סגור
רכבת קלה הרכבת הקלה הקו הירוק תל אביב נת"ע
עבודות בקו הירוק

מכתב חריף ממינהל התכנון לנת"ע: חריגות בנייה ופגיעה בעצים לשימור בקווי הרכבת הקלה

בפנייה שהועברה לחברה האחראית על תכנון והקמת הרכבת מציין המינהל כי התגלו חריגות מהתוכניות המאושרות, ובנוסף לא נערכו ישיבות כנדרש ולא הועברו דו"חות פיקוח; באופן חריג הטיפול מועבר ליחידת האכיפה הארצית של המינהל, שמתכוון גם לדרוש מנת"ע תכנון מחדש של קטעים מסוימים בהם בוצעה פגיעה מאסיבית בעצים

מכתב חריג הועבר היום (ב') על ידי מינהל התכנון לנת"ע האחראית על הרכבת הקלה בגוש דן, ובו טענות לגבי חריגות בנייה.
במכתב מפרט רון רקח, מנהל אגף בכיר רישוי ובנייה ארצי במינהל התכנון, את הכשלים שהתגלו במהלך הביצוע של הקווים הירוק והסגול, וכן טענות ביחס לקושי בהפקת לקחים ושיפור. הוא מפנה את המכתב למנכ"ל נת"ע חיים גליק וליו"רית מיה ליקוורניק, ומציין כי בהיעדר מענה הוא נאלץ להעביר את הטיפול בנושא ליחידת האכיפה הארצית.
במכתב מציין רקח כי מינהל התכנון מכיר בחשיבות של הרכבת, ואנשי המינהל נרתמו לנושא ונתנו קדימות לאישור תוכניות שנועדו לקדם את ביצוע הקווים. חלק מהאישורים שמתקבלים בהליך מהיר עבור עבודות הרכבת של הקווים, כוללים הרשאות למבני דרך והיתרי בנייה של שני הקווים. מינהל התכנון גם מלווה את הפרויקטים ומפקח על העבודות, וכך לפי הטענות, בשנה האחרונה התגלו מספר חריגות בעבודות: "מקרים בהם עבודות הקו הירוק התבצעו שלא בהתאם לתוכניות המאושרות ולא בהתאם לנהלים, הבאים לידי ביטוי, בין היתר, על ידי ביצוע תחילת עבודות ללא ישיבות כנדרש, הימנעות מהעברת דו"חות פיקוח, ואף חריגות בנייה משמעותיות ופגיעה בעצים לשימור שלא לצורך".
הטענה היא שנגרמה כריתה מוגזמת של 66 עצים לאורך הקווים: בחולון - 20 עצים בשדרות ירושלים; בתל אביב - 5 עצים בסמוך לפארק החורשות, 10 ברחוב לוינסקי, 9 ברחוב דבורה הנביאה, 7 ברחוב ראול ולנברג, 10 בחניון פארק הירידים בגני יהושוע, ו-5 בפארק הירקון.
אם לא די בצעדי האכיפה, בכוונת מינהל התכנון לדרוש מנת"ע תכנון חדש עבור קטעים שבהם היתה פגיעה מאסיבית בעצים, וזאת בשני אזורים לפחות - בחולון וברחוב ראול ולנברג בתל אביב התוכניות אושרו בהתאם למיקום עצים, ומאחר שהם נעקרו או קרסו הדרישה תהיה לתכנן מחדש של אותם הקטעים.
בהמשך המכתב מביע רקח תסכול מהקשיים שעולים גם בניסיון לתקן את הכשלים הללו, וכותב כי המשך העבודה באופן זה לא מאפשר ביצוע בלוחות זמנים קצרים תוך שמירה על רמת ביצוע גבוהה. לסיום נכתב כי "מאחר שכאמור אנחנו לא מקבלים מענה המניח את הדעת, ישיבות בנושאים הדורשים מענה מיידי נקבעות חודש קדימה ואין מענה סדור ומחויב בנוגע לפערים שעליהם דובר, אני נאלץ להעביר את הנושא ליחידה הארצית לאכיפה ולהמשך טיפול".
מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע חברה ממשלתית הפועלת בהתאם לחוק ולאישורים הניתנים מכלל גורמי התכנון, תוך תיאום מלא עם כלל גופי הביקורת והאכיפה. כחלק ממדיניות החברה המייחסת חשיבות גבוהה לערכי סביבה, טופלו במהלך הקמת קווי הרק"ל מאות עצים לשימור, תחת פיקוח הדוק של אנשי מקצוע, ובעלויות גבוהות. יש לזכור כי לאורך כ-70 קילומטרים של עבודות תשתית מאסיביות בקווים הירוק והסגול, נושקים לתוואי אלפי עצים בוגרים, ובעצימות כזו, עלולות להתרחש תקלות נקודתיות, וזאת למרות הפיקוח ההדוק שמפעילה החברה. באירועים הבודדים בהם אכן נפגעו 5 עצים בשוגג, ביצעה נת"ע תחקיר, מנהל העבודה פוטר והפיקוח בנושא זה תוגבר והודק".