סגור

הקלות הבנייה משנות ה-90 בוטלו - כבר אי אפשר לעקוף את התב"ע

המשמעות של הביטול של הקלות שבס היא שיזמים לא יוכלו הוסיף שטחי בנייה, קומות או להגדיל את כמות הדירות, שלא לפי התב"ע המאושרת. יו"ר מטה התכנון עו"ד שלומי הייזלר: "מדובר במהלך שמגביר את הוודאות בתהליך הרישוי, יקצר את לוחות הזמנים של התהליך ויפחית עומסים על המערכות"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה היום (ג') אישרה את ביטול ההקלות בבנייה, הידועות כהקלות שבס. הכוונה היא להליך שבא לעולם בשנות התשעים והפך עם הזמן לדבר שבשגרה, ונועד לעקוף את הוראות תוכנית בניין העיר, כך שיתווספו שטחי בנייה, קומות ותוגדל כמות הדירות. למעשה, ביטול ההקלות לא יאפשר לעקוף את ההוראות.
ההחלטה של המועצה הארצית, המתייחסת לחוק ההסדרים האחרון, מייצרת מנגנון מעבר וקובעת כי מנגנון ההקלות הקודם ימשיך להתקיים החל מהמועד הקובע 1.1.2023 למשך כשנתיים, עם אפשרות לשר הפנים להאריכה בצו לתקופה שלא תעלה על שנתיים נוספות במצטבר, לאחר מכן יחול המנגנון החדש.
ראשית השימוש בהקלות בשנת 1994, על רקע העלייה הגדולה מברית המועצות. בתקופה זו נולדה חקיקה הידועה כהקלת שבס, שמאפשרת לרשות מקומית לאשר תוספת דירות בשיעור של 20% ללא צורך בעדכון התב"ע. עם השנים גדל השימוש בכלי ההקלה וגרר גם בקשות להקלות בגובה, קווי בניין, דרכי גישה וכדומה. בתקופת שר הפנים גדעון סער ושר האוצר משה כחלון, במסגרת הוראות שעה שתוקפן עד 2022-2021, התווספו הקלות של עד 30% למספר הדירות, אישור אוטומטי של 10% במספר הדירות ללא שיקול דעת הוועדה המקומית, ואף תוספת שטחי בנייה ופיצול בתים לשתי יחידות.
דו"ח שהוכן ע"י מינהל התכנון בשנת 2020 גילה כי לא פחות מ־80% מהבקשות להיתר בנייה בפרויקטים של מעל 20 דירות, כללו בקשות להקלות. נמצא שזמן הוצאת היתר בנייה לתוכנית שכוללת הקלה התארך ב-240 יום, בשל הגשת התנגדויות ועררים. מחברי הדו”ח ציינו ש"השימוש ההולך וגובר בהקלות הביא לתהליכי רישוי עוקפי תכנון... שימוש בהקלות מעודד באופן עקיף עבירות בנייה. העבריין מסתמך על כך שכשייתפס הוא יוכל להסדיר את עבירת הבנייה באמצעות הליך מהיר וקל יחסית של הקלה, בלי להגיש תוכנית מפורטת".

1 צפייה בגלריה
עו"ד שלומי הייזלר יו"ר המועצה הארצית לתכון ובנייה
עו"ד שלומי הייזלר יו"ר המועצה הארצית לתכון ובנייה
שלומי הייזלר, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה

התקנות החדשות שאושרו היום, מגדירות רשימת "גמישויות" או סטיות מתוכנית, שרשות הרישוי תוכל לאשר ללא צורך בהליך פרסום ושמיעת התנגדויות. רשימת הסטיות מתוכנית שניתן יהיה לבקש, כוללת כאלה שאינן בעלות השפעה משמעותית על הסביבה ועל צדדים שלישיים. עוד קובע החוק החדש, כי בסמכות רשות הרישוי (יו"ר ומהנדס ועדה) לאשר סטיה מתוכנית בנושאים שהשפעתם מעטה וזניחה ובכפוף לתנאים שנקבעו. במטה התכנון צופים שהמנגנון החדש יביא לקיצור של שנה במתן ההיתרים.
יו"ר מטה התכנון עו"ד שלומי הייזלר: "אחרי עבודה מאומצת ומהירה של צוות בין משרדי משותף של מטה התכנון ושל מינהל התכנון אנו מביאים לאישורה של שרת הפנים את המהלך של ביטול ההקלות. מדובר במהלך שמגביר את הוודאות בתהליך הרישוי, יקצר את לוחות הזמנים של התהליך ויפחית עומסים על המערכות ויפשר למוסדות התכנון להעניק את מירב אחוזי הבניה המתאימים כבר מתחילתו של ההליך התכנוני".
רות שוורץ חנוך, סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון: "מנגנון הסטיה מתוכנית שניתן בסמכות רשות רישוי הוא מנגנון חשוב על מנת לאפשר את הגמישות שנדרשת לעיתים בשלב היתר הבניה. הרגל המשלימה והחשובה של מהלך זה היא פרוייקט "תכנון חושב רישוי" שמטרתו להביא לכתיבה נכונה וראויה של תוכניות (תב"עות) בצורה בת מימוש, ללא צורך בהקלות, וכזו תאפשר מעבר פשוט ויעיל יותר בין שלב התכנון לבין שלב הרישוי. אנו מצויים בשלב הטמעה של המלצות הפרוייקט מול הועדות המחוזיות והמקומיות".