמת המגדל, אלא שלפני כ־4 חודשים החברה נטשה שוב את הפרויקט. מחברת אלקטרה בנייה לא נמסרה תגובה.
אישור רשמי בנוגע להפסקת העבודות בפרויקט ניתן לראות בדוחות הדירקטוריון של החברה־האם של נצבא, אירפורט סיטי. בדוח הרבעון השלישי של השנה נכתב כי התגלעו מחלוקות עם קבלן הביצוע לגבי הפרויקט בשרונה בת"א, היות שהעבודות לא התקדמו בהתאם להסכם בין הצדדים והקבלן המבצע לא פעל בהתאם להוראות מנהל הפרויקט. לאור זאת, הוחלט על העברת המחלוקות לבורר.
לפני כשנתיים נחשף ב"כלכליסט" כי בשל האיחור החריג בלוחות הזמנים שילמה נצבא לרשות מקרקעי ישראל סכום של כ־14 מיליון שקל ורמ"י אף איימה לבטל את החוזה עמה ולהשיב לה את הקרקע. באותה העת גם הצהירה נצבא כי הגישה תוכנית לשינוי התב"ע למגרש בהתאם לתוכנית המתאר של ת"א – (ת"א 5000). תוכנית זו הייתה אמורה להוסיף למגדל ייעודים של מגורים, מסחר ומשרדים לצד המלון. באותה שנה עיריית ת"א אמרה כי היא בוחנת את התוכנית וכי בכל מקרה היא לא תעכב את הבנייה, אלא שכיום תגובתה של עיריית ת"א נותרה זהה, ולפיה "ניצבא הציגו הצעה תכנונית לתוספת זכויות בנייה. הנושא בבחינה".
הדוח של אירפורט סיטי עוד מעיד כי הסכסוך עם קבלן הביצוע במקרה של המלון בשרונה אינו היחידי. חוסר הסכמות עם קבלנים הוביל להפסקת העבודות גם בפרויקטים נוספים ובהם: פרויקט הלאום בירושלים, שיפוץ מלון הנסיכה באילת ופרויקט המושבה הגרמנית בחיפה. בדיווח נכתב כי ביצוע העבודות הופסק, וכי חילוקי הדעות נסובו בין היתר לגבי טיב העבודות, ליקויים לרבות בטיחותיים שהתגלו בעבודות, אי התאמת העבודות לתוכניות ואי־השלמת העבודות כנדרש. לפי החברה המו"מ בין הצדדים לא צלח והמחלוקות יגיעו לערכאות משפטיות, וכי בכוונתה להתקשר עם קבלנים אחרים להמשך העבודות.
בחברת נצבא סירבו להגיב.