סגור

תוכנית עיריית י־ם: יותר דירות אך בשליש מהשטח ברכס לבן

לכלכליסט נודע שהעירייה תציג היום תוכנית בנייה אלטרנטיבית עם תוספת של 750 יח"ד באזור. ביקורת על התוכנית: "זה יהיה גוש ענק של בטון ואספלט"

עיריית ירושלים תחשוף היום את התוכנית האלטרנטיבית שלה לרכס לבן, שעיקרה הגדלת מספר יחידות הדיור שייבנו, אך צמצום השטח שעליו הן ייבנו לשליש מהיקף השטח המקורי.


תוכנית רכס לבן ממוקמת בין המושבים אורה ועמינדב לבין שכונת קריית מנחם בירושלים. כיום האזור מיוער בחורשות שניטעו על ידי הקרן הקיימת לישראל והוא שייך מוניציפלית בחלקו לעיר ירושלים ובחלקו האחר למועצה האזורית מטה יהודה. התוכנית מתגלגלת במוסדות התכנון מאז שנת 2015. היא נידונה בותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור), גרסה מתוקנת שלה אושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון, היא עברה אפילו את ועדת ערר של המועצה הארצית ולמעשה היא לקראת מתן תוקף.



כעת עיריית ירושלים מבקשת להציע תוכנית שתביא לצמצום הפגיעה בנוף ובטבע. ל"כלכליסט" נודע כי התוכנית החדשה, שמתוכננת על ידי צוות בראשותו של מוטי קפלן, מבכירי מתכנני הערים בישראל, מציעה תוכנית יותר מהודקת, הכוללת בנייה של כ־6,000 יח"ד על שטח יותר מצומצם, כ־300 דונם בלבד. הבנייה בתוכנית תהיה מרקמית ורק בקו הרכס, באזור צומת אורה, יהיו מגדלים בגובה של כ־20 קומות. זאת לעומת התוכנית המקודמת במוסדות התכנון, ששטחה כ־1,045 דונם, והיא כוללת הקמת שכונת מגורים ובה כ־5,250 יחידות דיור, 66 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 25 אלף מ"ר שטחי מסחר ו־300 חדרי מלון.
לתוכנית המקודמת הוגשו, בגלגוליה השונים, אלפי התנגדויות, בהן אלה של המועצה האזורית מטה יהודה, שטענה כי לא ניתן היה להפקיד את התוכנית לפני שהושלם תהליך שינוי גבולות השיפוט או מרחבי התכנון, ושהתוכנית סותרת את תמ"א 35 ואת התוכנית המחוזית התקפה ופוגעת באופיים הכפרי של היישובים הסמוכים. תושבי מושב אורה, הסמוך לאתר השכונה החדשה, קבלו על כך שהתוכנית נכנסת ברגל גסה לתחומי הקו הכחול של המושב, וגורעת מאות דונמים ממשבצת המושב. הם טענו כי התוכנית יוצרת פיתוח אינטנסיבי בקרבה מיידית לבתי המושב, פוגעת בצביונו הכפרי ולמעשה מוחקת אותו כיישוב כפרי. עמותת "תנו לחיות לחיות" טענה כי התוכנית תפגע באופן אנוש ובלתי הפיך בבעלי החיים בתחומה ובסביבתה, וכן במעיינות ובערכי טבע ונוף, וכי היא מנוגדת למדיניות התכנון השוללת הרחבה של השטח הבנוי של ירושלים מערבה. העמותה טענה כי קיים מלאי דירות מספק, ולמעלה מזה, בתוך התחום הבנוי של העיר.


2 צפייה בגלריה
משה ליאון ראש עיריית ירושלים
משה ליאון ראש עיריית ירושלים
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים
(דור פזואלו)

בדיון שנערך בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית טענו נציגי מינהל התכנון כי "התוכנית של רכס לבן היא תוכנית של איזונים", וש"היא באה לממש צורך אקוטי בעל חשיבות לא רק ברמה העירונית והמטרופולינית". הנחות המוצא של התוכנית, כך נטען, הן שבירושלים יש מחסור ממשי במגורים, אין די עתודות קרקע לענות על המחסור הנוכחי ובוודאי שלא לאפשר פיתוח עתידי, ולכן יש לאשר תוכנית שמאפשרת תוספת שטח לבינוי בירושלים בשטח שמיועד לפיתוח עירוני. כמו כן נטען כי פגיעתה של התוכנית בשטחים הפתוחים מצומצמת.
רוני חביליו, תושב עין כרם ופעיל במאבק נגד התוכנית המקודמת במוסדות התכנון, תוקף גם את היוזמה החדשה של עיריית ירושלים: "לדעתי יש פה תרגיל פוליטי. ראש העירייה משה ליאון מנסה לצבור אהדה של קהל חילוני, או דתי לאומי, שאכפת להם מירושלים. הוא מנסה למצב את עצמו כאילו הוא ירוק. בפועל זה לא לא נכון. אם מדובר ביותר מ־6,000 יח"ד בשטח של 300 דונם זה קטסטרופה אורבנית. זה אומר שיהיה גוש ענק של בטון ואספלט. זוועה".
עו"ד אייל מאמו, שותף בכיר במשרד אגמון, רוזנברג, הכהן ושות', שייצג את המועצה האזורית מטה יהודה במאבק נגד התוכנית, טוען שמהלך התוכנית האלטרנטיבית אינו ריאלי: "להציג חלופה כשהתוכנית ממשיכה במקביל נראה לי מוזר. אני תוהה עד כמה המהלך של ראש עיריית ירושלים מסונכרן, או מקובל בעצה אחת עם מינהל התכנון, שכרגע עוסק בתוכנית אחרת. אני חושב שאין ממשות לתוכנית האלטרנטיבית. כל עוד תוכנית רכס לבן מאושרת ומקודמת אין על מה לדבר. זה חלום באספמיה".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הטוענים כנגד התוכנית, ככל הנראה אינם מכירים אותה לפרטיה. גורמים רבים מתוך הגופים הירוקים, אשר נחשפו לתוכנית, סבורים כי מדובר בבשורה חשובה ומשמעותית. אנו ממליצים למי שאינם מכירים את התוכנית, להתאזר בסבלנות עד להצגתה, ללמוד אותה לעומקה ואז להגיב בהתאם".