סגור

פרשנות
המחדל הממשלתי: כרטיסי הגרלה במקום שכירות מפוקחת

נראה שהפוליטיקאים מעדיפים לחלק כרטיסי הגרלה לכמה עשרות אלפי מאושרים, במקום להסתבך עם תוכניות שיאפשרו בעוד שנים לפוליטיקאים אחרים להצטלם כשהם מעניקים מפתחות לדירות להשכרה בהנחה

החודש ימלאו 7 שנים להשקת תוכנית מחיר למשתכן במתכונתה המורחבת. שמה של תוכנית הדיור הממשלתית השתנה מאז פעמיים לפחות, יותר מטעמי קרדיט שפוליטיקאים ביקשו לעצמם ופחות בגלל סיבות מהותיות.
העקרון המרכזי שלפיו המדינה משווקת לקבלנים קרקע בהנחה, והיזמים מוכרים לזכאים דירות מוזלות לא השתנה. לא רק שהתוכנית הזו לא הובילה לירידה של מחירי הדירות, בשנה שחלפה הם נסקו בשיעורים שלא נראו כאן מאז אוקטובר 2010.
אולי זה בגלל שאותם פוליטיקאים שבויים בהבטחות שהם פיזרו על הצפת השוק בדירות בהנחה. אלא שהמחיר של הקבעון הזה הוא הזנחה של תוכנית הדיור להשכרה ארוכת טווח ופיקוח. נראה שהפוליטיקאים מעדיפים לחלק כרטיסי הגרלה לכמה עשרות אלפי מאושרים, במקום להסתבך עם תוכניות שיאפשרו בעוד שנים לפוליטיקאים אחרים להצטלם כשהם מעניקים מפתחות לדירות להשכרה בהנחה.

1 צפייה בגלריה
שכונת הרקפות פרוייקט מחיר למשתכן ראשון לציון
שכונת הרקפות פרוייקט מחיר למשתכן ראשון לציון
שכונת הרקפות, פרוייקט מחיר למשתכן ראשון לציון
(צילום: ענר גרין)

היום מועצת מקרקעי ישראל תדון בשורה של הצעות שהמרכזית שבהם תאפשר להגדיל את היצע הדירות שנמכרות בהנחה, ואת שיעור ההנחה. עד עתה 60% מהדירות בפרויקט על קרקע מדינה יועדו למכירה בהנחה לזכאים, על פי ההחלטה החדשה 85% מהדירות בפרויקט יימכרו בהנחה. למרות שאת המהלכים האלה מובילים ראשי מפלגות ימניות באופן מובהק – ליברמן, שקד ואלקין – אלה צעדים שמנוגדים לכלכלת שוק. המשמעות המעשית שלהן היא פיקוח על מחירי הדיור, על ידי קביעת מחיר מירבי. השיטה הזו מובילה לעלייה בביקוש, תופעה שמובילה בסופו של דבר לעליית מחירים.
הפתרון המוכר והידוע הוא השכרה ארוכת טווח בפיקוח. במקום שוק שכירות שמתנהל כג'ונגל, קומפלקסים של שכירות בבעלות חברות שהחוזים ושכר הדירה שהן מציעות מפוקחים על ידי רגולטור מטעם המדינה. המחדל של הממשלה מקומם משום שהכלים לפיתוח שוק של שכירות ארוכת טווח כבר קיימים. אלא שללא דחיפה אמיתית ומהותית של הממשלה שוק השכירות המפוקח יתקשה להתרומם.
הצעד החשוב ביותר שבו על הממשלה לנקוט הוא הזרמה לשוק של קרקעות המיועדות לשכירות ארוכת טווח. במצב שבו מחירי הדירות מאמירים ללא הרף יזמים כמעט תמיד יעדיפו למכור דירות, ויתקשו למצוא הגיון כלכלי בהסבת דירות ממכירה להשכרה. לעומת זאת אם הקרקע מיועדת רק לשכירות יזמים ידעו לקנות או לחכור אותה במחיר הנכון שמשקף רווח מספק עבורם ויפעלו לפתח את התחום.