סגור

ועדת הכספים אישרה העלאת מס הרכישה למשקיעי נדל"ן; "נפחית המס לדירה ראשונה"

הוועדה החליטה כי העלאת מס הרכישה על דירה שנייה תתבצע באמצעות הוראת שעה למשך 3 שנים שניתן להאריכה בשנתיים נוספות - בניגוד לרצון האוצר להפוך אותה לקבועה; לפי ההערכות, הוועדה תקדם הקלת מס לרוכשי דירה ראשונה בשווי של כ-8,750 שקל לדירה הנרכשת ב-2 מיליון שקל ומעלה; הכנסת צפויה לאשר מחר את ההצעה באופן סופי

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את העלאת מס הרכישה על דירה שנייה. במהלך הדיון בוועדה הוחלט בלחץ חברי הכנסת להפוך את העלאת מס הרכישה להוראת שעה למשך 3 שנים, שניתן להאריכה בשנתיים נוספות, זאת בניגוד לשאיפת האוצר כי תהיה קבועה, ובכך למנוע את הוויכוחים בנושא. הכנסת צפויה להצביע על הצעת החוק מחר בבוקר. לאחר אישורה הצפוי בקריאה השנייה והשלישית, יפורסם בימים הקרובים החוק ברשומות וייכנס מיידית לתוקף.
לפי ההצעה שאושרה, יחול מס רכישה של 8% על רוכשי דירה שנייה בסכום של עד 5.3 מיליון שקל; מעל לסכום זה ישלמו המשקיעים מס של 10%. המהלך נועד לצנן את ביקוש המשקיעים בשוק הדיור, שהלך וגבר מאז הורדת מס הרכישה ביולי 2020.
בנוסף, בלחץ חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה (משה גפני, יואב קיש, אזולאי, ולדימיר בליאק, נירה שפק) הוחלט לקדם הצעת חוק שתפחית את מס הרכישה לרוכשי דירה ראשונה, כך שישונו המדרגות. בשלב זה החליטו חברי הכנסת ונציגי האוצר שלא לחשוף בדיון את המדרגות החדשות המוצעות למס רכישה על דירה יחידה כדי שלא להשפיע על השוק.
עם זאת לפי ההערכות, בשלב זה מדובר בהעלאת המדרגה שבה משלמים מס של 3.5% ל-2 מיליון שקל, במקום 1.75 מיליון שקל כיום. המשמעות היא הקלת מס בשווי של כ-8,750 שקל לדירה הנרכשת בסכום של 2 מיליון שקל ומעלה.
הפחתת מסים על הדירה היחידה תביא למעשה להגדלת הפער בין המחיר שמשלם המשקיע לזה שמשלם רוכש הדירה הראשונה, כך שגם מהלך זה צפוי להרחיק את המשקיעים מהדירות.
1 צפייה בגלריה
בנייה דיור נדל"ן אשקלון מנופים
בנייה דיור נדל"ן אשקלון מנופים
בנייה באשקלון
(שאטרסטוק)
צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים, אמר בדיון: "מחירי השכירות עולים בקצב רציף, ולא בקפיצות כפי שראינו במחירי הדירות לרכישה. אבל מעבר לזה, אנו סבורים שיש המשך של גידול בהיצע הדירות להשכרה בגלל דירות הירושה, ודירות הדירה להשכיר. בנוסף, הזוגות הצעירים שירכשו במקום המשקיעים יביאו לכך שיקטן הביקוש לשכירות, ולכן אנחנו לא חושבים שזה ישפיע על מחירי השכירות". ח"כ גפני העיר לדוד: "לא התייחסת לעובדה כי המשקיע שילם יותר, וממילא ידרוש פיצוי על המחיר הגבוה ששילם, ויגלגל זאת לשוכרים".
חברי הכנסת מהאופוזיציה העלו כמה סוגיות נוספות הנוגעות למס הרכישה והובטח לתת להן מענה; למשל, רכישת דירה מכספים חיצוניים למשק הבית (לדוגמה, פיצוי בגין תאונת דרכים), ודירות שנרכשות לשם עלייה לישראל על ידי מי שבעת הרכישה אינו תושב הארץ, ואמור לשלם את המס הגבוה.
על אף ההתנגדות של האופוזיציה לחוק, רשם יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר הישג בכך שהצליח לרתום את חברי האופוזיציה לגבש עימו ועם האוצר הסכמות, כדי שההתנגדות האופוזיציונית תהיה קלה יותר. קושניר גם הכריז כי חברי ועדת הכספים יקימו צוות עבודה משותף שיבחן את כלל האפשרויות להתמודדות עם משבר הדיור.
ועדת הכנסת, בראשות ח"כ ניר אורבך, קבעה להצעת החוק סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, בעקבות בקשה של ח"כ קושניר. קושניר נימק את הדחיפות בחקיקה בריבוי העסקאות של משקיעים בשוק הנדל"ן. לדבריו, הצורך בקביעת סדרי דיון מיוחדים נובע מכך שהסתייגויות רבות הוגשו להצעת החוק, וכי מדובר בדיון שעשוי להיערך במשך שעות רבות במליאה.
לדברי קושניר, הוא הגיע להסכמות עם האופוזיציה על כך שהדיון במליאה יימשך ברציפות עד מחר בשעה 9:00 בבוקר, אז יחלו ההצבעות.