סגור

ח"כ יואב קיש מונע הצבעה על הקלות מס הכרחיות לקידום תמ"א 38

חבר הכנסת מהליכוד מונע הצבעה כדי למנוע הישגים מהקואליציה, שללא אישורה פרויקטים ייתקעו והתחום ייכנס לקיפאון. זאת למרות שוועדת הכספים אישרה את הוראת השעה לקריאה שנייה ושלישית

חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד) מונע הצבעה של מליאת הכנסת על הוראת שעה הכרחית לקידום פרויקטים של תמ"א 38.
ללא אישורה בכנסת פרויקטים ייתקעו, והתחום יכנס לקיפאון. מדובר בהקלות מס שהיו נהוגות מאז ומתמיד בפרויקטים של תמ"א 38, התוקף שלהן פג בסוף שנת 2021 וכעת נדרש להאריך אותן בהליך שהוא בעיקר פורמלי ואינו מצוי במחלוקת.
בין כל משרדי הממשלה העוסקים בדבר שוררת הסכמה באשר לנחיצותן, וועדת הכספים של הכנסת אף אישרה בשעה האחרונה את הוראת השעה לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית, ואף קבעה כי היא תהיה תקפה עד שנת 2026 - וזאת כדי למנוע אי וודאות לשנים הקרובות.
אלא שבשעה האחרונה ח"כ קיש שמייצג את האופוזיציה בוועדת ההסכמות של הכנסת סירב להעלות את החוק להצבעה במליאה. בתקופת הבחירות בלי אישור של וועדת ההסכמות אי אפשר להצביע על חוקים.
את החוק הזה מובילים שר השיכון והבינוי זאב אלקין עם שרת הפנים איילת שקד, בשיתוף עם משרד האוצר, רשות המסים והרשות להתחדשות עירונית. גורמים בכנסת מעריכים כי קיש בולם את ההצבעה על החוק הזה ללא סיבה עניינית אלא רק כדי למנוע הישגים מהקואליציה, וספציפית מאיילת שקד.
בדצמבר 2021 כאשר תוקף ההקלות האלה פג, הצהירה רשות המסים באופן יוצא דופן כי הן יאושרו מחדש, וכי היא תחיל אותן רטרואקטיבית גם על פרויקטים שנחתמו לאחר שפג התוקף שלהן. כך שלמעשה ענף הנדל"ן מתנהל בידיעה כי הן תקפות או יהיו תקפות בקרוב.
ההקלות האלה הן כמעט עניין טכני שבלעדיו אי אפשר לקדם פרויקטים של תמ"א 38. הן מאפשרות לדיירים פטור ממס שבח שמוטל בדך כלל בעת מכירת דירה. במקרה הזה הפטור הכרחי משום שהדיירים מעבירים לכאורה את דירתם ליזם. בנוסף התקנות כוללות פטור ממס רכישה, על דירת התמורה שמקבלים הדיירים בפרויקט. וכמו כן פטור מתשלום מע"מ על שירותי הבנייה.
במסגרת תמ"א 38 מתקשרים יזמי בנייה עם בעלי דירות לצורך ביצוע עסקה שבמסגרתה מוכרים הדיירים ליזם את זכויות הבנייה הנוספות בבניין, בתמורה לחיזוק הבניין הישן או הריסתו ובנייתו מחדש בהתאם להוראות תמ"א 38. על פי פרק 5 לחוק מיסוי מקרקעין, בעלי הדירות זכאים להקלה משמעותית בתשלום מס שבח על התמורה שמעניק להם היזם בתמורה לזכויות הבנייה הנוספות. כמו כן, נקבע כי יום המכירה יחול רק לאחר התקיימות התנאים המתלים שבהם הותנו הסכמי המכר (כמו קבלת היתרי בנייה, למשל), ולא ביום החתימה של הסכמי המכר עצמם. קביעה זו מאפשרת ליזמים ולבעלי הדירות לדחות את תשלום מס השבח ומס הרכישה לעסקה.
המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את הארכת תמ"א 38 עד חודש אוקטובר 2023, ובשבוע שעבר אישרה הכנסת את "חלופת שקד" לתמ"א 38, כך ששתי התוכניות יוכלו להתקיים במקביל, וליצור ודאות בשוק.