סגור
ועידת הנדלן רן קוניק
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק. "עד שנמצאתי 'כשיר' ככה לעשות לי?" (צילום: אוראל כהן)

ראש עיריית גבעתיים: "סמוטריץ' מטרפד את המינוי שלי כי אני מתנגד לממשלה"

האם שר האוצר מעניש את השלטון המקומי שהתנגד לו? רן קוניק טוען שסמוטריץ' מעכב במשך חודשים את המינוי שלו כנציג השלטון המקומי במועצה, מכיוון שלא אהב את הביקורת שלו על הממשלה ועל קרן הארנונה. מטעם השר נמסר: "פוליטיקות קטנות הן לא חלק מדרכי הפעולה שלו"

ראש העיר גבעתיים רן קוניק צייץ אתמול (ד') בטוויטר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעכב את החתימה על מינויו לחבר במועצה הלאומית לספורט: "השר לא אוהב שאני מבקר את הממשלה ואת קרן הארנונה שלו והחליט לנסות לטרפד את המינוי שלי למועצה הלאומית לספורט", כתב קוניק. "בצלאל, מילא אתה רוצה להחליט בשביל השלטון המקומי מי יהיה נציגו, מה שלא יקרה כמובן, אבל חראם, לקח לי שבוע רק למלא את כל הטפסים שלכם. עד שנמצאתי 'כשיר' ככה לעשות לי?".


בשיחה עם "כלכליסט" אמר קוניק כי מדובר ב"חתימה טכנית", וכי את הטפסים הרבים הכרוכים במינוי הוא מילא כבר בחודש מרץ.
ברקע הדברים, המאבק נגד חוק קרן הארנונה שאושר במסגרת תקציב המדינה לשנים 2024-2023, שמהותו "הלאמה" של הכנסות ארנונה עסקית מרשויות חזקות. לפי החוק, ככל שרשות נהנית מהכנסות גבוהות יותר מארנונה עסקית, כך היא תעביר יותר לקרן מיוחדת שתעניק מענקים לכל רשות שתבנה יחידות דיור. המודל צפוי להקטין את התמריץ של ראשי ערים לבנות מבנים לעסקים במקום מגורים, אך מרכז השלטון המקומי התנגד לחוק בטענה העיקרית שהוא פוגע באוטונומיה של העיריות.
בראיון ל"כלכליסט" במרץ השנה אמר קוניק כי יש קשר ישיר בין חוק הארנונה והמהפכה המשטרית: "מדובר בגזירות דרמטיות שמראות על הרצון של השלטון המרכזי לשלוט ולא רק בהקשרים בית המשפט, אלא גם על השלטון המקומי. זה הפוך לגמרי ממה שקורה במקומות אחרים בעולם, של העברת הסמכויות לשלטון המקומי... הם הולכים לקחת מאיתנו הרבה יותר מאשר לתת לנו. בסופו של דבר הם מענישים עיריות שמתנהלות בצורה תקינה ומביאות הכנסות. מוטב להיות במינוסים כי יעזרו לך בכל מקרה".
דובר שר האוצר, איתן פולד, נמנע מלהתייחס לגופן של הטענות ואמר: "כל מי שעבד עם שר האוצר יודע שפוליטיקות קטנות הן לא חלק מדרכי הפעולה שלו. כל המינויים שבאחריות השר הן אך ורק על רקע מקצועי".